Lidovky.cz

Premiéra safety car ve formuli 1 se před 40 lety moc nepovedla

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Na premiérové představení safety car při závodech formule 1 nevzpomínali účastníci Velké ceny Kanady, která se jela 23. září 1973, právě v nejlepším. Nasazení auta, které má za úkol zpomalit jezdce v monopostech a zvýšit tak bezpečnost na trati po nehodě či kvůli horšímu počasí, se tehdy totiž moc nepovedlo.

Jenson Button foto: Reuters

Řidič Eppie Wietzes měl za sebou totiž jen pár zkušebních kol na srpnové Grand Prix v Rakousku a když ve svém žlutém Porsche 914 vyjel ve 33. kole na trať, způsobil pořádný zmatek.

Lídr deštivého závodu Jackie Stewart v tu chvíli zajel do boxů a Wietzes, který se měl zařadit před něj, modrý Tyrrell "Létajícího Skota" marně vyhlížel. Těsně před Stewartem z boxů ale vyjela formule Iso-Marlboro řízená Howdenem Ganleyem a safety car nakonec odkroužil svých pět kol právě před tímto dnes už pozapomenutým Novozélanďanem.

Výsledky byly pochybné

Tím ale Wietzes kanadské Velké ceně zatloukl pomyslný hřebíček do rakve. Komisařům závodu totiž zabralo zjišťování výsledků celé odpoledne a nakonec vyhlásili vítězem amerického pilota Petera Revsona.

O něm si přitom většina lidí myslela, že ujel o kolo méně. A za vítěze se považoval jak oficiálně druhý Emerson Fittipaldi, tak třetí muž podle jury, Brit Jackie Oliver. Eppie Wietzes přitom svůj neslavný zásah do historie formule 1 moc neprožíval.

 "Jen jsem poslouchal pokyny z rádia, zmatky způsobili lidé na kontrolní věži. Já jsem za nic nemohl," vzpomínal po letech. Jeho vystoupení ale bylo na dlouho poslední a safety car se na trati formule 1 znovu objevil až v roce 1993. Dnes už jsou stříbrné vozy, "nadupané" mercedesy, běžnou součástí těchto závodů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.