Lidovky.cz

Co zkontrolovat před dovolenou

Ekonomika

  11:10
Plno lidí nevěnuje pozornost přípravě auta před dlouhou cestou na dovolenou. Všímejte si i zdánlivých detailů a předejděte tak nepříjemným problémům.
Dolovená (ilustrační foto)

Dolovená (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Blíží se prázdniny a miliony Čechů opět vyrazí svým autem na dovolenou, nejčastěji k moři do jižních destinací jako je Chorvatsko a Itálie. Bohužel velká část rodin nevěnuje dost času předcestovní připravě nejen posádky, ale především auta. Dochází pak ke zbytečným stresovým situacím, poruchám a nehodám, kterým lze přitom celkem snadno a hlavně levně předcházet. Zjistěte tedy, na co se před odjezdem na dovolenou zaměřit.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Pneumatiky a rezerva
"Až 70 % motoristů vyráží na cestu s podhuštěnými pneumatikami," říká k častému prohřešku Igor Sirota, mluvčí automotoklubu ÚAMK. Opomínání kontroly tlaku v pneumatikách je vůbec dlouhodobým problémem, ale nejvíce se to projeví právě při cestě na dovolenou. "Podhuštěná pneumatika zhoršuje ovladatelnost auta, zvyšuje spotřebu paliva a podle statistik patří mezi druhou až třetí najčastější příčinu nehody při cestách na dovolenou," doplňuje Sirota. Rychle se otáčející měkká pneumatika se na dálnici, navíc u plně naloženého auta, přehřívá a velmi rychle opotřebovává. K snadnému proražení nebo úplné destrukci pneumatiky pak není daleko.

Zkontrolujte správný tlak v jednotlivých kolech a především se řiďte doporučením výrobce. Nezapomeňte, že pojedete naloženi, takže budete muset kola nafouknout na větší tlak než obvykle. Doporučené hustění najdete zpravidla na samolepce umístěné na sloupku u dveří řidiče, v zavazadlovém prostoru nebo na víčku nádrže. Samozřejmě je dobré se podívat i do návodu k obsluze. Zkontrolujte i tlak v náhradním kole a dofoukněte jej raději více.

Dovolená s autem - ilustrační foto

Brzdy
Cesta přes alpské průsmyky s naloženým autem je extrémně náročná na brzdovou soustavu – jak na samotné třecí elementy, tak i na brzdovou kapalinu. Pokud jste brzdy déle než rok nekontrolovali, navštivte servis a nechte vše prověřit. Možná bude potřeba u starších aut odvzdušnit celou brzdovou soustavu a nebude od věci rovnou vyměnit brzdovou kapalinu za odolnější a hlavně čerstvou. Nechte si seřídit i ruční parkovací brzdu.

Stav provozních kapalin
"Před jízdou zkontrolujte hladinu motorového oleje a také stav chladící i brdové kapaliny," radí Igor Sirota z ÚAMK. Pokud víte, že vaše auto "žere" olej, kalkulujte s větší zátěží auta a tudíž i vyšší spotřebou oleje, která klidně může dosáhnout na jeden litr na 1000 km nebo i větší. Proto si přibalte minimálně jednu litrovku odpovídajícího motorového oleje výrobcem schválené specifikace. Jakmile ho během cesty vypotřebujete, ihned při nejbližší příležitosti dokupte další.

Také si s sebou vezměte zásobu destilované vody, která se může hodit – ať už do ostřikovačů nebo především do chladiče. "V náročných klimatických podmínkách jihoevropských zemí se může chladicí kapalina odpařovat rychleji, než jsou čeští motoristé zvyklí," doplňuje k tomu Sirota.

Co vzít sebou
Mohou se vám hodit i náhradní žárovky a počítáme za samozřejmé, že máte v autě vedle platné lékárničky i výstražný trojúhelník a minimálně jednu reflexní vestu, která je již ve většině Evropy povinná. Máte také v kufru hever, šroubovák, kombinačky a pracovní rukavice? Jsou to možná zbytečnosti, ale všechno můžete například při výměně kola potřebovat.

Plán trasy
Nevyplácí se vyjet jen tak nazdařbůh s tím, že zadáte cílovou destinaci jednoduše do navigace. Dobře si pomocí internetových aplikací (například na googlu) naplánujte trasu a informujte se o případných uzavírkách či možných kolonách na trase. Také dopředu počítejte s pravidelnými zastávkami. "Motoristé zanedbávají pravidelné přestávky alespoň po dvou hodinách a přetěžují se," varuje Sirota z ÚAMK. Podle něj také hlavně řidiči zapomínají na pitný režim a paradoxně ještě více si na dlouhých cestách škodí nadměrnou konzumací kávy, která organismus odvodňuje. Doporučuje vzít si s sebou aspoň dvě velké láhve pokud možno neslazené a neperlivé vody.

Navigace - ilustrační foto

Počítejte také s vyšší spotřebou paliva, zvláště když pojedete celou cestu s klimatizací, střešním nosičem a plně naloženým autem. Místo obvyklých například 8 litrů na 100 km klidně pojedete třeba za 10 l/100.

Také odhadněte, v kolik hodin kam dorazíte, protože se může stát, že například v nočních hodinách budou mít některé čerpací stanice v zahraničí zavřeno. Při každé příležitosti proto doplňte preventivně palivo. Pozor, v některých zemích je omezena možnost vozit v autě kanystr (například do Francie i Rakouska smíte přivézt maximálně 10 litrů paliva v náhradním kanystru).

Zábava pro děti
Při několikahodinové cestě musíte najít dostatek zábavy především pro děti. Pokud nemáte v autě zabudovaný DVD systém, umožněte jim pravidelné rozptýlení pomocí častějších zastávek na zajímavých místech. Ale to už musíte vědět sami, co vaše ratolesti baví...

Změny předpisů
Na stránkách automotoklubu ÚAMK se informujte o aktuálních změnách v předpisech cílové destinace a země, kterou budete projíždět. Doporučujeme raději netelefonovat za jízdy, vyvarovat se alkoholu (i když může být někde tolerován) a raději celý den svítit.

Kolona aut na dálnici (ilustrační foto)

Příprava na nejhorší
Může se samozřejmě stát, že dojde k nejhoršímu a vy uvíznete uprostřed noci v cizích končinách – ať už vlivem poruchy, nehody nebo kvůli něčemu jinému. Ačkoli se dá počítat, že bude přes den v jižních evropských státech vedro k padnutí, v noci a nad ránem je v Alpách chladno, proto můžete upotřebit teplé oblečení nebo deku. Když čekáte na odtah, může se to protáhnout i na několik hodin.

KDE A ZA KOLIK NATANKOVAT?

​Pojištění a asistence v zahraničí
Informujte se u své pojišťovny, jak dalece sahá vaše pojistné krytí, zejména co se týče asistence a hrazení nákladů v zahraničí. Nechte si přesně sepsat "návod", jak postupovat v případě nehody nebo poruchy. Ačkoli se to může zdát jednoduché, ve stresu z problému a v cizí zemi se nebudete umět ani podepsat. Sepište si také důležitá telefonní čísla země, kterými budete projíždět. Obvykle byste si pak měli vystačit s lámanou angličtinou nebo němčinou.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.