Lidovky.cz

Test auta: malý Seat na CNG umí v provozu ušetřit hodně peněz

Ekonomika

  6:00aktualizováno  21:06
PRAHA - Auta na CNG u nás v poslední době zažívají dobré časy. Pro praktické ověření funkčnosti CNG vozů prošel redakčním testem Seat Mii TGI, tedy dvojče Škody Citigo.

Seat Mii TGI foto: Seat

Provozně se CNG auta neliší od těch běžných benzinových a náklady na palivo jsou přitom i poloviční. Ačkoli zatím nedosahují popularity benzinových nebo dieselových vozů, jsou auta na CNG v Česku nejoblíbenějšími vozy s alternativním pohonem.

Prodá se jich tu více než hybridních aut, vozů na LPG a samozřejmě mnohem více než elektromobilů. Testovaný Seat Mii TGI má nádrž na dvanáct kilogramů stlačeného plynu a k tomu desetilitrovou nádrž na benzin. Na plyn tak auto ujede něco přes 300 kilometrů a na benzin necelých 200, obojí jsou reálné a vyzkoušené hodnoty.

Seat Mii TGI
Seat Mii TGI

Právě ekonomika provozu je udivující. Seat u svého minivozu udává kombinovanou průměrnou spotřebu v cyklu NEDC na úrovni 2,9 kilogramu plynu na 100 kilometrů. Při klidné jízdě pražskými tunelovými komplexy nebyl problém této hodnoty dosáhnout, divočejší jízda v lijáku a po dálnici pak vyhnala celkový průměr za celou dobu testu na 3,6 litru. A to dostával Mii TGI opravdu zabrat, tak do těla mu nebudou dávat snad ani firemní poslíčci.

Na druhou stranu, s o moc nižšími hodnotami spotřeby v praxi počítat nelze, dle našich zjištění není motor při pohonu na CNG příliš náchylný na jízdní styl. Ono to vlastně má svůj důvod. Při jízdě na CNG je tříválec o objemu jeden litr docela líný a relativně pomalu se sbírá do otáček, čemuž nepomáhá ani těžší zpřevodování auta.

Řidič si přitom nemůže libovolně přepnout na benzinový pohon, kdy auto přece jen trochu ožije, k přepnutí dochází automaticky. A to v podstatě ve dvou případech: při startu jen na chvíli, než se motor rozběhne, a pak v okamžiku, kdy dojde plyn v nádrži. Přechod je znát, ale je vcelku jemný. Dynamika vozu s výkonem 50 kW opravdu není oslnivá a pedál plynu musí často rovnou k podlaze, ale na městský provoz to bohatě stačí a nakonec i na dálnici a okresních silnicích jsme brzdou provozu rozhodně nebyli.

Překážkou koupě CNG vozu není ani infrastruktura čerpacích stanic. Těch je po ČR vcelku dostatek, v každém větším městě se nachází minimálně jedna, v Praze jich jsou dokonce desítky. Tankování probíhá téměř stejně jako u benzinu, ale při testu LN se to napoprvé přeci jen neobešlo bez problémů.

Chtělo to více síly

V parném dni se tankovací ventil nechtěl „pustit“ auta. Po konzultaci s ochotnou obsluhou čerpací stanice následoval telefonát na infolinku, kde operátor doporučil použít více síly. Ve vedru se prý tento problém někdy objeví.

Až na toto malé zaškobrtnutí jsou ovšem zkušenosti LN s provozem auta na CNG velmi pozitivní. Kdo chce více dynamiky, najde na trhu vozy se stejným pohonem a výrazně vyšším výkonem, jako městský dříč je Mii perfektní.

Podle propočtů LN se při ceně 25 korun za kilogram plynu a 30 korun za litr benzinu (a spotřebě 3,7 kg / 100 km nebo 6 litrů / 100 km) provoz vyplatí po ujetí asi 67 000 kilometrů. Mii TGI je totiž o 59 000 korun dražší než (výkonnější 55kw) benzinové provedení. V praxi jsme si přitom ověřili, že jízda na CNG znamená náklady na palivo nižší než koruna na kilometr. To je méně než u většiny elektromobilů, pokud se za jejich dobíjení platí za kWh.

Jen za první polovinu letošního roku se v Česku podle statistik Svazu dovozců automobilů prodalo 1415 CNG vozů, zatímco druhá nejpopulárnější skupina, hybridní auta, si na své konto připsala 676 kusů. A třeba elektromobilů se prodalo jen 86.

Servisní náklady jsou v podstatě stejné jako u benzinových modelů a velkou výhodou je fakt, že za auta na CNG se nemusí platit silniční daň.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.