Lidovky.cz

Před 45 lety získalo Rusko licenci na 'žigulíky'

Ekonomika

  9:14
MOSKVA/ PRAHA - Doslova senzací a nedostatkovým zbožím se v létě 1970 stal v Sovětském svazu automobil Žiguli, pro vývoz záhy pojmenovaný Lada.

Lada - Žiguli

Smlouvu o licenci na tento vůz a výstavbě továrny Volžský automobilový závod (VAZ), dnes AvtoVAZ, podepsala Moskva před 45 lety 15. srpna s italskou firmou FIAT. V Československu se první upravený model Fiatu 124, překřtěný na žigulík, začal prodávat v roce 1971. Dnes je firma AvtoVAZ stále největší automobilkou v Rusku a čtvrtinu jejích akcií vlastní francouzský Renault.

ČTĚTE TAKÉ O "KACHNĚ"

Továrna VAZ vyrostla během čtyř let za vydatné pomoci italských odborníků ve městě Togliatti, někdejší Stavropol na Volze, který byl již v roce 1964 přejmenován po italském komunistickém politikovi Palmiro Togliattim. Za továrnu a licenci Sovětský svaz údajně zaplatil hlavně dodávkou surovin a ocelových plechů. Název Žiguli dostal vůz podle nedalekého pohoří.

Zájem vzbudil žigulík i na trzích sovětských satelitů, kde patřil díky chudé nabídce k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Auto s motorem o objemu 1197 cm3 a výkonu 44 kW uvezlo 400 kg nákladu a nabízelo 380 litrů zavazadlového prostoru. V roce 1972 začal VAZ vyrábět i verzi kombi (VAZ 2102) a následovala řada vylepšených modelů. V roce 1978 se na autosalonu v Paříži světu představila terénní Lada Niva (VAZ 2121), jež měla původně hlavně "řešit otázku motorizace sovětského venkova", ale brzy se začala úspěšně prodávat i na Západě.

V Československu do roku 1989 jezdilo přes 365 tisíc vozů VAZ (oblíbený byl například VAZ 2106 - Lada 1600 z roku 1977). Ještě v roce 1988 prodejce Mototechna evidoval 120 tisíc zájemců o koupi vozu Lada, ale jejich dodávky se pohybovaly kolem 10 tisíc kusů ročně.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.