Lidovky.cz

Evropský bestseler v novém

  10:31
Volkswagen uspořádal mezinárodní prezentaci nového golfu na Islandu. Na silnicích s rozmanitým povrchem se zde předvedl v tom nejlepším světle.

Jednoduchost byla hlavní myšlenkou při návrhu designu nového golfu, který měl na starosti Ital Flavio Manzoni. I první generaci golfu navrhoval Ital - Giorgetto Giugiaro. foto: Volkswagen

Golf je možné považovat za synonymum značky Volkswagen. Po známém brouku převzal pozici jednoznačně neprodávanějšího modelu své značky a v současné době už tradičně patří k nejprodávanějším automobilům na evropských trzích. První generace tohoto vozu řadícího se do nižší střední třídy se světu představila v roce 1974 a jednalo se o zbrusu nový automobil s vpředu umístěným motorem a poháněnou přední nápravou.

Moderní technika.Tato koncepce, doplněná také modely s pohonem 4x4, přetrvává až do dneška, kdy na scénu přichází golf s pořadovým číslem 6. Golf byl vždy především konzervativním vozem. Často se zejména v Německu s souvislosti s golfem mluvilo o tak zvaném „beztřídním“ automobilu, s nímž může jezdit doslova každý. Bez ostychu jej kupují jak například studenti, tak starší manželské páry.

Právě konzervativnost, která se projevuje absencí přehnaně agresivních nebo krátkodobě líbivých tvarů, je pro tuto modelovou řadu typická. Každá generace Volkswagenu Golf byla vždy velmi značným pokrokem v otázkách techniky. Zřejmě největší posuny byly zaznamenány mezi druhou a třetí a následně mezi čtvrtou a pátou generací. Především ve druhém případě došlo k představení zcela nové víceprvkové nápravy.

Kdybychom posuzovali techniku golfu číslo 6 ve srovnání s jeho předchůdcem, zjistili bychom, že oba modely mají jiných přibližně 80 procent svých částí. Nicméně základní rysy karoserie, stejně tak jako konstrukce náprav či rozvor, zůstaly zachovány. Přestože se jedná o vynikající základ, který, jak jsem měl možnost během více než tří stovek kilometrů zjistit, velmi dobře funguje, Volkswagen tuto spřízněnost neuvádí zrovna rád.

Jak jinak si vysvětlit, že údaj o rozvoru náprav 2578 mm, který je shodný s předchozí generací, uvádí v tiskové zprávě jenom jedinkrát, a to pouze v textu, a ne v technických údajích, jak bývá obvyklé. Uveďme jen, že zatímco Golf 5 měřil 4204 mm, nová generace měří v postatě shodných 4199 mm. U nové generace se rozšířil rozchod kol vpředu i vzadu, což má za cíl zvýšení stability.

Islandské silnice
Jakmile jsem se ale dostal za volant nového modelu, musím přiznat, že myšlenky o tom, zda se jedná o zcela novou, nebo jen výrazně pozměněnou konstrukci, byly dávno pryč. Pro cestování po islandských silnicích jsem měl k dispozici verzi s benzinovým přeplňovaným motorem 1,4 litru s výkonem 160 koní, který byl kombinován s automaticky řadicí dvouspojkovou převodovkou se sedmi rychlostmi.

Pro přehled doplňme, že při zahájení prodeje budou v nabídce zážehové motory 1,4 a 1,6 l (80 a 102 k), které doplní přeplňované čtyřválce 1,4 l (122 a 160 k), stejně tak jako vznětové motory 2,0 l (110 a 140 k). Již v příštím roce se očekává premiéra turbodieselu 1,6 l.

Nechci se příliš zabývat kvalitně zpracovaným interiérem, který je dostatečněJednoduchost byla hlavní myšlenkou při návrhu designu nového golfu, který měl na starosti Ital Flavio Manzoni. I první generaci golfu navrhoval Ital - Giorgetto Giugiaro. prostorný a přitom dodává i díky masivním dveřím pocit značné důvěry. Pro mě bylo důležitější jízdní chování nového golfu. A nutno dodat, že překvapilo. Již předchozí verze se vyznačovala stabilitou a přitom pečlivostí, s níž byl podvozek schopen přenášet sílu motoru na vozovku a současně působit dostatečně komfortně.

Nový golf jde v tomto směru ještě dále. Musím dokonce přiznat značné překvapení. Auto totiž bylo i na 17palcových kolech příjemně odpruženo a nepůsobilo tak, že by vám chtělo vytřást plomby ze zubů. Naopak, způsob, kterým pohlcovalo nerovnosti silnice, byl velmi působivý. Tato schopnost ještě lépe vynikla, když jsme se na několik desítek kilometrů dostali na „pravé“ islandské cesty tvořené šotolinou. Nechyběly na nich dlouhé vlny ani nebezpečné „rolety“ před zatáčkami. Časté byly také náhlé díry a porůznu zvlněný povrch.

Golf se i na těchto cestách, pro které ani nebyl navržen, choval velmi jistě, předvídatelně a navíc i zábavně. I v limitních situacích jej bylo možné citlivě ovládat a zcela přirozeně řídit. Právě podvozek a celkový jízdní projev se značnou dávkou komfortu a velmi nízkou hlučností jsou z mého pohledu největšími přednostmi tohoto vozu.

Moderní technika
Nový golf je kromě vynikajícího podvozku nabízen také s moderní technikou. Nechybí aktivní tempomat, systém automatického parkování, kdy auto při zajíždění mezi podélně stojící auta samo zatáčí volantem, nebo v textu zmiňovaný nastavitelný podvozek s aktivními tlumiči. Všechny tři prvky budou od konce roku, kdy se nový golf začne prodávat, součástí seznamu příplatkové výbavy. Naopak nadstandardní bezpečnost bude standardem.

Auta, která byla k dispozici, byla vybavena příplatkovým podvozkem s proměnnou charakteristikou, který dovoluje nastavit jeden ze tří režimů tuhosti tlumičů. Praxe ukázala, že i přesto, že se jedná o funkční prvek výbavy, je rozdíl mezi nejtvrdším a nejměkčím režimem velmi malý. Během islandských testů jsem měl po většinu času nastaveno komfortní odpružení. Dobré je zjištění, že když v něm začnete jet rychleji, tuhost tlumičů se v zatáčkách sama přitvrzuje.

V jednoduchosti je krása
Design nového golfu se drží střídmosti předchozího modelu. K jeho zakulaceným proporcím ale přidal několik ostřeji řezaných linií, které jej, alespoň z mého pohledu, oživily a dodaly mu více osobitosti.

Má tedy nový golf nějaké špatné vlastnosti? Něco by se našlo. Pro jízdní dojmy jsme měli k dispozici auta vybavená navigačním systémem s dotykovým displejem. Samotná funkce tohoto zařízení je vynikající, nicméně rozčilovalo mě zcela zbytečné zdvojování informací. Když si kupříkladu zapnete vyhřívání sedadla, rozsvítí se příslušná kontrolka. Auto vám to však sdělí ještě jednou grafikou přes celý displej. Podobné je to se změnou nastavené teploty klimatizace.

Další ne úplně ideální věcí, která ale není v daném segmentu ničím zvláštním, je možnost nastavení jiného jazyka pro samotný navigační systém a pro palubní počítač zobrazující své informace na displeji mezi přístroji. Je možná škoda, že komunikace mezi těmito systémy nefunguje.

Z tohoto textu se může zdát, že snad není lepšího auta, než je tento nový volkswagen. To samozřejmě říct nejde, nicméně musím přiznat, že alespoň v rámci daného segmentu jej řadím opravdu hodně vysoko.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.