Lidovky.cz

Česko má stále tisíce aut vlastní výroby. Jak se dají na silnici poznat?

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Vlastní výroba aut už kutily netáhne tolik jako za socialismu. Může za to i složitá a drahá administrativa. Trh válcují „plechovky“, tedy ve slangu některých motoristů civilní tovární auta.

Auto Kaipan si lze koupit jako stavebnici a sestavit doma v garáži po večerech. foto: Kaipan

Auta vlastní výroby už zdaleka nejsou tak populární jako kdysi. V registru vozidel jejich počet klesá, aktuálně na konci prvního pololetí k číslu 2833, a to z celkem 5,5 milionu osobních vozů, ale jejich průměrné stáří dosahuje 35 let. Takže většina z nich vznikla ještě v dobách reálného socialismu.

Několik set z celkového počtu všech registrovaných vlastnoručně vyrobených aut už pravděpodobně nejezdí a rezaví ve stodolách či v garážích, aniž je majitelé odhlásili. Přesný počet těch funkčních nezná ani ministerstvo dopravy, ani Česká kancelář pojistitelů, která eviduje povinné ručení.

„Určitě největší podíl těchto vozidel budou běžná vozidla standardních značek, která nebyla výrobcem schválena jako celek a byla prodána do oběhu coby soubor náhradních dílů,“ vysvětluje Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Tak trochu jiná auta

V registru v kategorii vlastní výroba jsou podle Neusara také vozy dovezené bez technické způsobilosti a schválené individuálně. Tedy třeba různé „ameriky“, ale i auta nadšenců, kteří kombinují standardní díly z různých vozidel a výsledek se nepodobá hromadně vyráběným automobilům.

Nicméně lidí, kteří si sami doma v garáži postaví vysněný vůz z různě sehnaných dílů, stále ubývá. Je jich mnohem méně než za komunismu, kdy kutilové, kteří se chtěli blýsknout něčím atraktivním, stavěli z dílů škodovek, žigulíků i trabantů závodní, silniční a leckdy až bizarní stroje. Ty měly tehdy jednu velkou výhodu – jejich legalizace byla neskutečně snazší a mnohonásobně levnější než dnes.

Registrovaná osobní auta v Česku.

A to je podle lidí z oboru jedním z hlavních důvodů, proč ryzí domácí výroba upadá.

„Individuálně stavěné vozy musejí splňovat všechny aktuálně požadované normy a parametry. A projít těmito testy může vyjít dnes i na statisíce korun,“ popisuje tajemník Sdružení dovozců automobilů (SDA) Josef Pokorný.

Přesto se zájemci o vlastní nebo častěji spíš stavebnicovou výrobu aut nevzdávají. Na silnicích tak lze stále potkat nejrůznější buginy, dunovky, přestavěné „ameriky“, vozy inspirované třeba legendárním Lotusem Seven nebo Porsche 356, postavené doma na podvozku klasických továrních značek.

Nebo složených ze stavebnic dodávaných na zakázku výrobci, jako jsou například americký Factory Five, britská firma Ultima Sports nebo český Kaipan. Ovšem jen menší část z těchto aut spadá do kategorie vlastní výroby – často nesou značku konkrétního výrobce.

S větrem ve vlasech

„Co mě k tomu vede? Ten krásný zážitek z jízdy v otevřeném autě a s větrem ve vlasech, tedy v mém případě spíš ve vousech. To auto mě strašně baví,“ svěřuje se Pražan a povoláním počítačový odborník Martin Škoda, který se sousedy či se synem postavil už třetího kaipana – roadster s typovým označením 57, designově inspirovaný historickým Lotusem Seven.

Socialismus na silnicích. Česko brázdí desítky tisíc aut ze zemí RVHP

Škoda je klasickou ukázkou toho, jakou cestou se ubírá dnes většina nadšenců pro vlastní výrobu vozu – koupí už homologované stavebnicové díly a doma pak vše podle návodu v průměru za půl roku až rok sestaví. S povolením k uvedení do provozu a všemi razítky pak pomůže dodavatel stavebnice.

Zakladatel firmy a značky Kaipan Michal Hradský už za dobu existence podnikání od roku 1992 dodal přes 400 vozů. Jen pětina z nich byla kompletně vyrobena, zbytek si zákazníci pořídili právě jako stavebnici.

„Dodáváme ročně 25 až 30 vozů. Pro každý typ musíme získat všechna povolení, platí pro nás stejná pravidla, jako když si nechává schvalovat nový model mladoboleslavská Škodovka. Poté, co si zákazník auto sestaví, zkontrolujeme ho a můžeme mu vydat velký techničák,“ popisuje Hradský.

Grafika.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.