"Naším primárním zájmem je snižování emisí," řekla ČT mluvčí ministerstva životního prostředí Michaela Jendeková. "Cílem navrhovaného opatření je lepší ochrana životního prostředí tím, že se omladí vozový park v České republice," doplnil mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Sochor.
Čtěte také: |
Ekologický poplatek se platí při prvním přihlášení dovezených ojetých aut nebo při první změně vlastníka starších vozů. Závisí na emisích. Auta s emisní nornou Euro 1, tedy zhruba z let 1993 až 1995, nyní platí 5000 korun.
Za vozy s rokem výroby před 1993 se odvádí 10.000 korun. Automobily splňující emisní normu Euro 2 z let 1996 až 1999 jsou při registraci zpoplatněny třemi tisíci korun, novější vozy s normou Euro 3, tedy rokem výroby 1996 až 2006, v současnosti neplatí nic.
Češí jezdí v nejstarších autech v Evropě
Nově by měla auta s normou Euro 3 platit 3000 korun, s Euro 2 pak 5000 korun a s normou Euro 1 a starší 10.000 korun. Opatření cílí až na třetinu aut, která v tuzemsku jezdí, uvedla Česká televize.
Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. "Ke konci roku to bylo 13,7 roku, v Evropské unii je průměr osobních automobilů zhruba 8,2 roku," popsal průměrné stáří aut na českých silnicích ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Za přihlašování a prodej ojetých aut zaplatí čeští řidiči přes 600 milionů korun ročně, uvedla ČT. Loni to bylo 605 milionů, o rok dřív 670 milionů korun. Nový ceník by podle televize mohl vynést i 200 milionů korun za rok navíc.