Pokud nové auto stojí půl milionu, dokáže na první pohled nepatrných pět procent ušetřit kupci 25 tisíc korun. Výrazně konkurenční trh nových aut přitom zvoleným profesím nabízí i výraznější slevy, které sráží cenu i o pětinu - logicky hlavně u dražších vozů.
„Věděl jsem, že prodejci tuto slevu poskytují, proto jsem se na ni rovnou zeptal. Novou mazdu jsem tak koupil zhruba o pět procent levněji. Musel jsem ale samozřejmě doložit, že jsem lékař, předkládal jsem kopii diplomu. Slevy pro profese nabízí také jiné automobilky, nechal jsem si například udělat nabídku i od BMW,“ popsal svou zkušenost praktický lékař Martin Dudek ze středočeských Dobřichovic.
Nouzová brzda zastavila ‚vraždící‘ kamion v Berlíně. Brusel ji chce nařídit osobním autům |
Nejde rozhodně o výjimku. Nepříliš známý druh slevy je zároveň velmi běžnou součástí oficiálních nabídek, které je možné snadno dohledat na internetových stránkách prodejců. Řídí se zpravidla centrální strategií automobilek.
Někdy jde i o slevy srovnatelné s těmi, které dostávají firmy při nákupu většího množství aut naráz. I proto o nich prodejci mluví jako o takzvaných fleetových nabídkách. Jenže ve skutečnosti je možné na zvýhodněnou cenu dosáhnout už při koupi prvního auta.
Například Volkswagen dává individuální slevu architektům, lékařům, pilotům nebo soudcům. U prodejců značky Toyota pak lepší cenu dostanou diplomaté, zaměstnanci státní správy či právníci. Toyota Louwman, která prodává auta v Praze, Kladně a Ústí nad Labem, uvádí na svém webu, že poskytuje slevy ve výši čtyř až 27 procent na celou modelovou řadu.
U prodejců této japonské automobilky platí tyto slevy průběžně. Vedle toho Toyota vymýšlí i různé marketingové akce zaměřené na konkrétní cílové skupiny.
„Aktuálně jsme připravili specializovanou nabídku pro rybáře, myslivce a lesníky. Nabízíme modely Toyota Hilux, RAV4, Proace a Land Cruiser se zajímavými slevami až ve výši 21 procent podle konkrétní verze a výbavy. Speciální slevu ale mohou získat i na ostatní vozy,“ popisuje PR manažerka Toyoty Jitka Kořánová.
Najdou se i výjimky potvrzující slevové pravidlo. Největší výrobce i prodejce v Česku Škoda Auto má odlišnou strategii.
Jak vybrat správný pneuservis? Může být levný, ale nesmí utahovat kola ručně |
„Podporu prodeje jiným cílovým skupinám, vyjma sociálního rozměru programu Škoda Handy, nerealizujeme z důvodu vyhnutí se možnému riziku pozitivní diskriminace toho kterého zákazníka,“ vysvětluje mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.
Na slevy u Škody tak můžou dosáhnout velkoodběratelé nebo ve výše zmíněném programu lidé se sníženou pohyblivostí, kteří můžou získat lepší cenu i pomoc při vyřizování žádosti o státní příspěvek.
Pokud ale dealeři Škody chtějí nabízet vlastní slevy, automobilka jim v tom nebrání. To ostatně platí i obecně: u jednotlivých prodejců je zpravidla možné dohodnout individuální slevy i mimo oficiálně určenou strategii konkrétní značky.
Auta za výhodnější ceny pro vybraná povolání se zároveň objevují i u autosalonů, které se nezaměřují jen na jednu značku. Například RT Torax, prodávající auta v Ostravě, nabízí na vozy Škoda zvýhodnění od sedmi procent, na Volkswagen od osmi a na Audi od devíti procent.