Lidovky.cz

BMW M3: jde o víc než jen o 420 koní

  10:36
Když ve 220 km/h řadíte pětku a auto dál živelně zrychluje až do 250 km/h, kdy ho citlivě zastaví omezovač, uvědomíte si, že hlavní roli v novém BMW M3 hraje jeho motor. Není to však role jediná.

BMW M3 foto: Michal ŠafránekLidové noviny

Implantace osmiválcového motoru do sportovního BMW M3 byla ještě před tím, než bylo možné absolvovat s tímto vozem první svezení, mezi automobilovými nadšenci celého světa velmi diskutovanou otázkou.

Test tohoto vozu však ukazuje, že počáteční obavy z příliš velké hmotnosti většího motoru nebyly na místě. Možná si říkáte, proč se kolem výměny řadového šestiválce za jednotku V8 dělá tolik povyku, když jej už dávno má třeba Audi RS4 nebo Mercedes-Benz C 63 AMG, které jsou často považovány za největší konkurenty. Nicméně právě tyto diskuse ukazují, že BMW M3 je auto s poněkud jinou filozofií.


BMW M3
Koncepce:
2dveřové 3prostorové kupé s motorem podélně vpředu a zadním pohonem, rozměry 4615x 1804x1224 mm, rozvor 2761 mm, pohot. hmotnost 1580 kg

Motor zážehový V8, 3999 cm3

Výkon 309 kW (420 k)/8300 min-1

Toč. mom. 400 N.m/3900 min-1

Převodovka

Zrychlení 0-100 km/h 4,8 s

BMW M3 - palubní deskaNejvyšší rychlost 250 km/h

Komb. spotřeba 12,4 l/100 km

Cena 1 950 000 Kč

Klady: vynikající jízdní vlastnosti, výkonný a pružný motor, praktické použití, cena

Zápory: vysoké provozní náklady, malá palivová nádrž, el. podvozek za příplatek

6M

Přestože z marketingového pohledu je číslo udávající výkon v koňských silách v tomto segmentu jednou z nejdůležitějších veličin, pro M3 bylo vždy důležitější skutečné chování a to, jak velké potěšení dokáže svému řidiči nabídnout. I přesto, že nová generace tohoto kupé je v podélném směru nesmírně rychlá, její nejsilnější stránkou stále zůstává především chování v zatáčkách. Přesuňme se ale již konečně za volant BMW M3, které se od běžných kupé řady 3 odlišuje důkladně přepracovaným designem.

Vyvážený zadní pohon

Zmiňované obavy z těžkého osmiválcového motoru se rozptylují po prvních rychle ujetých kilometrech. Osmiválec je podle údajů výrobce dokonce lehčí než šestiválec předchozího provedení. Když se tento fakt skombinuje s nárůstem pohotovostní hmotnosti o 85 kg, je zřejmé, že hmotnost samotného motoru je v novém provedení relativně ještě nižší.

Spolu s optimálním rozložením hmotnosti je to hlavní důvod, proč se při jízdě v zatáčkách toto BMW chová velmi obratně a s takovou přirozeností, kterou v jiném automobilu s konvenčně pojatou karoserií jednoduše nezažijete. Kupé je naprosto nezáludné a nechává dokonale vyniknout koncepci s pohonem zadních kol, která od sebe odděluje funkci řízení a pohonu.

Cílené odlehčení

BMW M3 je postaveno na základě kupé řady 3, s nímž sdílí například světlomety a základní linie karoserie. Podvozek však byl zcela přepracován. Konkrétně se z běžných verzí použilo u každého zadního kola pouze jediné rameno. Podvozek je totiž zcela nový a je tvořen převážně kovanými hliníkovými rameny. To spolu s brzdovými kotouči kombinujícími různé materiály pro třecí a nosné segmenty či klasické pneumatiky (namísto dojezdového obutí runflat, které BMW používá na běžných modelech) zajišťuje snížení hmotnosti neodpružených hmot.

Právě tento fakt následně pocítíte při řízení. Auto totiž dokáže překvapivě účinně pohltit nerovnosti silnic, a tím minimalizovat sklon k odskakování při rychlé jízdě. Tento jev je obvyklý u mnoha příliš často tvrdě laděných „sportovních“ automobilů různých segmentů. Schopnost pohlcení nerovností silnic byla na jízdě s testovaným BMW M3, které bylo vybavené podvozkem s elektronicky nastavitelnými tlumiči, velmi podmanivá. Pro sportovní jízdu po běžných silnicích bylo vhodným nastavením to nejměkčí, které se povrchu silnice nejúčinněji přizpůsobuje, a tím zajišťuje nejlepší trakci.

Naopak na závodním okruhu se ukázalo, že nejtvrdší režim by mohl být ještě o malinko tužší. V tomto případě je škoda, že skvěle fungující elektronicky nastavitelný podvozek je součástí příplatkové výbavy.

Při vjezdu do zatáčky je z chování tohoto BMW cítit ohromná lehkost. Automobil jaksi přirozeně změní směr jízdy a vám se zdá, že máte co do činění s mnohem menším autem. Současně s tím je dobrou zprávou, že přední kola mají více trakce, než byste zpočátku čekali. Navíc dostupnou adhezi při jízdě snadno pomocí sdílného řízení odhadnete. Právě tato vlastnost vám umožní snadno a přesně odhadnout vhodné nájezdové rychlosti do zatáček.

Ochota měnit směr má svůj původ nejen v již zmiňovaném optimálním rozložení hmotnosti mezi nápravy, ale také v tom, že se u BMW snažili maximálně snížit hmotnost tam, kde je to skutečně potřeba - tedy na koncích vozu.

Z tohoto důvodu jsou z karbonu vyrobené například příčníky pod nárazníky (o ceně opravy při drobném nárazu raději nespekulujme), ale z podobného materiálu je vyrobena také střecha vozu. Střecha z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny uspořila přibližně 6 kg hmotnosti. Současně s tím však došlo také ke snížení těžiště vozu, což je přínosem pro ovladatelnost.

Silný osmiválec, který v nové generaci BMW M3 poněkud vyčnívá nad jeho ostatní vlastnosti, se vyznačuje vysokootáčkovou koncepcí s maximem otáček v osmi a půl tisících. Jelikož obstojně spolupracuje již od nějakých 3,5 tisíce min-1, má řidič neustále k použití spektrum pěti tisíc otáček. Díky tomu není při běžné jízdě potřeba nijak často řadit.

Celkový projev motoru je velmi podmanivý, chod je sice poněkud hrubší, ale vhodně ladí se sportovním charakterem modelu M3. Na rozdíl od mnoha jiných sportovně laděných aut není zvuk M3 tvořen výhradně laděním výfuku. Tento vůz patří k malé skupině aut, kde vnitřní prostor naplňuje mechanickou symfonií zvuků výhradně pohonná jednotka.

Silnou stránkou BMW M3 je jeho elektronika, která má kromě stabilizačních funkcí za úkol měnit také svornost zadního diferenciálu. Ta může v extrémních případech dosahovat až sta procent. Právě samosvorný diferenciál zadní poháněné nápravy je zárukou nejen značné trakce ve výjezdu ze zatáček, ale také stability například při jízdě na méně kvalitních silnicích. Svorný diferenciál je navíc doslova nutností v okamžicích, kdy si s tímto vozem chcete užít jízdu driftem s odsazenou zádí.

Takovéto chování je však možné pouze v okamžiku, kdy vypnete stabilizační systém. Jinak se není potřeba ani při necitlivém zacházení s plynovým pedálem obávat nestability. Stabilizační systém kromě poloh zapnuto/vypnuto navíc nabízí střední režim, ve kterém zasahuje o něco později než v prvním případě. Dovolí tak řidiči jít nejen více na limit, ale také případné řidičské chyby napravovat vlastními silami. Nutno říci, že pro sportovní jízdu na neznámých silnicích je právě tento střední režim zřejmě nejvhodnější.

Nové M3 nabízí poměrně dost různých nastavení. Kromě zmiňované tuhosti tlumičů, nebo režimu stabilizace může řidič volit mezi rychlými a plynulejšími reakcemi motoru, nebo mezi lehčím a tužším řízením. Složitosti se ale není potřeba obávat, protože jednu z nastavených pozic lze uložit do paměti a následně ji rychle vyvolat tlačítkem na volantu.

Překvapivě civilní?

Test nového BMW M3 ukázal, že nová generace si i přesto, že se musela zapojit do hry německých značek o nejvyšší výkon, stále zachovala především typickou obratnost, chuť po zatáčení a ostrost. I přesto je ale právě vynikající a silný motor tím, co vás při jízdě bude často přesvědčovat o svých schopnostech.

Nová generace M3 ve spojení s příplatkovým elektronickým podvozkem přidává i schopnost jízdy po často rozbitých a hrbolatých českých silničkách třetí třídy. I přesto, že jde o poměrně ostré sportovní náčiní, je to vůz, který po patřičném nastavení můžete pohodlně používat i pro každodenní ježdění po městě. V mnoha případech je dokonce pohodlnější než třeba BMW 335i se sportovním podvozkem a 19palcovými koly.

Jistě není bez zajímavosti, že BMW M3 se již představilo také jako sedan a zanedlouho bude k mání i v dalších karosářských verzích řady 3 (kombi a kabriolet). Očekává se přitom, že manuální šestistupňovou převodovku doplní ještě sekvenční ústrojí. Přičemž určitá civilizovanost současného modelu dává prostor na přípravu méně kompromisní a odlehčené verze. Ta má v hierarchii značky BMW označení CSL.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.