"Protože se jezdí více kolem středu Evropy, dopravci nemají tolik možností využívat levného tankování ve vzdálenějších zemích. O to více hledají nejlevnější řetězce v Česku," uvedl šéf kartové společnosti DKV Ondřej Pavlík. "Přestože celkový objem nafty, který se prodá na českých čerpacích stanicích, klesá, tankování našich zákazníků v ČR roste v řádu vyšších jednotek procent," dodal.
ĆTĚTE TAKÉ: |
Podle statistik DKV klesla přeprava zboží mezi Českem a Španělskem a Portugalskem, což se projevilo v poklesu objemu tankování zhruba o třetinu.
Naopak více se nyní jezdí do Německa a zemí Beneluxu. Například Itálie a její strukturální problémy se odrážejí na nižším tankování v dříve oblíbeném Slovinsku. Pokles cest do Velké Británie zase snížil tankování v Belgii.
Výkony kamionové dopravy se podle analýz DKV meziročně příliš nezměnily.
Změnila se ale struktura přepravy, což souvisí právě s recesí. "Podle údajů našich zákazníků se nyní převáží daleko méně elektroniky, což odpovídá poklesu spotřebitelské poptávky. Také sektor automotive zaznamenává z hlediska přepravních výkonů pokles," dodal Pavlík. Na druhé straně rostou například výkony zásilkových služeb.
Cena paliv by měla příští rok klesat
Vysoké ceny nafty a mýta budou v příštím roce nadále kritickým faktorem ekonomiky dopravců. "Očekáváme, že kapacita dopravců bude vyšší než poptávka, a proto budou i nadále pokřivené ceny a cenové hladiny," uvedl Pavlík. DKV očekává, že se budou dopravci snažit uplatnit systém, v němž místo orientace na malou skupinu zákazníků budou vytvářet široké portfolio zakázek. V jeho rámci pak mohou pružně přenášet dopravní kapacity podle toho, kde jsou schopni prodat své kapacity za vyšší sazbu.
"Pokud jde o ceny paliv v příštím roce, očekávám, že se budou mírně snižovat, zejména v důsledku rostoucí soběstačnosti severoamerických trhů.
Na nich se výrazně zvyšuje podíl vlastních zdrojů ropy, ropných produktů a plynu z břidlic," uzavřel Pavlík.