Lidovky.cz

Dopravci začali znovu tankovat naftu v Česku

Ekonomika

  9:21
PRAHA - Hospodářská recese v Evropě přinutila tuzemské silniční dopravce více tankovat u českých čerpacích stanic. Ze zhruba 35 procent těch, kteří před rokem přesunuli čerpání nafty kvůli nižší ceně do zahraničí, se jich přibližně třetina vrátila k pumpám v Česku.

Autodopravci blokovali 11. ledna silnici I/50 mezi Trenčínem a napojením na dálnici D1 na protest proti novému systému elektronického výběru mýta. V řadě tam stálo na 90 kamionů a dalších aut. foto: ČTK

"Protože se jezdí více kolem středu Evropy, dopravci nemají tolik možností využívat levného tankování ve vzdálenějších zemích. O to více hledají nejlevnější řetězce v Česku," uvedl šéf kartové společnosti DKV Ondřej Pavlík. "Přestože celkový objem nafty, který se prodá na českých čerpacích stanicích, klesá, tankování našich zákazníků v ČR roste v řádu vyšších jednotek procent," dodal.

ĆTĚTE TAKÉ:

Podle statistik DKV klesla přeprava zboží mezi Českem a Španělskem a Portugalskem, což se projevilo v poklesu objemu tankování zhruba o třetinu.

Naopak více se nyní jezdí do Německa a zemí Beneluxu. Například Itálie a její strukturální problémy se odrážejí na nižším tankování v dříve oblíbeném Slovinsku. Pokles cest do Velké Británie zase snížil tankování v Belgii.

Výkony kamionové dopravy se podle analýz DKV meziročně příliš nezměnily.

Změnila se ale struktura přepravy, což souvisí právě s recesí. "Podle údajů našich zákazníků se nyní převáží daleko méně elektroniky, což odpovídá poklesu spotřebitelské poptávky. Také sektor automotive zaznamenává z hlediska přepravních výkonů pokles," dodal Pavlík. Na druhé straně rostou například výkony zásilkových služeb.

Cena paliv by měla příští rok klesat

Vysoké ceny nafty a mýta budou v příštím roce nadále kritickým faktorem ekonomiky dopravců. "Očekáváme, že kapacita dopravců bude vyšší než poptávka, a proto budou i nadále pokřivené ceny a cenové hladiny," uvedl Pavlík. DKV očekává, že se budou dopravci snažit uplatnit systém, v němž místo orientace na malou skupinu zákazníků budou vytvářet široké portfolio zakázek. V jeho rámci pak mohou pružně přenášet dopravní kapacity podle toho, kde jsou schopni prodat své kapacity za vyšší sazbu.

"Pokud jde o ceny paliv v příštím roce, očekávám, že se budou mírně snižovat, zejména v důsledku rostoucí soběstačnosti severoamerických trhů.

Na nich se výrazně zvyšuje podíl vlastních zdrojů ropy, ropných produktů a plynu z břidlic," uzavřel Pavlík.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.