Lidovky.cz

Známky nahradí elektronické kupony

  9:21
PRAHA - Jezdíte po dálnici a každý rok si na čelní sklo svého vozu vylepujete dálniční známku? Připravte se na změnu. Ministerstvo dopravy by chtělo už od Nového roku známky vyměnit za elektronické dálniční kupony (EDK).

Dálniční známky nahradí elektronické kupony. foto: Igor ŠefrČTK

EDK jsou vlastně malé plastové krabičky (zhruba 7x5 cm), které dostanou řidiči zcela zdarma a bez jakékoli registrace. Asi největší změna oproti dnešní dálniční známce je ta, že EDK budou přenosné. Nebudou tak přiděleny jednomu konkrétnímu vozu, ale lidé si je budou moci předávat.

A jak se ke kuponu dostat?
„Počítáme s tím, že kupony by si mohli řidiči vyzvedávat na poštách a na čerpacích stanicích. Tedy na stejných místech, na kterých mohou nyní koupit dálniční známky,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Samotná plastová viněta je však řidičům k ničemu. Aby mohli beztrestně vyjet na zpoplatněné dálnice a rychlostní komunikace, musí si svou vinětu nabít. Půjde to provést celkem čtyřmi způsoby. Jednak na poště, u benzinové pumpy, ale i prostřednictvím sms či přes speciální internetovou stránku.

Ceník je stejný jako nyní. Za rok užívání dálnice zaplatí řidiči tisíc korun, za měsíc 330 a za sedm dní 220 korun. Kromě krabičky dostanou řidiči i ochranný PIN. To kvůli krádeži. Když by dálniční kupon někdo z auta ukradl, jde ho jednoduše dálkově deaktivovat a zloději je v tu chvíli na nic. Řidiči, kteří vyjedou bez nabité karty, značně riskují. Kontrola kuponů bude totiž o poznání sofistikovanější než nyní. Budou ji provádět vozidla celní správy, která jsou vybavena citlivými měřiči.

50 celnických vozidel na dálnicích
„Celnická vozidla mají na obou bocích detektory, které poznají, zda to či ono auto platilo, nebo ne. Když tak celník odhalí, že řidič nemá platný elektronický kupon, dá avízo hlídce před sebou nebo začne auto stíhat,“ popisuje kontrolu jednatel firmy Kapsch David Šimoník.

Celnických vozidel by se mělo na dálnicích pohybovat asi padesát. Mýtné brány se tak řidičů prakticky netýkají. Kvůli anonymitě systému totiž nedokážou auto specifikovat. Poznají pouze to, že auto, které pod nimi projelo, neplatilo. Už ale nevědí, o jaké konkrétní auto šlo. V první fázi tak mají brány sloužit hlavně pro registraci vozidel. Budou vlastně jen počítat auta a informace předávat do centrálního mozku českých dálnic v Ostravě.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.