Lidovky.cz

Legendární Fiat 500 posadil Italy za volant

Ekonomika

  15:55
Toto auto mělo motorizovat Itálii a také se mu to podařilo. Vyrábělo se skoro dvacet let a stalo se prakticky nesmrtelným.


Co měl v Německu udělat Volkswagen Brouk, to byl úkol Fiatu v Itálii. "Pětistovka" ale nebyla první lidové auto, už v roce 1936 se začal vyrábět automobil se stejným označením, ale ten byl již v roce 1955 poměrně zastaralý – měl motor vpředu a kabina nebyla dost prostorná.

Nahradil ho Fiat 600, ale v roce 1957 dorazil nový Fiat 500, který byl skutečně lidovým autem do města. Jeho design navrhl Dante Giacosa.

Dobová prezentace "pětistovky":

Auto si rychle získalo takovou popularitu, že s ním za chvíli jezdila celá Itálie. Bylo malé, praktické a především levné a úsporné. Na 3000 mm dlouhé čtyřmístné auto bohatě stačil malý vzduchem chlazený dvouválec uložený vzadu. Ten měl zpočátku objem 479 kubických centimetrů a výkon 13 koní. Půl tuny vážící Fiat 500 dosáhl nejvyšší rychlosti 85 km/h a spotřeboval 6 litrů benzínu na 100 kilometrů.

Zajímavostí byla shrnovací látková střecha, která snižovala hmotnost. Později se ale objevila i pevná střecha, která byla k dispozici pro "sportovní" verzi. Ještě v roce 1957 se zvýšil výkon na 15 koní, "sportovní" verze pak nabízela motor převrtaný na rovných půl litru a výkon 21 koní.

Mezi lety 1960 a 1965 se vyráběla již jen verze Fiatu 500 s posíleným motorem (sportovní měla 21 koní, základní 19) a změnil se design střechy. Mezi roky 1960 a 1977 také sjížděla z montážní linky verze K, která nesla označení Giardiniera a byl to vlastně prodloužený kombík se "sebevražednými" dveřmi, které měly i vozy z pořáteční série.

Fiat 500 v alpských serpentýnách.

V roce 1965 s uvedením verze F přichází dveře uchycené vpředu a v roce 1968 přichází verze L s modernizovaným interiérem. V roce 1972 se objevuje verze R (jako Rinnovata), která dostala větší motor o objemu 594 kubíků. Díky konstruktérům od Abarthu byl výkon 23 koní a auto mělo především širší rozsah použitelných otáček. Důležitá byla i plně synchronizovaná převodovka. Známá je i ostřejší verze Abarth 595, která měla výkon až 30 koní, točivý moment 45 Nm a podle zpřevodování mohla jezdit až 140 km/h.

Na Fiatu 500 vzniklo i plno aut v licenci, například rakouský Puch 500. Nahrazen byl definitivně v roce 1975 modelem Fiat 126, který se vyráběl už od roku 1972 a v ruzných obměnách a licencích vydržel ve výrobě do roku 2000. Pozdější pokusy Fiatu o nové "Cinquecento" už tak úspěšné nebyly, protože se potýkaly především s kvalitou a absencí vlastního stylu.

Fiat 500 byl vozem, který motorizoval Itálii.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Fiat 500 položil základy poválečného rozvoje automobilky Fiat a stal se jedním z nejikoničtějších aut. Důkazem může být i moderní verze Fiat 500, která se v původním modelu inspiruje nejen designem interiéru a exteriéru, ale i svým pojetím.

ČTĚTE VÍCE:

V kategorii malých aut nabízí až nečekaně slušný prostor, nízké náklady a především styl. Ale dokáže navázat na úspěchy prvního modelu, kterého se vyrobilo 3 600 000 aut?

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.