V současnosti je na D1 těchto tabulí šest, do konce roku by jich tu mělo přibýt dvaadvacet. Řidiči tak tabuli potkají po každých dvaceti až třiceti kilometrech. A to zejména vždy dva až pět kilometrů před exitem, kde je možno v případě nějakého problému dálnici opustit. Na cedulích se budou zobrazovat například informace o dopravních nehodách, ke kterým došlo na dalších kilometrech dálnice. Řidiči tak budou o nehodě dopředu vědět a z dálnice budou moci bez problémů včas sjet.
Digitální cedule jsou třetím krokem k modernizaci D1. Tím prvním bylo dokončení Národního dopravního informačního centra v Ostravě, druhým pak spuštění internetových stránek www.dopravniinfo.cz, kde řidiči naleznou kompletní dopravní informace z celé republiky.
Národní dopravní informační centrum v Ostravě je vlastně centrálním mozkem nebo také hlavním velínem dálnice. Díky kamerám a čidlům se v něm shromažďují informace z dálnice, které jsou pak přenášeny zpět na D1. Tam se nové poznatky o počasí, nehodách či kolonách zobrazují na nyní osazovaných digitálních tabulích.
„V řídícím centru se střídá 15 operátorů. Ti bdí nejen nad provozem na D1, ale i na jiných komunikacích v republice,“ říká koordinátor ostravského centra Jaroslav Zvára. Operátoři mají díky kamerám a meteostanicím podél dálnice přehled o počasí a plynulosti provozu. Od záchranky, policie a hasičů se zase dozvídají o nehodách.
V příštím roce bude navíc před Prahou a Brnem vybudován systém liniového řízení dopravy. Co to je? Jde o systém proměnných dopravních značek, které jsou od sebe vzdáleny 1,5 kilometru. Ty mají řidičům doporučit ideální rychlost, aby neuvízli v koloně.
„Při velmi hustém provozu je tak rychlost automaticky snížena. Auta tak mohou jet nižší rychlostí a úsekem jich projede více,“ popisuje novinku Zvára. Liniové řízení provozu ale může podle něj fungovat jen za předpokladu, že řidiči umějí jezdit v kolonách a jedou stále plynulou rychlostí. „Když kdokoli v koloně náhle zpomalí či zrychlí, znamená to ztrátu plynulosti toku vozidel, a tudíž zdržení,“ doplňuje Zvára.
Na celý systém dálniční telematiky a s ním spojených informačních technologií vydá ministerstvo dopravy 2,4 miliardy korun.
Digitální cedule jsou třetím krokem k modernizaci D1. Tím prvním bylo dokončení Národního dopravního informačního centra v Ostravě, druhým pak spuštění internetových stránek www.dopravniinfo.cz, kde řidiči naleznou kompletní dopravní informace z celé republiky.
Národní dopravní informační centrum v Ostravě je vlastně centrálním mozkem nebo také hlavním velínem dálnice. Díky kamerám a čidlům se v něm shromažďují informace z dálnice, které jsou pak přenášeny zpět na D1. Tam se nové poznatky o počasí, nehodách či kolonách zobrazují na nyní osazovaných digitálních tabulích.
„V řídícím centru se střídá 15 operátorů. Ti bdí nejen nad provozem na D1, ale i na jiných komunikacích v republice,“ říká koordinátor ostravského centra Jaroslav Zvára. Operátoři mají díky kamerám a meteostanicím podél dálnice přehled o počasí a plynulosti provozu. Od záchranky, policie a hasičů se zase dozvídají o nehodách.
V příštím roce bude navíc před Prahou a Brnem vybudován systém liniového řízení dopravy. Co to je? Jde o systém proměnných dopravních značek, které jsou od sebe vzdáleny 1,5 kilometru. Ty mají řidičům doporučit ideální rychlost, aby neuvízli v koloně.
„Při velmi hustém provozu je tak rychlost automaticky snížena. Auta tak mohou jet nižší rychlostí a úsekem jich projede více,“ popisuje novinku Zvára. Liniové řízení provozu ale může podle něj fungovat jen za předpokladu, že řidiči umějí jezdit v kolonách a jedou stále plynulou rychlostí. „Když kdokoli v koloně náhle zpomalí či zrychlí, znamená to ztrátu plynulosti toku vozidel, a tudíž zdržení,“ doplňuje Zvára.
Na celý systém dálniční telematiky a s ním spojených informačních technologií vydá ministerstvo dopravy 2,4 miliardy korun.