Lidovky.cz

Jak vybrat správný pneuservis? Může být levný, ale nesmí utahovat kola ručně

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Teploty pomalu stoupají a i opozdilí řidiči vědí, že by měli v nejbližší době přezout auto. Musí ale vyřešit důležité dilema: spolehnout se na osvědčený servis – který ale nemusí být nejlevnější – nebo zkusit štěstí na slevových serverech, kde lze výměnu kol (na discích) sehnat i pod 200 korun.

Automechanik při výměně kol. foto: Shutterstock

Ceny jsou u přezutí aut hodně volnou disciplínou – částky za prakticky stejnou službu se můžou lišit o více než sto procent. Značkové servisy sází hlavně na svou pověst a neochotu zákazníků pouštět se do rizikových podniků. Proto si za přehození kol ze zimních na letní, dohuštění a vyvážení klidně účtují i 600 korun. Nejběžnější sazba se pohybuje zhruba o stokorunu níže.

Lidé takto nic moc neriskují a mají dobrý pocit, že je o jejich vůz dobře postaráno. Otázkou ale je, zda je nutné platit tolik peněz. Péče o osobní auta je v Česku hodně nasycený trh a řada pneuservisů se předhání ve výhodných nabídkách.

Přezout, nebo dojet 'zimáky'? Nehoda s nevhodnými koly může vyjít draho

Výměna celých kol se dá třeba na slevových serverech pořídit za necelých 300 korun. Výjimkou nejsou ani nabídky o stovku nižší. Stejný rozptyl cen se vztahuje i na náročnější (a tedy dražší) přezutí pneumatik, když má motorista jen jedny disky. V tomto případě je cena řádově o 100 až 200 korun vyšší. Zákazník si může v pneuservisu přikoupit i uskladnění kol (či jen gum). U něj se ceny pohybují okolo 600 korun za půl roku, ale i tato služba se dá sehnat levněji.

Řidiči si předně musí rozmyslet, zda pro ně experiment s neznámým laciným servisem není moc velké dobrodružství. Automobiloví experti to většinou nezavrhují.

„Ceny jsou záležitostí nabídky a poptávky. Myslím si, že autoservisy si netroufnou výměnu a vyvážení kol podcenit. Pokud udělají všechny náležitosti, neměl by nastat problém,“ předpokládá například šéf organizace Besip Martin Farář.

Klíč, vyvažovačka a čistá obsluha

Další možností, kterou volí stále poměrně velké množství Čechů, je vytáhnout hever, klíč a pustit se do výměny na vlastní pěst. Není to příliš náročná procedura, průměrný motorista ji hravě zvládne. Přesto se odborníci shodují, že je přece jen jistější svěřit výměnu specialistům: především kvůli vyvážení a správnému dotažení šroubů.

Pneuservis. Ilustrační foto.

„Servis bych vybíral zejména podle vybavení. Neměl by chybět momentový klíč, vyvažovačka kol s platným atestem a cejchovaný měřič tlaku. Důležitý je i vhodný zvedák, zamezující případnému poškození spodku vozidla, a v případě montování gum na stejný disk pak stroj na montáž a demontáž pneumatik odpovídajících rozměrů,“ popisuje nezávislý analytik Antonín Šípek. Pro něj osobně je důležitá i čistota pracoviště a obsluhy.

„Určitě bych si nevybral servis nezajišťující kontrolu vyvážení kol, který je utahuje ručně, bez použití momentového klíče,“ varuje Šípek. Výsledná cena podle něj závisí například na výši investic do vybavení servisu a obchodní politice firmy. „Cena vždy musí odpovídat kvalitně odvedené práci. Koupili byste si nové obložení brzd za 50 korun?“ přidává další otazník mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.

Nabídky mají mnoho podob, nevystupují jen jako prosté slevy. Na trhu lze dokonce sehnat přezutí s vyvážením i zcela zdarma. Jeden středočeský servis to nabízí v případě, že si u něj zákazník koupí sadu nových kol.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.