Lidovky.cz

Kdybychom kontrolovali dovoz, mohla by se vrátit cla, obhajuje krok EU

Ekonomika

  8:00
BRUSEL - Evropská komise odmítla žádost Francie, aby prověřila dovoz aut z Jižní Koreje. Tento krok by mohl vézt k opětovnému zavedení cel. Evropská unie loni uzavřela s Jižní Koreou dohodu o volném obchodu.
Prodej automobilů (ilustrační foto)

Prodej automobilů (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Francie se obrátila na Evropskou komisi v srpnu s požadavkem, aby Jižní Korea dávala předem informace o dovozu aut do EU. Důvodem byl prudký růst dodávek aut od července 2011, kdy vstoupila v platnost dohoda o volném obchodu (FTA) mezi EU a Koreou. Dohoda obsahuje ochranou doložku, která umožňuje Bruselu zavést dovozní cla, pokud budou výrobci v citlivých odvětvích postiženi mimořádně prudkým růstem dovozu.

Komise zaslala Francii dopis, ve kterém uvedla, že nebyla splněna podmínka, která by ukázala, že dovoz se soustředí do jedné nebo několika členských zemí. "I když je pravda, že automobilový sektor v EU, a zejména ve Francii, prochází obtížným obdobím, nelze to přičítat vstupu FTA mezi EU a Koreou v platnost," uvedl mluvčí komisaře EU pro obchod John Clancy.

Podle statistického úřadu Eurostat dovoz korejských aut do EU stoupl za rok do konce června o 41 procent. Růst vývozu do Francie se zvýšil o 24 procent. Podle komise dovoz aut z Koreje do EU je nyní 37 procent pod úrovní z doby před finanční krizí a jeho růst tak lze považovat za oživení.

Komisař pro obchod Karel De Gucht uvedl, že EU z dohody s Jižní Koreou těží. V roce 2011 vývoz EU do Asie stoupl o 16 procent na 32 miliard eur (796,1 miliardy Kč). V roce 2007 činil 25 miliard eur, napsala agentura Reuters.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.