Francouzské úřady minulý měsíc registrovaly 85 565 osobních vozidel, o 10,9 procenta méně než v témže období před rokem. Místní automobilová asociace CCFA ale podotkla, že z dat za prodejně slabý prázdninový měsíc je těžké odhadovat dlouhodobější vývoj.
Za prvních osm měsíců roku prodej aut ve Francii klesl o deset procent. CCFA nadále předpokládá, že celkový letošní pokles bude nižší a dosáhne úrovně osmi procent. Září a říjen ale budou podle mluvčího organizace Françoise Roudiera kritické.
Slabé ekonomické podmínky
Automobilky se v Evropě delší dobu potýkají se slabými ekonomickými podmínkami, které jsou důsledkem dluhové krize v eurozóně. Prodej zde klesá pátý rok po sobě a v prvním pololetí se propadl na dvacetileté minimum. O skoro čtvrtinu se minulý měsíc ve Francii snížil odbyt největší evropské automobilce Volkswagen. Nedařilo se ani americkému Fordu, naopak Fiatu prodej vzrostl o deset procent.
Divize Mercedes-Benz německého výrobce Daimler v srpnu ve Francii zaznamenala jen 1927 registrací aut, což byl propad o 37 procent. Odrážel to francouzský zákaz prodeje některých modelů mercedesů, jejichž klimatizace používají chladivo zakázané Evropskou komisí. Francouzský soud minulý týden zákaz prodeje předběžně zrušil.
ČTĚTE TAKÉ: |
V Itálii, která je po Německu, Británii a Francii čtvrtým největším trhem Evropy, se prodej snížil proti loňskému srpnu o 6,6 procenta na 52.997 vozů. Bylo to nejpomalejší tempo poklesu od dubna 2011. Podle agentury Reuters to může naznačovat začínající stabilizaci dosud prudce padajícího trhu.
Ve Španělsku se v srpnu meziročně prodalo zhruba 38.870 aut, o 18,3 procenta méně než loni. Údaje ovlivnil nárůst prodeje ve stejném období minulého roku, kdy se Španělé chystali na zvýšení daně z přidané hodnoty o tři procentní body. Letos v červenci se podle místního sdružení automobilového průmyslu Anfac odbyt zvýšil o téměř 15 procent. Program státní podpory nákupu nových vozů by podle asociace mohl vést k tomu, že v září se odbyt zvýší.