Lidovky.cz

Vybuduj si své sny. V Americe

  10:37
DETROIT/PRAHA - Na právě probíhajícím autosalonu v Detroitu představili zástupci čínských automobilek své produkty. S nimi chtějí získat co největší podíl na americkém automobilovém trhu, který je celosvětově dominantní.

Čínská přehlídka. V Detroitu představila automobilka Changfeng Motors své modely Liebro CS7 a Kylin. foto: AFP

Vozy z čínských automobilek vyjedou na silnice ve Spojených státech zřejmě během několika příštích měsíců. Takovéto časové období pro začátek prodeje čínských aut přinejmenším předpovídají tamní pozorovatelé.


BYD Company přijela se svým F3R
BYD Company přijela na autosalon se svým F3R.
Množství čínských aut na autosalonu v Detroitu je podle BBC dostatečné k tomu, aby dokázalo vystrašit zavedené automobilové firmy. Vozy, které čínské podniky v Detroitu vystavují, jsou mnohdy téměř dokonalými kopiemi některých západních značek. Například automobily čínské značky BYD, což je zkratka pro Build Your Dreams (Vybuduj si své sny), se již svým logem na první pohled výrazně podobají logu německého BMW.

V Detroitu vystavuje BYD svůj vůz s moderním designem a stahovatelnou střechou. Takové auto ještě žádná jiná čínská automobilka na trh neuvedla. Vedle toho nejpodivnější vystavovaný vůz Tang Hua z firmy Li Shi Guang Ming Automobile má tvar vajíčka a přední část nízkou, podobně jako závodní vozy ze začátku minulého století.

Zástupci čínských automobilových firem si od své účasti na detroitském veletrhu slibují nejen možnost příchodu na americký trh, ale zároveň také chtějí získat povědomí o zájmech místních zákazníků. „Účastníme se této show nejen abychom ukázali naše modely, ale mnohem důležitější je poslouchat hlas našich nových zákazníků v Severní Americe,“ řekl Li Jianxin, předseda společnosti Changfeng Group. Ta se chystá začít s prodejem svých vozů i v Evropě, kam má v plánu vstoupit v příštím roce. „Stále se o tomto trhu učíme,“ říká i Li Šu- Fu, vedoucí automobilové továrny Geely Holding Group. Firma Geely chce počkat, až uvidí, že je v Americe o její vozy dostatek zájemců. Zároveň si Li Šu-Fu myslí, že to nebude trvat o mnoho déle než pět let. Vozy čínské značky Geely se dnes už běžně prodávají vedle Číny i v Latinské Americe a Rusku.

Fakta o čínských automobilkách
* Podle dostupných statistik je v Číně přes 170 automobilek.
* V roce 2006 vyrobily 3,7 milionu aut.
* Každý rok tamní produkce narůstá o milion aut.
* Hlavní potíží čínských automobilů, které mají ambici uspět v EU, je neplnění přísných technických norem.
Proti skeptickým pohledům na šance čínských automobilů na americkém trhu hovoří především nízká cena těchto vozů. Jak uvádí BBC, vozy dovážené z Číny jsou hluboko pod cenou vozů vyráběných americkými, evropskými nebo japonskými výrobci.
 Li Šu-Fu ale také podotýká, že podle něj mají i čínské automobilky možnost soutěžit a uspět, díky poskytovaní dobrých služeb a vlastnímu vývoji nových technologií. Vstup na západní trhy ovšem někteří zástupci čínských automobilek nechtějí uspěchat. Případný neúspěch by pro ně mohl být zničující. Firma Geely například původně plánovala vstup na americký automobilový trh prostřednictvím spolupráce se společností Chrysler. Od toho ale nakonec Geely upustila s tím, že by to pro ni nemuselo být výhodné.


Společnost Geely se pochlubila modelem FC
Společnost Geely se na autosalonu pochlubila modelem FC.
Ambice Číňanů nejsou vůbec malé. Automobilka BYD se chce do roku 2025 stát největším producentem automobilů na světě. To nemusí být ani tak nepravděpodobné, jak se na první pohled může zdát. Čína sama nabízí obrovské odbytiště a již dnes je druhým největším světovým automobilovým trhem.










První čínský vůz přijíždí i do Česka

Čínské automobilky se nesnaží dobýt jen americký trh. Na frankfurtském autosalonu v září 2007 totiž firma Charouz Motors podepsala dohodu o spolupráci se společností HSO, která bude do Česka dovážet čínskou značku Brilliance.

„S prodejem začneme v rozmezí dubna a května,“ řekl LN Andrej Babčák, který za českou stranu smlouvu podepisoval. Podle něho je nyní v plném proudu budování dealerské sítě.
 
Hlavním důvodem, proč se firma rozhodla prodávat čínské auto na tuzemském trhu, je cena. Sedan BS4 je vybaven motorem Mitsubishi o obsahu 1,8 litru. „Naše auto, které je ve stejné kategorii jako Škoda Superb, bude stát tři sta osmdesát tisíc korun,“ informoval majitel firmy Antonín Charouz.

Charouz: chceme prodávat tisíce aut
Odborníci ale zatím příliš nevěří, že by čínské vozy mohly v ČR uspět. „Evropa, včetně Česka, je relativně konzervativní. Stačí se podívat, jak dlouho trvalo japonským a korejským automobilkám, než zde prorazily,“ uvedl Antonín Šípek, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu.
 
Navíc měly čínské automobilky opakovaně problémy se splněním evropských bezpečnostních standard. Charouz ale namítá, že značka Brilliance již prošla všemi základními předpisy. „Čínská auta jsou stále hodně o plagiátech úspěšných vozů. Naše auto ale žádná kopie není,“ dodal.

Šípek předpokládá, že k masovému prodeji čínských vozů na českém trhu dojde až za pět let, a to v maximálním počtu dvou tisíc aut ročně. Charouz je opačného názoru. „Chceme každoročně prodávat řádově tisíce aut. Už nyní je o Brilliance velký zájem, jak u motoristů, tak u jednotlivých prodejců,“ konstatoval Charouz.

Jiří Böhm

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.