Lidovky.cz

BMW i3 a BMW i8 začínají novou éru

Ekonomika

  8:13
Rozlučte se s tradičními řadovými vysokootáčkovými šestiválci. Ekologická budoucnost automobilky BMW právě přijíždí, ale pořád pohání zadní kola.

BMW i3 a BMW i8 foto: Autoweb.cz

Dříve bylo synonymem pro BMW slovní spojení "řadový šestiválec vpředu a pohon zadních kol". Za nějakých deset dvacet let si na to již nikdo nevzpomene, protože budou všichni jezdit v elektrických předokolkách. Aspoň že se ale zcela nová generace ekologických elektromobilů od BMW drží tradice – pohání totiž zadní kola.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Novinky od BMW se jmenují i3 a i8 a už se o nich mluvilo v souvislosti s novou značkou i, kterou automobilka založila a která bude mít za úkol stavět ekologická přibližovadla do města. Ta mají jezdit převážně na elektřinu a spalovací motor, pokud v nich vůbec bude přítomen, pouze prodlouží v případě potřeby dojezd.

BMW i3 a BMW i8

BMW i3
Nový městský model, který nesl pracovní název BMW Megacity, je typický malý automobil s omezeným dojezdem, který velikostí spadá někam na pomezí segmantů A i B. Díky chytrému řešení vnitřního uspořádání pojme čtyři cestující a 200 litrů zavazadel, takže bude praktičtější než třeba dnešní Mini.

Malé BMW i3 je ale trochu větší než současná Mini, má i delší rozvor. Ačkoli k jeho konstrukci použila automobilka uhlíková vlákna a kompozity, hmotnost 1270 kg je pořád poměrně vysoká. Za to ale z velké části mohou akumulátory, které slouží jako hlavní zdroj energie pro pohon.

BMW i3 a BMW i8

Vzadu pod podlahou kufru je poměrně kompaktní elektromotor o velmi slušném výkonu 170 koní a točivém momentu 250 Nm. BMW i3 dostane na stovku za 7,9 sekundy (na 60 km/h za 3,9 sekundy) a dovolí mu jet rychlostí 150 km/h, která je elektronicky omezená. Z 80 na 120 km/h se auto dostane jen za 6 sekund.

Díky nízkému koeficientu odporu vzduchu (Cx=0,3) a pneumatikám s nízkým valivým odporem dokáže urazit na jedno nabití kolem 150 km, což by mělo pokrýt denní potřebu většiny Evropanů, Američanů, Afroameričanů a dalších etnických skupin. Dobíjení pak trvá docela dlouho, ale na 80 % kapacity se akumulátory dostanou za přibližně hodinu. A stačí jim obyčejná 220V zásuvka.

BMW i3 a BMW i8

BMW prozradilo, že ještě před rokem 2013, kdy se má model i3 dostat do prodeje, představí verzi s malým spalovacím motorem, který prodlouží dojezd. Bude uložen u zadní nápravy vedle elektromotoru, ale nebude pohánět kola – pouze bude dobíjet baterie. Tento motor se objeví v příplatkové výbavě. Páni! Vždycky jsme toužili po tom zaškrtnout u nového auta v ceníku položku "rezervní motor pro případ potřeby". Jednotka se jmenuje REx a podle některých zdrojů má jít o malý Wankelům motor

BMW i8
Tohle je hybridní supersport, který jste mohli už vidět v konceptu BMW Vision EfficientDynamics. Asi bude dobré si říci nejprve některá čísla. Tak třeba výkon – 350 koní. Točivý moment – 550 Nm. Zrychlení 0 až 100 km/h – 4,6 sekundy. Zrychlení 80 až 120 km/h – 4 sekundy. Maximální rychlost – omezená na 250 km/h. Spotřeba – 2,7 litru na 100 km.

BMW i3 a BMW i8

Asi si pamatujete, že koncept Vision měl dieselový tříválec, který v souvislosti se supersportem zněl podobně sexy jako mrtvé tulení mládě při romantické večeři. Naštestí u BMW vyměnili diesel za benzínový motor s turbem a přímým vstřikováním. Objem a počet válců ovšem zůstal, je to prakticky rozpůlený tradiční třílitr. Pomáhá mu ještě elektromotor a auto umí jezdit jen na elektřinu.

S hmotností 1480 kg není tento celokarbonový supersport žádná muší váha, ale pořád je to méně, než kolik ukáže na váze třeba BMW řady 3 kupé nebo BMW řady 6 minulé generace. Samotný spalovací motor má výkon 220 koní a točivý moment 300 Nm, takže o budoucí pohon BMW řady 1 a vozů Mini se bát nemusíme. Ano, tento tříválec 1,5 l se dostane do těchto modelů během pár let.

BMW i3 a BMW i8

Tříválci pak pomáhá elektromotor o výkonu 130 koní a točivém momentu 250 Nm. Pohon je ale rozdělen zvláštně – síla z tříválce jde přes dvouspojkovou převodovku na zadní kola, zatímco elektromotor umístěný vpředu pohání přes dvoustupňovou převodovku kola přední. Ve městě tak bude tohle superkupé spíše předokolka, protože tříválec přijde ke slovu jen při prudké akceleraci nebo vyšších rychlostech. Na elektřinu pak dojede BMW i8 přibližně do vzdálenosti 30 km.

Akumulátory BMW i8 lze i nabíjet ze zásuvky na 220V a za necelé dvě hodiny jsou na plné kapacitě. Automobilka je chytře schovala do centrálního tunelu, kde byl dříve k vidění kardan. Toto umístění pomohlo situovat těžiště vozu doprostřed, takže bychom se nemuseli o jízdní vlastnosti bát. Hmotnost je totiž rozdělena přesně 50:50 mezi obě nápravy.

BMW i3 a BMW i8

U modelů BMW i3 a BMW i8 to ale nekončí. Už se chystá model BMW i5, což bude konkurence pro Chevrolet Volt nebo Opel Ampera a má se objevit do roku 2014. Později pak přibudou crossovery, kabriolety, další sportovní kupé a rodinné MPV.


Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.