Lidovky.cz

Nastává boom (velkých) minivozů

  13:51
Minivozy rostou a zaplňují se technickým vybavením, kterým se dřív honosili jen jejich větší bratři. Zároveň však zůstávají dobrou variantou pro ty, kterým jde o nízkou spotřebu.

Smart Fortwo foto: Petr Hanke, Lidové noviny

Automobilové kategorie začínají dvojicí segmentů označovaných jako minivozy a malé automobily. Klasickým zástupcem té první je například Smart, do druhé patří třeba Škoda Fabia. Hranice mezi nimi není přesně určená, ale lze říci, že je dána délkou přibližně tři a tři čtvrtě metru. Nabídka vozů je v obou skupinách poměrně bohatá. Co do počtu nabízených modelů ale jednoznačně vede skupina malých vozů, která podle statistik Svazu dovozců automobilů v současnosti čítá přibližně třicítku vozů. Počet minivozů na českém trhu vyčíslily statistiky na jedenáct.

Velká a ještě větší
Stejně jako ostatní skupiny automobilů i tyto se neustále vyvíjejí - zejména co se týká rozměrů. Kdybychom se přesunuli v čase o deset nebo patnáct let zpět, zjistíme, že se pojetí automobilů řadících se do segmentu „malých“ zásadně změnilo.

Tato auta, určená především do města, vyrostla do velikosti čtyřmetrových vozů s hmotností značně přesahující jednu tunu. Malé automobily jsou proto stále „dospělejší“ a jsou schopné obstojně plnit i funkce plnohodnotných rodinných vozů, což platí především pro jejich prodloužené verze kombi.

Minivozy byly ještě v minulém století často považovány za spíše doplňkovou skupinu především cenově orientovaných a nepříliš propracovaných vozů. Situace se ale obrací. Růst malých vozů totiž zvětšuje prostor pro ty s přívlastkem mini. Ty jsou nyní nejen větší a co do velikosti úspěšně zabírají opuštěné pozice dnes již čtyřmetrových vozů, ale současně přijíždějí s modernější technikou a s mnoha zajímavými nápady.

Miniautomobily mají mnoho podob. Stále existují ty, které jsou postavené hlavně kvůli nízké ceně, nicméně se k nim přidávají i skutečně praktická pětidveřová auta s bohatou výbavou. Nesmíme opomenout ani do značné míry stylové vozy, jako je Smart, Fiat 500 nebo MINI.

Jakou roli hraje ekologie?
V roce 2007 činil v Česku podíl segmentu minivozů téměř pět procent, zatímco v roce 2004 to bylo méně než tři procenta. Realita je sice poněkud zkreslená faktem, že mezi osobními vozy nejsou ve statistikách registrovány osobní vozy přestavěné na užitkové s možností odpočtu DPH. Nicméně i tak je zřejmý stoupající trend podílu minivozů.

Lze přitom očekávat, že jejich podíl bude růst i nadále - z několika důvodů. Jedním z nich je již zmiňovaná zlepšující se technická úroveň, vyšší standard bezpečnosti i samotná velikost. Dalším důvodem je ekologie. Malá auta s hmotností menší než jednu tunu nepotřebují nijak zvlášť náročné technologie k tomu, aby dosáhly požadované nízké spotřeby paliva, která zajistí plnění plánovaných limitů produkce CO2. Právě připravované a v některých zemích již aplikované ekologické daně zajistí této skupině automobilů zcela nepochybně větší tržní podíly. Je to vidět například ve Franc i i , kde byla 1. ledna 2008 zavedena ekologická daň ve výši od 200 do 2600 eur za automobily produkující více než 160 gramů CO2 na jeden kilometr jízdy. Jen pro ilustraci doplňme, že například Škoda Fabia 1,4 16V vypouští 155 gramů CO2 na kilometr. Již první dva měsíce prodeje ve Francii ukázaly, že zákazníci se skutečně orientují na menší auta s nižší spotřebou. Podíl vozů s produkcí CO2 nižší než 160 gramů na kilometr na tamním trhu vzrostl o přibližně 15 procent.

Chystané novinky
Výrobci samozřejmě tyto trendy vnímají a přizpůsobují se jim. To ukazuje například Volkswagen, který loni představil sérii koncepčních minivozů UP! se zadním pohonem. Stejným směrem uvažuje také Toyota, která letos na ženevském autosalonu představila ultrakompaktní vůz iQ. I další značky ale ukázaly své představy o automobilech, které by měly rozšířit jejich výrobní program směrem dolů. Příkladem je třeba Audi A1 project nebo Alfa Romeo Mi. To.

Podobné příklady, i když už v reálné formě přímo na trhu, bychom našli také v oblasti užitkových vozů, kde koncern PSA (Peugeot a Citroën) spolu s Fiatem představily trio minidodávek označených Fiat Fiorino, Citroën Nemo a Peugeot Bipper.

Trend nazývaný downsizing nás tedy v automobilech nemine, lépe řečeno už nastal. Z pohledu zákazníka je jistě dobrou zprávou, že jezdit malým vozem už nemusí nutně znamenat omezení komfortu nebo dostupnosti moderní techniky. Na druhou stranu se zejména ve stále lidnatějších městech jedná o zcela logickou a z celkového pohledu vítanou změnu.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.