Lidovky.cz

Legenda minulosti: BMW M535i

Ekonomika

  17:19
Oturbované dieselové čtyřkolky už nemají s duchem výjimečných modelů BMW nic společného. Není to ani první pokus přiblížit modely M obyčejným lidem.

Oproti obyčejnému BMW řady 5 E12 dostal samozřejmě nové plynové tlumiče, snížený podvozek, aerodynamický paket BMW Motorsport, sedačky Recaro, zkrácenou pětistupňovou manuální převodovku a poctivý samosvorný diferenciál. foto: ve spolupráci s Autoweb.cz

No, ono to s tou obyčejností nebylo tak žhavé ani tenkrát, když se v roce 1979 poprvé objevilo BMW M535i. Byl to totiž nejdražší model v nabídce. Vlastně to bylo ještě dlouho před první generací BMW M5, která přišla v roce 1985. To už ale byla první "pětka" generace E12, která se vyráběla v letech 1972 až 1981, staré auto.

BMW oznámilo založení divize M Performance Automobiles, což má být oddělení stavějící modely bližší divizi M, ale stále vycházející ze silničních aut. Ve skutečnosti je to ale jen habaďůra na zákazníka, jak pod kapotou BMW M5 nacpat čtyřkolku a diesel. A to samé pak udělat i s SUV X5 a X6.

První model BMW M535i byl jen takový pokus a vyrobeno bylo pouze 1420 kusů.

Stalo se. Ale tak se také stalo před více než třiceti lety, jenže tehdy ještě nafta smrděla a o čtyřkolce nechtěli u vzkétajícího BMW ani slyšet. Zákazníci už ale chtěli něco extra. Něco, co jim připomene úspěchy automobilky BMW na poli motorsportu. Věříme, že první BMW M5 už bylo v plánu, ale vůbec prvním počinem byl právě model M535i z roku 1979.

Plynové tlumiče, snížený podvozek

Oproti obyčejnému BMW řady 5 E12 dostal samozřejmě nové plynové tlumiče, snížený podvozek, aerodynamický paket BMW Motorsport, sedačky Recaro, zkrácenou pětistupňovou manuální převodovku a poctivý samosvorný diferenciál. Srdcem auta byl ale motor – atmosférický řadový šestiválec o objemu 3,5 litru. Měl výkon 218 koní a točivý moment 304 Nm, což v té době bylo zatraceně hodně. Na stovku se dostal za 7,2 sekundy a upaloval rychlostí 228 km/h.

První model BMW M535i byl ale jen takový pokus a vyrobeno bylo pouze 1420 kusů. To vám musí napovědět, jaká je to rarita a jak těžko se takové auto musí shánět.

Vnitřek vozu BMW M35i.

V roce 1981 byla na trh uvedena další generace BMW řady 5, tentokrát pod označením E28. V roce 1985 pak už následovala vůbec první BMW M5, ale ta nás teď nezajímá. Zajímá nás model M535i, který se vyráběl stejně jako BMW M5 od roku 1985 do roku 1988. Vzniklo už ale 10 335 aut a hned si vysvětlíme, proč.

Na rozdíl od BMW M5, která byla kompletována celá ručně, sjížděl model M535i z montážní linky spolu s obyčejnými modely BMW řady 5. Nedostal také plno specialit, které zákazníci našli jen na empětce, ale stále měl snížený a upravený podvozek, jiné nárazníky a optické doplňky v interiéru – včetně výtečných sedaček Recaro. Velkou zvláštností byly specifické ráfky kol s pneumatikami o netradičním rozměru: 220/55 VR 390. Gumy dodával Michelin a měly označení TRX.

Pod kapotou pracoval řadový šestiválec označený M30B34, který měl objem 3,4 litru a samozřejmě atmosférické sání. Verze bez katalyzátoru měla výkon 218 koní, točivý moment 310 Nm a kompresní poměr 10,0 : 1, pozdější verze s katalyzátorem měla kompresní poměr 8,0 : 1 a výkon jen 188 koní. Ten se ale do M535i moc nemontoval, na rozdíl od obyčejného BMW 535i a BMW 735i.

Oturbované dieselové čtyřkolky už nemají s duchem výjimečných modelů BMW nic společného.

BMW M535i E28 se prodávala i s automatem, ale to není volba, kterou hledá správný nadšenec. Pětistupňový manuál byl samozřejmě doplněn samosvorným diferenciálem s kratším stálým převodem, takže auto působilo svižněji než standardní 535i. Mohli jste si ale objednat i verzi s delšími převody. Maximální rychlost M535i E28 byla 230 km/h a na stovku se auto dostalo za 7,2 sekundy.

Dnes už jich po silnici moc nejezdí a je to vidět i na cenách. Model M535i koupíte od nějakých 4000 eur, ale počítejte s tím, že to nebude moc pěkné auto a kdo ví, jestli vůbec originální. Teprve za dvoujnásobek se dá sehnat slušný kus, ale vyžadující hodně péče. Velmi dobře udržovaná auta se prodávají i za 12 000 eur nebo více.

Jedná se o sběratelský exemplář, takže se nedá počítat s tím, že by majitel slevil. Ceny se tak pohybují skoro stejně vysoko jako za první BMQ M5. Je ale pravda, že M5 se klidně prodává i za 20 000 eur. Hodně záleží na stavu a originalitě auta.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.