Lidovky.cz

Centrální mozek D1 je hotový

  9:03
PRAHA - Dálnice D1 udělala první krok ke své modernizaci. V těchto dnech byl v Ostravě dokončen centrální velín dálnice, který bude ovládat všechny digitální tabule na trase mezi Prahou a Brnem. Tento mozek D1 by měl zabránit hromadným nehodám a přispět k plynulé průjezdnosti nejfrekventovanější české dálnice.
Kolona aut na dálnici (ilustrační foto)

Hejtman středočeského kraje Petr Bendl (vpravo) zkouší kladívka při otevření nové části dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové, které se uskutečnilo 19. prosince. foto: ČTK

Jak mozek dálnice funguje? Díky kamerám a čidlům sbírá z dálnice informace, které pak přenáší zpět na D1, kde se nové poznatky o počasí, nehodách či kolonách zobrazují na digitálních tabulích.

„V řídícím centru se střídá 15 operátorů. Ti bdí nejen nad provozem na D1, ale i na jiných komunikacích v republice,“ říká koordinátor ostravského centra Jaroslav Zvára. Díky kamerám a meteostanicím podél dálnice mají operátoři centra přehled o počasí a plynulosti provozu. Od záchranky, policie a hasičů se dozvídají o nehodách.

„V praxi to funguje tak, že když důstojník na operačním středisku Hasičského záchranného sboru v Jihlavě dostane oznámení o dopravní nehodě na D1, my v Ostravě už víme, kam konkrétně hasiči jedou a kde se nehoda stala,“ vysvětluje koordinátor Jaroslav Zvára. Obratem se pak informace o nehodě objeví na digitálních tabulích, a řidiči se jí tak mohou vyhnout.

Novinky na D1
* Do konce roku se na dálnici objeví 22 digitálních tabulí, kde se budou zobrazovat novinky o počasí, nehodách či kolonách.

* 40 až 50 nových kamer, na dálnici budou zhruba za rok.

* Před Prahou a Brnem bude v roce 2009 vybudováno tzv. liniové řízení dopravy. Půjde o proměnlivé dopravní značky, které řidičům doporučí ideální rychlost, aby neuvízli v koloně.o
Centrální velín je první částí modernizace dálnice D1. Celá telematika dálnice za zhruba 2,5 miliardy korun bude hotova v příštím roce. Už v průběhu srpna začne montáž 22 digitálních tabulí. „Tabule budou rozmístěny zhruba po 20 až 30 kilometrech. Budou zejména před sjezdy, kde je možno dálnici v případě problému opustit,“ říká Zvára. V příštím roce bude navíc před Prahou a Brnem vybudován systém liniového řízení dopravy.

Proměnné dopravní značky, vzdálené od sebe 1,5 kilometru, mají řidičům doporučit ideální rychlost, aby neuvízli v koloně. „Při velmi hustém provozu je automaticky snížena rychlost. Auta tak mohou jet nižší rychlostí a úsekem jich projede v čase více,“ popisuje novinku Zvára. 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.