Lidovky.cz

Nový Fiat Panda: V zajetí kulatých čtverců

Ekonomika

  7:03
Fiat Panda měl vždy vlastní charakter. Jeho třetí generace přidala k typickým vlastnostem malého auta originální motiv „zakulaceného čtverce“. Už to o něm něco vypovídá...

Nový Fiat Panda foto: Fiat

Dobrá, termín „zakulacený čtverec“ je nesmysl. Čtverec se zakulacenými rohy ale už ne. Právě ten se stal hlavním motivem designérů aktuálního malého Fiatu, jehož nová generace je teprve třetí od roku 1980, kdy se klasická hranatá Panda začala vyrábět.

ČTĚTE TAKÉ:

Jestliže první verze byla taková pohledná, praktická krabice, tvary novinky jsou originální a účelné zároveň. Zakulacené čtverce najdete skoro všude: tento tvar mají zadní boční okénka, většina ovladačů v interiéru, vnitřní kliky, reproduktory, hlavové opěrky nebo řadicí páka. Ale částečně také volant – na který si překvapivě zvyknete lépe než na volanty se zkosenou spodní hranou. Pošetilost, avšak roztomilá.

Spousta vtipných detailů

V Pandě najdete spoustu vtipných detailů, například struktura některých plastů se nesnaží imitovat kůži jako v jiných autech, ale je složená z písmenek P A N D. Do prohlubně před spolujezdce se zase vejde menší nákup.

Nová Panda vychází z minulé generace, její výroba se ale přesunula z Polska do Itálie a spousta prvků je nových.

Karoserie vyrostla ve všech směrech; na délku dokonce o 12 centimetrů, ač se rozvor náprav nezměnil. Uvnitř je tak více místa než dříve, jde o jedno z nejprostornějších miniaut s vyšší střechou, pod níž se nebudou tísnit ani delší pasažéři. Zvětšil se i kufr, a kdo si připlatí, může mít sklopné opěradlo spolujezdce, které pak vytvoří malý improvizovaný stolek.

Do města i mimo ně

Panda není jen malé vozítko do města, dobře poslouží také mimo ně. Dá se s ní jet i na delší vzdálenosti, protože už umí tlumit nerovnosti a na okreskách dokáže i pobavit.
Rychlé tempo s ní není trápení, ale zábava – lehká Panda se ochotně vrhá do zatáček, ve kterých nestraší dramatickými náklony, na poměry malých aut je sebejistá a ochotně spolupracuje s řidičem, který si užije už řazení krátkou pákou pěkně blízko volantu.

S populární základní dvanáctistovkou to není moc rychlé auto, živé však ano.
V éře malých tříválců je to stále čtyřválec, kultivovaný, v nízkých otáčkách tichý a ve vysokých ochotný. Při troše snahy se jeho žíznivost může přiblížit udávaným číslům a za příplatek 27 600 korun si lze objednat přestavbu na spalování propan-butanu LPG. Fiat pro Pandu nabízí také dvouválec v atmosférické i přeplňované verzi nebo turbodiesel.

V základní výbavě za 200 tisíc

Základní výbava odpovídá zvyklostem v této kategorii a trochu ji i překračuje – třeba posilovač řízení se dvěma režimy, centrální zamykání nebo pět dveří má každá Panda. Za tu nejlevnější s akční slevou 5000 korun zaplatíte bez stovky dvě stě tisíc.

Nová Panda potvrzuje, že i malé a relativně jednoduché auto může mít charakter, a to i v nejlevnější verzi. Pokud chcete od malého vozu i nějaké emoce, pak je chytře navržená Panda možná ten nejzajímavější kandidát.
Ostatně, malá auta Fiat vždy uměl.

Fiat Panda 1,2

Rozměry:                            3653x1643x1551 mm
Zavazadlový prostor:       225 l
Hmotnost:                          940 kg
Motor:                                zážehový 4válec, 1,2 l
Výkon:                                51 kW (69 k)
Zrychlení na 100 km/h:     14,2 s
Nejvyšší rychlost:             164 km/h
Komb. spotřeba:               5,2 l / 100 km
Cena:                                  204 900 Kč

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.