Americká značka Dodge zmizela z Evropy, ale jedno původně její auto si můžete pořídit i dnes. Velkoprostorový vůz, který se na náš trh dostal v roce 2008 jako Journey. Nyní se jmenuje Fiat Freemont a jde o dítě partnerství koncernů Fiat a Chrysler. Fiatu takové velké MPV chybělo.
Tohle ale není stejné auto, maximálně opatřené novými logy. Italové si dali dost práce s jeho poevropštěním. Palubní deska je úplně jiná, laciné plasty nahradily mnohem příjemnější a také kvalita se zlepšila. Americký původ prozradí detaily jako směs známých ovladačů nebo spousta míst na odložení všeho možného.
Originální, ne zrovna praktickou novinkou je dotykový displej uprostřed palubní desky, kterým se ovládají některé funkce audiosystému a klimatizace. To není zrovna intuitivní.
Freemont pobere sedm pasažérů, ale bez příplatku si lze objednat i pětimístnou verzi. Jenže není důvod.
Proč se okrádat o poslední dvě sedačky, když se dají sklopit do podlahy? Zvlášť když se na ně vejdou i menší dospělí – tedy poté, co absolvují trochu krkolomný nástup po odsunutí prostřední řady sedadel. To však vyřeší jediná páčka, ovládání všech triků se sedačkami je vůbec jednoduché.
Freemont je přizpůsobivý. Sedadla z něj sice vyndat nelze, ale dělená prostřední řada se dá posouvat a všechny sklopené sedačky utvoří rovnou plochu navazující na dno spíše podprůměrného kufru, zato s dvojitým dnem. Sklopit můžete i opěradlo spolujezdcova sedadla, takže ve Freemontu převezete třeba menší surf. Jsou tu i další příjemnosti: odkládací prostor pod sedadlem spolujezdce, v podlaze za ním další nebo dětské podsedáky vyklopitelné z prostředních sedaček.
Italové také zapracovali na chování svého nového MPV. Z bývalého Journey se stalo jiné auto. Stále velmi pohodlné, ale ne „plovoucí“. Nově naladěný podvozek je jistý a zvládá rychlou jízdu po rozbitých silnicích, aniž by obtěžoval vibracemi. V zatáčkách se trochu nakloní, ale stabilitu neztrácí. A v přesném řízení se strmějším převodem, než měl Journey, je dnes tak vzácný cit.
Ke změně identity přispěly také dvoulitrové turbodiesely a více tlumicích materiálů.
Silnější diesel produkující 170 koní a 350Nm posádku neruší, slušně zatahuje od patnácti set otáček a nad tři tisíce jej nemá cenu točit.
Fiat FreemontRozměry 4888x1878x1691 mm |
Špatná není ani spotřeba kolem sedmi osmi litrů, osmdesátilitrová nádrž mu dává dojezd přes 1000 kilometrů. Pro verzi s automatem Fiat nabízí pohon všech kol, a dokonce i americký motor V6 3,6 litru.
Freemont je nejlevnější velké MPV s velmi štědrou výbavou, které se prodává za ještě nižší akční ceny. Ale třeba xenony pořídit nelze, a přestože je sériově vybavené bezklíčovým otevíráním, před tankováním musíte vyndat klíček z ovladače a nádrž odemknout. Italové dokázali dobře uvařit i z amerických surovin, tohle auto je mnohem lepší než Journey. Za stejné peníze lepší nekoupíte.