Lidovky.cz

Auta šitá „na míru“. Nový trend zaplnil Ženevu

Ekonomika

  7:02
ŽENEVA - Miniškodovka Citigo ne se třemi, ale s pěti dveřmi je hitem mladoboleslavské automobilky na letošním autosalonu v Ženevě. Ve světové premiéře se představila již včera spolu s dalšími novinkami koncernu Volkswagen, který show svých značek již tradičně pořádá v předvečer autosalonu.

Koncept Hyundai i-oniq na autosalonu v Ženevě. Jedná se o elektromobil s litrovým benzinovým motorem. foto: ČTK

Na českém trhu se má pětidveřové Citigo objevit na přelomu dubna a května v nejlevnějším provedení za 189 900 korun. Třídveřová verze, která se v Česku prodává od loňského listopadu, stojí o deset tisíc korun méně. Praotce miniškodovky, model VW up!, včera večer koncern Volkswagen představil hned v několika verzích.

ČTĚTE TAKÉ:

Vůz s červenou a bílou karoserií s helvetským křížem na pásu zadní strany opěradel, v němž je kapsička na švýcarský nůž Victorinox, se na počest hostitelské země jmenuje swiss up!; minivolkswagen se střešním nosičem lyží se jmenuje winter up!, se střešním boxem se dvěma světlomety pro jízdy dobrodruhů savanou má název x up!, pro rozvoz pizzy či léků má jen sedadlo řidiče a jmenuje se cargo up!.

Nabídka stejných aut, jejichž verze se liší jen několika málo doplňky nebo jen reklamním doporučením, je nastupujícím trendem. Automobilky vyhledávají stále užší a užší cílové skupiny zákazníků a tvoří auta na míru právě jen jejich potřebám a přáním. Snaží se tak zabránit většímu poklesu prodeje, k němuž v Evropě důsledkem chaotické ekonomické situace dochází.

Mini inspirované Sherlockem Holmesem

Volkswagen v tom nejede sám. Například značka Mini, patřící do skupiny BMW, letos v Ženevě představuje 41 různých provedení. Je mezi nimi Mini John Cooper Works Countryman, sportovní model s pohonem všech kol. Mini Clubvan Concept má jen dvojici sedadel a zadní část s rovnou podlahou pro přepravu nákladu.

Pětidveřová verze modelu Škoda Citigo na autosalonu v Ženevě.

V Ženevě se poprvé představí i tři speciální edice vozů Mini, lišící se hlavně příběhem. Mini Baker Street má připomínat atmosféru příběhů Sherlocka Holmese, Mini Bayswater chce evokovat atmosféru stejnojmenné londýnské čtvrti, proslulé vysokou hustotou barů a restaurací, Mini Highgate Cabrio má interpretovat britský konzervatismus.

Škodovky se ale včera večer týkala i ta část show Volkswagenu, v níž auta s okřídleným šípem ve znaku přímo nevystupovala. Budoucí vzhled vozu, který má vyplnit velikostní mezeru mezi modely Fabia a Octavia, totiž představil Seat pod názvem Toledo.

Nový Seat Toledo vychází z konceptu Škoda Mission L, oba modely se liší čelní maskou a několika dalšími detaily. Letos v létě se začnou vyrábět v Mladé Boleslavi. Seat Toledo se na podzim dostane nejprve na španělský a poté na další trhy, Škoda začne novinku pod pravděpodobným názvem Rapid (nebo Felicia) prodávat nejprve v Česku.

V kratší verzi se už od loňska vyrábí Škoda Rapid v Indii. Jednou z verzí minivolkswagenu je eco up! s pohonem na zemní plyn CNG se spotřebou 2,9 kg paliva na sto kilometrů. Je vzorem pro Škodu Citigo, která tento pohon dostane v létě, podobně jako španělské provedení koncernového minivozu, které se jmenuje Seat Mii.

Eko auta se představují

Alternativní pohon začíná být aktuální. Ceny benzinu a nafty trvale rostou v celé Evropě. Podle analytiků Erste Bank byla loni průměrná cena 111 dolarů za barel, letos bude průměr 123 dolarů za barel. "Eskalace krize v Íránu by však mohla vyhnat cenu na 150 až 200 dolarů za barel," prohlásil specialista Erste Bank Ronald Stoeferle.

Každá značka proto v Ženevě vystavuje nejméně jeden model s pohonem na zemní plyn, s hybridním pohonem nebo s elektromotorem. Vyrábějí se v malých sériích, a proto jsou dražší než auta na benzin.

Vedle vysokých cen brání většímu rozšíření alternativních pohonů nedostatek dobíjecích a plnicích stanic i nedostatek levné a ekologicky vyráběné elektřiny.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Řada značek v Ženevě proto vystavuje jen koncepty budoucích ekologicky přijatelných vozů. Jedním z nich je elektromobil Hyundai i-oniq, představující zároveň budoucí "fluidní" design značky. Sportovní vůz dlouhý 4,4 metru poskytuje prostor, inspirovaný pohodlným salonkem, pro čtyři cestující.

Vůz je vybaven i benzinovým litrovým tříválcem, který prostřednictvím generátorů napájí elektromotor o výkonu 80 kW a dobíjí baterie. V čistě elektrickém režimu má i-oniq dojezd 120 km, zatímco za asistence zážehového motoru dokáže ujet až 700 km s hodnotou emisí CO2 pouhých 45 g/km.

Výjimkou mezi značkami zkoušejícími alternativní pohony je japonská Toyota, která hybridní vozidla sériově vyrábí již déle než deset let. V Ženevě letos představuje ve světové premiéře i malý Yaris s hybridním pohonem a dva koncepty. Model Toyota NS4 jako příští generaci elektromobilu dobíjeného ze zásuvky a model Toyota FCV-R, v němž elektřinu k pohonu vyrábějí palivové články.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.