Lidovky.cz

Čínská hrozba přichází z Moskvy

  12:05
Na moskevském autosalonu, který začal 27. srpna, byly nejzajímavější expozice čínských automobilek. Jejich plagiáty často stály v těsné blízkosti originálů.

Značka Chery je jednou z čínských značek, která má spadeno na vstup na vyspělé evropské trhy. foto: Petr Hanke, Lidové noviny

Většina automobilů čínských značek na letošním moskevském autosalonu byla zamčená a jejich vystavovatelé dobře věděli proč. Aby se nám do jednoho z těchto automobilů podařilo nasednout, využili jsme okamžiku, kdy bylo toto auto otevřené a ten, kdo je leštil, byl v daný okamžik zrovna na jeho druhé straně. Jedna věc nás ale přitom doslova praštila do nosu – nepříjemný pach použitých plastů smíšený s lepidly a tmely.

BYD F6 nevypadá špatně, kvalitou pokulháváV tom „našem“ dokonce tyto materiály vykukovaly ze škvír mezi jednotlivými díly interiéru. Nezačištěné hrany použitých plastů byly velmi nepříjemně ostré, a tím vypovídaly o péči věnované jejich výrobě. 

Když jsme s kolegou ve voze značky BYD zkoumali zoufale nepasující víko schránky před spolujezdcem, přiskočil za námi rozzlobený vystavovatel a vyzýval nás, abychom opustili interiér tohoto černého vozu.

Z automobilu jsme samozřejmě vystoupili a energický muž v bílé košili za námi rázně zabouchl dveře. Zřejmě ale použil více síly, než bylo vhodné, a vnější ochranná lišta se uvolnila a z vozu upadla na zem...

Kopírování jako základ úspěchu
Tato historka se může zdát úsměvná, nicméně návštěva moskevského autosalonu Schránku se jaksi nepodařilo slícovatpřesto ukázala, že příchod čínských značek do Evropy je na spadnutí. Čínské automobilky se pravidelně představují také na evropských autosalonech, včetně prestižních výstav v Ženevě nebo Frankfurtu, nicméně tam ukazují pouze ty nejlepší modely, které nabízejí. V Rusku, které je jejich největším exportním trhem, ale představují a prodávají mnohem více vozů.

Čína je svým plagiátorstvím známá. Tato vlastnost se projevuje i u automobilů. Typickou ukázkou je v tomto směru model Peri značky Great Wall, který nezkopíroval pouze koncept a design Fiatu Panda (upravil jen masku chladiče), ale z italského originálu použil i tvar a členění přístrojové desky. Fiat se v tomto případě obrátil na soud, který zakázal prodej čínské kopie v Evropě.

Great Wall Wingle se do střední a západní Evropy vyvážet nebudeSoučasná pozice čínských automobilek se často přirovnává ke korejských značkám před přibližně čtvrt stoletím. Ty v osmdesátých letech minulého století masivněji vstoupily na evropské trhy. Jejich tehdejší automobily také vypadaly jako kopie starších japonských vozů, ovšem velký rozdíl byl v tom, že Korejci si na ně koupili licence, kdežto Číňané v naprosté většině případů nikoliv.

Směsice na moskevských ulicích
Ruský automobilový trh, který se v prvním pololetí letošního roku stal největším odbytištěm osobních automobilů v Evropě, je velmi zajímavý. Podíl domácích značek, které vyrábějí většinou zastaralé vozy, jež jsou často licencí starších evropských, amerických nebo korejských značek, rok od roku klesá.

Jejich místo zabírají vozy cizích automobilek. V Rusku se střetává evropská kultura,Fiat se kvůli této kopii modelu Panda s firmou Great Wall soudil zastoupená především hatchbacky nižší střední třídy, s nabídkou, kterou známe i od nás. Současně je ale zřejmý americký přístup s obrovskými SUV a pick-upy. Značný vliv mají také japonské značky se svými modely určenými pro japonský trh – ty v Moskvě, ale vlastně v  celém Rusku,  často jezdí s volantem na pravé straně.
Další skupinou automobilů jsou čínské značky. Jejich prodeje jsou ale nevyzpytatelné. Na ruském trhu nejúspěšnější čínská značka Chery v první polovině loňského roku prodala přibližně 18 tisíc automobilů, ovšem v roce 2008 to za stejné období byla pouhá polovina. Zda je to náhodný výkyv daný zvýšenou poptávkou na domácím trhu, nebo se „kvalita“ čínských vozů mezi lidmi rozkřikla, není zatím jasné ani znalcům místního trhu.

Vstup do Evropy
Je libo sportovní pick-up?Již bylo oznámeno, že čínské značky vstoupí prostřednictvím nezávislých importérů také na evropské trhy, Českou republiku samozřejmě nevyjímaje. Konkrétně byl oznámen prodej automobilů značek Brilliance a BYD. Je jasné, že tyto automobilky postaví svoji atraktivitu pro zákazníka pouze a výhradně na nízkých cenách – tedy stejně jako tomu bylo ještě nedávno u korejských značek, které se s postupem času kvalitativně posunuly výše.

Když se podíváme na katastrofické nárazové testy čínských vozů, stejně tak jako na nekvalitní použité materiály, je zřejmé, že předpokládané nízké ceny budou vykoupené značnými ústupky především v otázkách bezpečnosti, spolehlivosti, životnosti i komfortu.

To ale neodhalí první testy. Na vlastní kůži to poznají až ti, kteří koupí čínského vozu ukážou svoji odvahu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.