Lidovky.cz

8 rad, jak přežít podzim na silnicích

Ekonomika

  10:47
Provoz na silnicích má na podzim svá specifika, nástrahy, speciality. Jako vždy platí, že je třeba nenechat se zaskočit, že štěstí přeje připraveným.

Podzim na silnici foto: Shutterstock

I když by se mohlo zdát, že podzim je, pohledem řidiče, jen čekáním na zimu se všemi specifiky, které sebou toto obvykle sněhové období v našich končinách přináší, není tomu tak. I podzim má své jasné projevy, na všechny účastníky provozu čekají nečekané podzimní nástrahy a je více než vhodné s nimi počítat a bát připraven.

1) Den se krátí
Kdyby nic jiného, tak to znamená, že tma je tady dřív než jak jsme byli zvyklí v létě, po změně letního času na zimní je rozdíl ještě markantnější a z toho vyplývá jasná věc – už odpoledne je velmi špatná viditelnost.

Maličkost? Jak se to vezme, ne pokud projíždíte kolem školy s odpoledním vyučováním, ze které právě vyrazil houf dětí. Bez dlouhého protahování - na podzim si dejte pozor na to, že jevy, záležitosti, osoby a objekty, které jste až dosud viděli za jasného denního světla, vás mohou překvapit i za tmy.

2) Zvěř má hlad
Je to téměř jako matematika. Na jedné straně je les, ve kterém je velká množina hladových srnek (muflonů, zajíců, a tak dále – dosaďte si jakékoli libovolné zvíře běžně se vyskytující v naších podmínkách), a na straně druhé pole, na jehož strništi se dá tu a tam najít zbytek zeleného porostu nebo zrní, které zemědělci vytrousili při sklizni.

Jak se začne stmívat (úzce souvisí s bodem číslo 1), odhodlá se divoká zvěř vycházet z lesa na pole za potravou. Podle platných Murphyho zákonů mezi lesem a polem vždy leží silnice a po ní jedete vy.

3) Počítejte s mrazy
Přes den může ještě svítit slunce a teploměr se udrží nad nulou, ale v noci se objevují mrazy. Teplotu pod nulou nutně doprovází přeměna rosy, mlhy a všeho kapalného na led, který, a to překvapí asi jen málokoho, klouže. Takže když ráno sednete do auta a vyrazíte napůl ospalí do práce, v místech, kde jste se včera odpoledne prohnali mělkou kaluží, vás po ránu čeká ideálně hladká ledová klouzačka a vy se můžete snadno stát rekordmanem v jízdě bokem. 

4) Může sněžit 
Zajímalo vás někdy, jak velký je výškový rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem naší republiky? Je to asi patnáct set metrů a to představuje ohromnou teplotní diferenci. Pokud vyrazíte dopoledne jen tak ve svetru z Hřenska (115 metrů nad mořem) a radujete se z teplého podzimu, pod Sněžkou (1602 metrů nad mořem) vás může zaskočit první sníh. 

5) Barevné listí
Pouštění draků je krásná kratochvíle a sbírání spadaného barevného listí také není k zahození, ideální pro romantické chvíle pro dvou až tříčlenné skupiny.

Nicméně vlhké listí, které navál vítr do zatáčky za horizontem, kam nevidíte a do které se ženete tak jako každý den (máte to tady přece najeté) udělá z lepivého asfaltu zrcadlo. Předvídejte a počítejte s tím, že je-li okolo silnice stromořadí, může to klouzat!

6) Budou dušičky
Svátek mrtvých nemá co dočinění se statistikami nehodovosti. V našem přehledu je z toho důvodu, že jde o událost, díky které se za volant posadí lidé, kteří běžně, nehledíme-li na Velikonoce, automobil neřídí.

Existuje stoprocentní pravděpodobnost, že v týdnu před dušičkami a o svátečním víkendu bude na silnicích extrémní množství aut a v nich extrémní počet extrémně nesoustředěných řidičů. Rada zkušených zní – raději nevyjíždět (a do auta sedat maximálně na uzavřeném závodním okruhu).

I když jste na hlavní silnici, proti staré škodovce řízené veteránem z první světové války, obloženého věci a kyticemi pro Maruš, bratrance Toníka a spolužáka Karla, který zemřel předloni, nemáte žádnou šanci.

7) Stěrače stírají!
A ostřikovač stříkají. Bláto, prach, špína, mlha, to všechno se dřív nebo později (a věřte tomu, že dřív) objeví na vašem přední skle. A vy to budete chtít za jízdy odstranit. Nutně se neobejdete bez funkčních stěračů a bez dostatečné zásoby kapaliny v nádržce ostřikovače. 

8) Pneumatiky
Od prvního listopadu je nově nutnost mít obuté zimní pneumatiky, pokud je nebo hrozí souvislá vrstva ledu či sněhu. Zjednodušeně řečeno. Vedle zákonem definovaného (a celkem zmatečného a nejednoznačného) nařízení je dobré řídit se selským rozumem.

Klesne-li teplota pod sedm stupňů Celsia, funguje většina zimních pneumatik lépe než většina letních. Proto rada zní, zavzpomínejte na příslovečný loňský sníh, přezujte na zimní raději hned, sjetí vzorku nebude nijak zásadní, přilnavost auta vzroste a také se vyhnete davovému šílenství při nákupu gum a rezervacích do pneuservisu.  

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.