Jak mozek dálnice funguje? Díky kamerám a čidlům sbírá z dálnice informace, které pak přenáší zpět na D1, kde se nové poznatky o počasí, nehodách či kolonách zobrazují na digitálních tabulích.
„V řídícím centru se střídá 15 operátorů. Ti bdí nejen nad provozem na D1, ale i na jiných komunikacích v republice,“ říká koordinátor ostravského centra Jaroslav Zvára. Díky kamerám a meteostanicím podél dálnice mají operátoři centra přehled o počasí a plynulosti provozu. Od záchranky, policie a hasičů se dozvídají o nehodách.
„V praxi to funguje tak, že když důstojník na operačním středisku Hasičského záchranného sboru v Jihlavě dostane oznámení o dopravní nehodě na D1, my v Ostravě už víme, kam konkrétně hasiči jedou a kde se nehoda stala,“ vysvětluje koordinátor Jaroslav Zvára. Obratem se pak informace o nehodě objeví na digitálních tabulích, a řidiči se jí tak mohou vyhnout.
Novinky na D1 | |||
* Do konce roku se na dálnici objeví 22 digitálních tabulí, kde se budou zobrazovat novinky o počasí, nehodách či kolonách. * 40 až 50 nových kamer, na dálnici budou zhruba za rok. * Před Prahou a Brnem bude v roce 2009 vybudováno tzv. liniové řízení dopravy. Půjde o proměnlivé dopravní značky, které řidičům doporučí ideální rychlost, aby neuvízli v koloně.o |
|||
Proměnné dopravní značky, vzdálené od sebe 1,5 kilometru, mají řidičům doporučit ideální rychlost, aby neuvízli v koloně. „Při velmi hustém provozu je automaticky snížena rychlost. Auta tak mohou jet nižší rychlostí a úsekem jich projede v čase více,“ popisuje novinku Zvára.