Lidovky.cz

Honda snižuje spotřebu, zavádí přímé vstřikování

Ekonomika

  8:30
Japonci obměňují celou nabídku spalovacích motorů, představili nová hybridní pohonná ústrojí a vylepšenou bezstupňovou převodovku.

Honda, autosalon Tokio 2011 foto: ve spolupráci s Autoweb.cz

Honda představila na domácím autosalonu obměněnou nabídku motorů. Benzínové jednotky zůstávají na první pohled beze změn, všechny ale mají nižší třecí ztráty a přímé vstřikování. Nabídnou proto lepší spotřebu i vyšší výkony. Slabší verze dieselu 2.2 i-DTEC nahradí lehký hliníkový čtyřválec o objemu 1,6 litru. Na stánku je také nová bezstupňová převodovka (CVT) a pohonná ústrojí pro malé i velké hybridy nejbližší budoucnosti.

Snazší pohyb nejenže snižuje spotřebu, ale uvolní i pár newtonmetrů, které se dřív zbytečně měnily na teplo. V případě vidlicového šestiválce o objemu tři a půl litru (jako jediný nemá rozvod DOHC) slibuje Honda snížení spotřeby o deset procent při pětiprocentním nárůstu výkonu.

U nás už motor není k dispozici, ale podle některých zprávy be se to mohlo změnit s příchodem tolikrát slíbeného (a zrušeného) nástupce NSX. Ten by mohl využívat také služeb dalšího nového vynálezu na stánku Hondy. Hybrid SH-AWD kombinuje zmíněný šestiválec připojený k přední nápravě s dvojicí elektromotorů, které ovládají každý jedno zadní kolo. Mají po třiceti koních výkonu.

Spotřeba dieselu klesne o 15 procent

Spalovací motor je spojen s dvouspojkovou převodovkou, která navíc ukrývá další elektromotor o výkonu před 40 koňských sil. Cílovým trhem hybridu jsou především Spojené státy, informace o NSX berte zatím jako spekulace.

ČTĚTE TAKÉ:

O novém dieselu zatím Honda mnoho neřekla. Bude mít objem 1,6 litru a díky hliníkové konstrukci jednu z nejnižších hmotností ve třídě. Honda slibuje stejné vnitřní odpory jako u benzínových motorů. Spotřeba má klesnout o patnáct procent "ve srovnání se současnými produkty" - tím se pravděpodobně myslí nenovější naftový čtyřválec o odjemu 2,2 litru. Výkon motoru bude pravděpodobně nižší než 140 koní velké jednotky, ale pokud výrazně klesne hmotnost, zůstanou auta (především Civic) podobně rychlá jako dosud.

Honda většinou neuvádí konkrétní čísla, takže není třeba rozebírat jednotlivé motory zvlášť. Inovované benzínové jednotky mají dva vačkové hřídele a proměnné časování ventilů, shodily na váze a Japonci věnovali zvýšenou péči tření jejich pohyblivých částí. 

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.