Lidovky.cz

Mercedes SL 350: návrat k lehkosti

Ekonomika

  7:00
Třída SL by se prodávala, i kdyby Mercedes stále nabízel jen její minulou generaci. Takové má postavení. Nejstarší automobilová značka světa ale přišla s revolučním nástupcem, který se opět přihlásil ke sportovnímu původu téhle třídy.

Zvláštní přední světlomety mají připomínat třetí generaci SL ze sedmdesátých let, u nás známou například z filmu Jak utopit doktora Mráčka. foto: DAIMLER / BMW / PORSCHE

Mercedes SL má delší životnost generací než většina aut. Ta minulá vydržela dnes neobvyklých devět let, aktuální šestá byla představena 60 let po premiérové závodní verzi.

Mercedes-Benz SL 350

Rozměry 4617 × 1877 × 1315 mm

Zavazadlový prostor  364–504 l (podle polohy střechy)

Hmotnost   1685 kg

Motor  zážehový 6válec, 3,5 l

Výkon  225 kW (306 k)

Zrychlení 0–100 km/h  5,9 s

Nejvyšší rychlost  250 km/h

Komb. spotřeba  6,8–7,5 l/100 km

Cena 2 388 000 Kč

SL je původně zkratka Sport Leicht (sportovní lehký). Od lehkosti se další generace postupně vzdalovaly a časem se z SL stal luxusní roadster, později s elektricky ovládanou pevnou skládací střechou. Nyní se situace obrací. Nový Mercedes SL má poprvé hliníkovou karoserii, důmyslně využívající novátorskou kombinaci různých druhů hliníkových slitin i způsobů jejich spojování. Výsledkem je mimořádně pevná karoserie a hlavně snížení hmotnosti, u základního SL 350 o celých 140 kilogramů. To znamená lepší hbitost, výkony i spotřebu.

Návrat ke sportovnímu původu jako by chtěl Mercedes ukázat i uvnitř. Interiér se inspiroval supersportem SLS AMG, zpracování nemá chybu – materiály jsou vysoce kvalitní, žádné náhražky kovu zde nenajdete. Dvoumístný roadsterkupé je také docela praktický. Posádka má spoustu místa pro sebe i dostatek odkládacích schránek. Plochý široký kufr pojme množství zavazadel, i když je v něm složená střecha. Ta se sama zvedne po otevření víka kufru, aby udělala místo pro nakládání.

Návrat ke sportovnímu původu jako by chtěl Mercedes ukázat i uvnitř vozu.

Kupé za 14 sekund Jako správný luxusní roadster má Mercedes SL dobře vyřešenou aerodynamiku. Se staženou střechou a vysunutou větrnou clonou, která může být ovládána i elektricky, s ním není nijak nepříjemné jet i téměř dvoustovkou. A když střechu zatáhnete, užijete si ticha srovnatelného s limuzínami téže značky.

ČTĚTE TAKÉ:

Dokáže být také podobně komfortní. Adaptivní tlumiče žehlí nerovnosti, i když má auto velká kola. SL se neotřásá, nijak znatelně nekroutí a shora neuslyšíte žádné pazvuky, pro auta s pevnými skládacími střechami tak typické. Když přidáte, ožije. Nižší hmotnost je znát. SL nepůsobí těžkopádně, do zatáček se vrhá sebejistě a díky vynikajícímu podvozku a rozložení hmotnosti se jich dokáže udržet i v překvapivých rychlostech. Má přesné a skvěle vyvážené řízení, ve kterém sice neucítíte každý kamínek, ale to by sekMercedesu ani nehodilo. I brzdy jsou vynikající. Dojem nezkazí ani základní šestiválec.

Mercedes SL se drží klasických proporcí s dlouhou širokou kapotou, přes kterou je impozantní výhled. Vypadá elegantně se střechou i bez.

Naopak, díky němu je SL 350 tak vyvážený v zatáčkách. Síly má dost, jen pokud chcete jet opravdu rychle, musíte udělat dvě věci. Přepnout sedmistupňovou automatickou převodovku z línějšího „eko“ režimu do sportovního, nebo řadit pádly na volantu a atmosférický motor více vytáčet. Pak šestiválec přesně reaguje na plyn a s narůstajícími otáčkami začne skvěle znít. Navíc je tato kombinace mimořádně hospodárná. V průměru jezdí za zhruba 8 až 9 litrů, úsporně i o litr méně.

Samozřejmě, ani dnešní SL není auto pro nadšence hledávající adrenalin za volantem. Je to spíš mimořádně vyspělý roadster, který se během čtrnácti sekund promění v kupé. Nabídne komfortní jízdu, a když je třeba, tak i překvapivě širokou škálu schopností. A jako obvykle disponuje spoustou technických vymožeností a inovací. 

Nový Mercedes SL nemá žádnou viditelnou slabinu. Podařilo se mu perfektně skloubit komfort se schopnostmi a dělá přesně to, co se od něj chce. Nyní lépe než kdy dříve.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.