Sportovní verze malého Swiftu připomene doby, kdy vznikala kategorie takzvaných ostrých hatchbacků. S tehdejšími legendami jako první generací VW Golf GTI nebo Peugeotem 205 GTI má mnohem více společného než jejich dnešní nástupci: kompaktní rozměry, lehkost i čtyřválec 1,6 litru, který se obejde bez přeplňování.
Suzuki Swift SportRozměry 3890x1695x1510 mm |
Suzuki Swift Sport je jiný než sportovní verze dnešních malých aut. Stále je to nejmenší sportovní hatchback ze třídy malých automobilů. Vlastně nemá přímého rivala. Rychlé verze vozů obvykle konkurujících třeba Škodě Fabia mají výkony blížící se dvěma stovkám koní, délku kolem čtyř metrů a vyšší hmotnost i cenovku. Rychlý Swift může na první pohled zklamat nijak ohromným výkonem 136 koní, které však musí rozhýbat jen 1045 kilogramů. Výkonově se zdánlivě blíží spíše rychlým verzím těch nejmenších aut. Ale to by byla mýlka. Stačí se svézt...
I první dojem klame. Usadíte se na vysoko položenou sedačku do jednoduchého interiéru vylepšeného červeným obšitím volantu, řadicí páky i pohodlných sedaček, které dokážou podržet v zatáčkách, a rozjedete se stejně plynule jako v pomalejších Swiftech. Motor se chová jako běžná šestnáctistovka, ani zvuk neslibuje nic zvláštního. Jenže právě o tom Swift Sport je. Můžete s ním jezdit ve městě jako s jakýmkoliv jiným Swiftem, pohodlně se s ním přemístí začátečník nebo manželka.
Takže co je s tím sportem? Motor v nízkých otáčkách skoro neuslyšíte. Ožívá až po pěti tisících otáčkách, proto musíte pracovat s přesnou řadicí pákou nyní konečně šestistupňové převodovky a zvyknout si na trochu gymnastické přidávání meziplynů. Tady si rychlost musíte zasloužit, o to větší odměnu ale dostanete. Swift Sport není tak výkonný, aby smazal chyby horších řidičů. Je potřeba s ním pracovat, neztrácet vybudovanou rychlost. Jakmile se dostanete do tempa, zjistíte, jak s vámi auto spolupracuje a co se s ním přesně děje.
Do zatáček se vrhá s nadšením a ani nevadí, že řízení s elektromechanickým posilovačem není zrovna sdílné. Swift Sport k vám promlouvá skrze sedačku, podvozek, náklony.
Pošlete jej do zatáčky tak, až se stane nedotáčivým, pak stačí povolit plyn a záď lehce, ale nijak dramaticky utáhne stopu. Na zakroucené okresce si s ním můžete užít spoustu zábavy i v legálních rychlostech. Swiftu Sport se nemusíte bát, lze s ním jezdit rychle i se zapnutou stabilizací, která funguje téměř neznatelně a zasahuje jen v opravdu problematických situacích.
Nemá moc práce, protože auto samo se chová skvěle. Přitom dokáže být úsporné, při klidné jízdě se nevzdálí udávané spotřebě. Swift Sport dospěl, aniž by se zbavil svého nadšení a přímočarosti. K tomu nabídne prostor pro čtyři stísněné pasažéry a krátký kufr, ale také mimořádně štědrou výbavu v ceně. Zábava nemusí stát obrovské peníze – Swift Sport pořídíte za cenu ojetého ostrého hatchbacku.