Lidovky.cz

V autech se budeme cítit osamělí

  10:24
Dopravní situace začíná být ve velkých městech neúnosná. Řešením ve vzdálenější budoucnosti mohou být jednomístné dopravní prostředky. Je otázkou, zda se jim dá ještě říkat automobil.

Ve vozítku Lumeneo, které se již vyrábí, sedí dvě osoby za sebou. Problémem může být jízdní stabilita. Předobrazem byl český dálník. foto: Petr Hanke

Města nezadržitelně rostou. Zatímco v roce 1950 byl jediným sídlem s více než 10 miliony obyvatel New York, v roce 2000 bylo metropolí přesahujících tuto hranici 17. V roce 2015 se očekává, že přibudou další čtyři. To už ale budou existovat městské oblasti, v nichž žije i více než 30 milionů lidí. Je asi jasné, že současně s tímto rozvojem se bude muset kompletně změnit i charakter dopravy.

Upusťme od toho, že bude nezbytné zvýšit efektivitu dopravy jako celku a například proONe vznikl v programu Volkswagen 2028, který si určil za cíl nastínit, jak by mohla vypadat doprava za dvacet let. přepravu nákladů intenzivněji zapojit železnici, která se v Evropě v současnosti k tomuto účelu využívá jen zhruba z poloviny. Stále častěji se spekuluje o zcela nové koncepci života v samotných centrálních oblastech velkých metropolí.

Individuální mobilita, která je v současnosti řešena převážně automobily, motocykly a koly, dozná velkých změn. Počítá se s tím, že v samotných centrech měst dojde k propojení jednotlivých prostředí. Máme na mysli hlavně intenzivnější a účinnější propojení chodníků a silnic například s obchodními centry či veřejnými místy.

Velké automobilky již nyní pracují na nové generaci dopravních prostředků určených do tohoto prostředí. Jejich společnou vlastností je jednomístná koncepce. Zřejmě nejdále je v tomto ohledu Toyota, která různě pojaté koncepty na toto téma představuje již asi pět let. Není divu, vždyť právě tato japonská automobilka se Tokiu s problémem městské dopravy v té nejhustší formě potkává každým dnem.

V letošním roce toto téma zaujalo také vizionáře z koncernu Volkswagen, kteří představili svoji představu o budoucím dopravním prostředku pro přeplněná města. Dali mu název ONe a co do koncepce odpovídá vozítku i-swing od společnosti Toyota.

Zajímavé jednomístné možnosti
Podívejme se nyní blíže na jednomístné vozítko od Toyoty. Jedná se už o třetí verzi podobně koncipovaného dopravního prostředku. Jeho zajímavostí je, že se dokáže přizpůsobit různým druhům provozu. Ve vzpřímené poloze svým půdorysem jen minimálně převyšuje plochu, kterou zabírá běžná lidská postava. Může se tak účinně pohybovat například v místech, která jsou určena pouze pro pěší. V tomto pohledu je možné vozítko i-swing přirovnat k luxusnější a komfortnější verzi známého dvoukolového Segwaye. Také Toyota používá pro zajištění stability svého nového dopravního prostředku soustavu gyroskopů spolupracujících s hnacími elektromotory. Ovládání stroje je nesmírně snadné a přirozené. Pro rozjezd stačí nahnout tělo dopředu, pro zpomalení naopak zaklonit se. Zatáčí se náklonem.

Do nejnovější verze tohoto vozítka, která se jmenuje i-real, Toyota zabudovala také komunikační rozhraní, které se právě vyvíjí pro automobily a umožňuje, aby si jednotlivé vozy mezi sebou vyměňovaly informace. Tento systém se používá pro zvýšení bezpečnosti. Vozítka i-real se s jeho pomocí automaticky chrání před vzájemnými kolizemi. Tato funkce se využívá také v režimu konverzace, v němž dokážou dvě tato vozítka jet samočinně vedle sebe. Tím umožňují své posádce komunikovat. Jakmile se vyjede z oblasti pro pěší, je možné použít zadní kola. Tím se jednomístná Toyota sníží a je připravena pro cestování vyššími rychlostmi. Stabilita sice není díky malé šířce nijak závratná, ale před nečekanými událostmi, které by vyžadovaly rychlé úhybné manévry, by posádku měl ochránit systém monitorující překážky v dopravním provozu.

Přestože jsou koncepty budoucí dopravy již poměrně detailně připraveny, k jejich reálnému zavedení do praxe zatím nepadlo žádné konkrétní datum. Ani samotná Toyota není schopná specifikovat, zda dojde k nasazení podobného typu dopravního prostředku za deset, či dvacet let.

Jednomístné dopravní prostředky současnosti

Koncepty i-real a ONe jsou sice specifické tím, že se teoreticky dokážou pohybovat po pěších zónách i silnicích, nicméně už nyní se řeší otázky, jak zvýšit dopravní propustnost stávající silniční sítě. Když nejde zvětšit silnice, je třeba zmenšit dopravní prostředky. Jednu z možností ukázalo v roce 2000 BMW s kapotovaným skútrem C1, na němž bylo možné díky bezpečnostním pásům jezdit bez přilby. Tento motocykl se ale vyráběl pouhé tři roky. Kvůli vyšší ceně si nenašel dostatek zákazníků. V současnosti je možné nalézt několik malých výrobců, kteří se snaží uvést na trh co možná nejmenší stroj, který by ještě bylo možné nazvat automobilem. Jedna ze společností, která se výrobou něčeho podobného zabývá, byla k vidění na pařížském autosalonu. Jmenuje se Lumeneo a vyrábí zajímavé úzké vozítko, v němž sedí dvě osoby za sebou. Jedná se vlastně o další rozvinutí české myšlenky dopravního prostředku zvaného dálník. Velké automobilky zatím řeší problém přeplněných center měst stále menšími auty. Příkladem je v tomto směru známý Smart nebo nově také Toyota iQ. Je ale jasné, že už zanedlouho se bude svět automobilů a motocyklů sbližovat.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.