Lidovky.cz

Ministrův plán: policie jen u nehod se zraněním

  21:55
PRAHA - Skřípění brzd a velká rána. Na přehledné rovné silnici se srazily dvě limuzíny. Oba řidiči před jízdou pili. I přesto, že je škoda na první pohled vyšší než padesát tisíc, dohodnou se, že policii volat netřeba. Nemusí.
Policie - ilustrační foto

Policie

K této situaci může běžně docházet, když ministerstvo dopravy prosadí svůj nový návrh na volání policie k nehodám. Ten totiž úplně vypouští limit škody, při jehož překročení je třeba přizvat muže zákona.

Žádná padesátitisícová či statisícová hranice, o kterou usiluje ministerstvo vnitra, tu nehraje roli. Záleží na pěti zcela jiných podmínkách. Nový nápad resortu dopravy představil jako první deník Právo.

Uvozovky dolníZrušení limitů a častá neúčast policie u nehod by byla otevřenou branou pro pojistné podvody.Uvozovky horní


A kdy tedy musí řidiči zavolat policii? „Když mezi sebou nenajdou viníka nehody, když zničí například značku či svodidlo nebo když budou mít podezření, že je jeden z nich pod vlivem alkoholu. Musí volat i v případě, že poškodí životní prostředí nebo dojde při nehodě k ublížení na zdraví či při ní někdo zemře,“ vyjmenovává pět podmínek mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Návrh nepotěší pojišťovny
Pokud by nový návrh prošel, nepotěší pojišťovny. Podle nich by bylo zrušení limitu a častá neúčast policie u nehod otevřenou branou pro pojistné podvody. „Pro podvodníky by to byl ráj na zemi,“ říká mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Ministerstvo vnitra, které chce limit zdvojnásobit, ale prosazení návrhu nevěří. „Nápad ministerstva dopravy se mně ideově velmi líbí. V zákonodárném sboru ale pro něj není podpora,“ řekl LN ministr vnitra Ivan Langer.

Ministerstvo vnitra má vlastní plán. Limit hmotné škody chce zvýšit z padesáti na sto tisíc korun. Ministr se na této částce dohodl s asociací pojišťoven. Policisté by tak vyjížděli jen k těm nehodám, u nichž by škoda nepřesáhla zmiňovanou mez. O žádném rušení škodného limitu vnitro neuvažuje.

Svůj návrh už úředníci vnitra zapracovali do novely policejního zákona, která nyní prochází sněmovnou. Pokud pro ni většina zákonodárců zvedne ruku, vejde v platnost na začátku ledna 2009. Návrh ministerstva vnitra má však své úskalí. Odhadování hranice sta tisíc korun je totiž velmi obtížné. „Odhadnout ve stresu po nehodě výši škody je téměř nemožné,“ říká prezident Ústředního automotoklubu Oldřich Vaníček.

c) Škoda Octavia IIŠkodu nezvládají odhadnout ani poslanci, kteří budou o novele rozhodovat. LN se o tom minulý týden přesvědčily ve sněmovně, kde prověřily odhad šesti zákonodárců. Podle fotografií zničených vozů dokázal škodu odhadnout jen jediný z nich -ministr životního prostředí Martin Bursík. Tipy ostatních oslovených byly o poznání horší. Většina z nich škodu značně podhodnotila.

Kdyby se podobně nepřesného tipu dopustili chybující poslanci i krátce po skutečné nehodě, nezavolali by na místo policii, protože by jim škoda přišla menší než sto tisíc korun. Ta by však byla mnohem vyšší.

Nepřesně hádající poslanci by pak měli „oplétačky“ s pojišťovnami, kterým by přišlo divné, proč policii nezavolali. „Ptali bychom se, proč u nehody policii nechtěli. Zda byli opilí, řídili bez řidičáku, nebo se nehoda stala jinak, než nám tvrdí,“ popisuje kroky pojišťovny mluvčí Kooperativy Marek Vích.

Problémy by však mohli mít i řidiči, kteří škodu vzniklou při nehodě nadhodnotili, a zavolali tak policii vlastně bezdůvodně. Viníci těchto menších nehod by totiž podle návrhu ministerstva vnitra zaplatili policejní výjezd. Mohli by tak přijít o několik stovek až tisíc korun.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.