Lidovky.cz

Mapa nebezpečných silnic

  21:18
PRAHA - Motoristé budou moci ode dneška nahlédnout do nové „Rizikové mapy ČR“. Ta pomocí barevného rozlišení hodnotí bezpečnost všech hlavních silnic v zemi. Z mapy, jejíž aktualizovanou verzi mají LN k dispozici, vyplývá, že kritických míst na českých silnicích mírně ubylo.

Nehoda - ilustrační foto. foto: David Veis ČTK

U každé komunikace se porovnává počet tragických nehod za tři roky a hustota tamního provozu. Podle tohoto klíče jsou pak jednotlivé komunikace na mapě vytaženy pěti barvami. Modrou barvou silnice s nízkým rizikem. Žlutá, oranžová a temně červená patří komunikacím středně rizikovým. Nebezpečné trasy značí černá barva.

Zde si prohlédněte "Rizikovou mapu ČR"

Mezi bezpečné úseky patří například silnice na jih od Plzně či hlavní tahy v okolí Brna. Kritických míst je v mapě podstatně více. Černou barvou je obtažena kokořínská silnice první třídy číslo 9, podkrkonošská I/14 nebo pražská výpadovka na Kutnou Horu I/2.

„Stává se na nich mnoho nehod. Je zde ztížená možnost předjíždění a nejsou tu rozdělené jízdní směry,“ vypočítává důvody nebezpečnosti těchto silnic Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která mapu ve spolupráci s Ústředním automotoklubem zpracovává.

První riziková mapa se dostala do rukou veřejnosti zhruba před čtvrt rokem. Dnešní, druhé vydání již ukazuje poslední stav z let 2005 až 2007. V porovnání s předchozími třemi lety kritických míst na českých silnicích ubylo. Je to dáno především větším počtem aut a mírným poklesem nehod, při nichž někdo zemřel či byl těžce zraněn.

Rizikové silnice
I/9 Praha - Mělník - Česká Lípa (neblaze proslulá silnice prochází Kokořínskem; rádi po ní jezdí především motorkáři)
I/14 Náchod-Trutnov
I/2 Praha - Kutná Hora
I/19 Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou
I/11 Žamberk-Šumperk-Rýmařov
I/54 Slavkov u Brna - Veselí nad Moravou
I/17 Čáslav-Chrudim

Situace se podle Rizikové mapy radikálně zlepšila například v severních Čechách, v okolí Písku a Českých Budějovic.

Srovnání obou map ale odhalilo i několik komunikací, které si v hodnocení pohoršily. Jde především o hlavní tahy z Plzně do Žatce (I/27), z Turnova do Tanvaldu (I/10) nebo z Šumperku do Rýmařova (I/11).

Některé komunikace si polepšily či pohoršily až o několik stupňů. Jiří Landa by ale posuny v barevné škále nepřeceňoval. „Žádný zásadní jev tu nelze vysledovat. V jednom sledovaném období se na těchto silnicích stala tragická havárie a ve druhém nikoli. Vzhledem k tomu, že tu tragické nehody nejsou zas tak časté, silnice se ihned posune do špatné, či dobré skupiny,“ říká.

Na některých úsecích je ale situace v obou mapách velmi špatná. Z černé barvy jim nepomohl ani větší dopravní ruch. Nejde jen o zmíněnou kokořínskou „klikatici“, ale tradičně špatné jsou, co se týče bezpečnosti, i silnice v okolí Přerova, Trutnova či Ústí nad Labem. Podle Landy by těmto komunikacím prospěla revize. Ta by na nich měla objevit riziková místa - například nechráněné betonové sloupy poblíž vozovky či nebezpečně hluboké výmoly.

Poměrně dobře vycházejí z obou Rizikových map dálnice. Ani velmi frekventovaná D1 nevykazuje nadměrné riziko.
 
„I když se totiž na dálnicích stane vysoký počet nehod, je tu i velmi čilý dopravní ruch. Relativní nehodovost je tu proto malá. Daleko nebezpečnější než dálnice jsou silnice první třídy,“ vysvětluje Landa dobré výsledky dálnic.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.