Na podzim bývá čas obnovit vedle smlouvy o povinném ručení i havarijní pojistku. Ta již není ze zákona povinná a je určena především pro situace, kdy potřebujete uhradit škody na vlastním autě, které vznikly vaší vinou. Mnozí sjednání tohoto pojištění neuniknou, například ti s autem na leasing nebo někdy i ti, kdo zvolí úvěrové financování.
Stejně jako u povinného ručení je i u havarijního pojištění podstatné využívání slev a bonusů. Vedle samotné ceny pojištění je důležitý i jeho obsah: různé varianty zahrnují například případ krádeže, jindy se jedná o formu připojištění. Zásadní rozdíly mohou být v kvalitě asistenčních služeb i rychlosti a ochotě při vyřizování pojistných událostí. Proto není pojištění od různých institucí nikdy zcela srovnatelné.
Pro ilustraci však uvádíme dva modelové příklady havarijního pojištění aut, novější fabie a starší octavie. Uvedené výpočty platí pro situaci, kdy nedostanete žádnou slevu ani nemáte nárok na žádný bonus, což je dnes prakticky nemožné. Bonusy u havarijního pojištění kopírují systém povinného ručení a jsou i podle něj uplatňovány. To znamená, že i pokud si havarijní pojištění sjednáte letos poprvé a u povinného ručení už máte nárok na bonus za 36 měsíců bez nehod, tento bezeškodní průběh se přenese i do ceny havarijního pojištění. Některé pojišťovny pak 5 % bonus za rok bez nehod ještě navyšují.
Zároveň můžete čerpat další slevy z pojistného, například nejčastěji za současné sjednání povinného ručení. Málokdo si tak kvůli slevě sjedná každé pojištění jinde; všechny společnosti jsou si toho vědomy a nabízejí prakticky shodně 5% slevu za takovou kombinaci.
Vedle těchto nejčastějších slev se setkáte i například se slevou za sjednání havarijního pojištění po internetu: u pojišťovny Triglav a Uniqa je to 10 %. Objevuje se i nabídka úrazového pojištění k havarijnímu zdarma a sleva za zabezpečení vozidla. Například Kooperativa poskytuje za zabezpečení slevu až 20 % a za zimní pneumatiky dalších 5 %. Všechny pojišťovny také odvíjí výši pojistného od zvolené spoluúčasti. Její nejnižší hranice bývá standardně 5 % z výše škody, minimálně 5000 Kč.
Díky slevám a především bonusům za bezeškodní průběh tak může cena pojištění podobně jako u povinného ručení klesnout na méně než polovinu základní sazby. „Poskytujeme bonus až 60 %. U prvního uvedeného příkladu, rok staré Škody Fabia, tak základní sazba ročního pojistného činí 7790 Kč, zatímco pojistné u stejného vozu s maximálním bonusem a slevou za současné sjednání povinného ručení odpovídá částce 3040 Kč,“ vyčísluje Helena Dušková ze společnosti Wüstenrot.
Zhruba na polovinu vyjde havarijní pojištění při zohlednění slevy za propojištěnost a s maximálním bonusem i u ostatních pojišťoven. „Roční pojistné bez bonusu odpovídá u prvního příkladu částce 6716 Kč. S maximálním bonusem, který má obrovské množství motoristů, je však cena ročního pojištění 3358 Kč,“ uvádí mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.
Největším lákadlem u havarijního pojištění tak zůstává rozsah krytí, rychlost a ochota pojišťovny a také flexibilita ohledně zvoleného servisu pro opravu havarovaného vozu. Kvůli častým pojistným podvodům vyžadují pojišťovny opravu u autorizovaných servisů.
Stejně jako u povinného ručení je i u havarijního pojištění podstatné využívání slev a bonusů. Vedle samotné ceny pojištění je důležitý i jeho obsah: různé varianty zahrnují například případ krádeže, jindy se jedná o formu připojištění. Zásadní rozdíly mohou být v kvalitě asistenčních služeb i rychlosti a ochotě při vyřizování pojistných událostí. Proto není pojištění od různých institucí nikdy zcela srovnatelné.
Pro ilustraci však uvádíme dva modelové příklady havarijního pojištění aut, novější fabie a starší octavie. Uvedené výpočty platí pro situaci, kdy nedostanete žádnou slevu ani nemáte nárok na žádný bonus, což je dnes prakticky nemožné. Bonusy u havarijního pojištění kopírují systém povinného ručení a jsou i podle něj uplatňovány. To znamená, že i pokud si havarijní pojištění sjednáte letos poprvé a u povinného ručení už máte nárok na bonus za 36 měsíců bez nehod, tento bezeškodní průběh se přenese i do ceny havarijního pojištění. Některé pojišťovny pak 5 % bonus za rok bez nehod ještě navyšují.
Zároveň můžete čerpat další slevy z pojistného, například nejčastěji za současné sjednání povinného ručení. Málokdo si tak kvůli slevě sjedná každé pojištění jinde; všechny společnosti jsou si toho vědomy a nabízejí prakticky shodně 5% slevu za takovou kombinaci.
Vedle těchto nejčastějších slev se setkáte i například se slevou za sjednání havarijního pojištění po internetu: u pojišťovny Triglav a Uniqa je to 10 %. Objevuje se i nabídka úrazového pojištění k havarijnímu zdarma a sleva za zabezpečení vozidla. Například Kooperativa poskytuje za zabezpečení slevu až 20 % a za zimní pneumatiky dalších 5 %. Všechny pojišťovny také odvíjí výši pojistného od zvolené spoluúčasti. Její nejnižší hranice bývá standardně 5 % z výše škody, minimálně 5000 Kč.
Díky slevám a především bonusům za bezeškodní průběh tak může cena pojištění podobně jako u povinného ručení klesnout na méně než polovinu základní sazby. „Poskytujeme bonus až 60 %. U prvního uvedeného příkladu, rok staré Škody Fabia, tak základní sazba ročního pojistného činí 7790 Kč, zatímco pojistné u stejného vozu s maximálním bonusem a slevou za současné sjednání povinného ručení odpovídá částce 3040 Kč,“ vyčísluje Helena Dušková ze společnosti Wüstenrot.
Zhruba na polovinu vyjde havarijní pojištění při zohlednění slevy za propojištěnost a s maximálním bonusem i u ostatních pojišťoven. „Roční pojistné bez bonusu odpovídá u prvního příkladu částce 6716 Kč. S maximálním bonusem, který má obrovské množství motoristů, je však cena ročního pojištění 3358 Kč,“ uvádí mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.
Největším lákadlem u havarijního pojištění tak zůstává rozsah krytí, rychlost a ochota pojišťovny a také flexibilita ohledně zvoleného servisu pro opravu havarovaného vozu. Kvůli častým pojistným podvodům vyžadují pojišťovny opravu u autorizovaných servisů.
Příklady cen havarijního pojištění |
1. Fabia Classic 1,2 44 kW Kupní cena: 220 000 Kč Rok výroby: 2007 Užíváno pro soukromé účely Zabezpečení: Pasivní vyhledávací systém Pojistná částka: 190 000 Kč Spoluúčast: 5 % (min. 5000 Kč) Varianta pojištění: živel, krádež,havárie, neoprávněné užití vozidla Cena havarijního pojištění bez slev a bonusů: Allianz (mimo města) 6826 Kč Česká podnikatelská poj. 4651 Kč Česká pojišťovna 6716 Kč ČSOB Pojišťovna 6364 Kč Generali 6976 Kč Kooperativa 9999 Kč Triglav 5700 Kč Uniqa (mimo města) 8826 Kč Wüstenrot 7790 Kč 2. Škoda Octavia 1,6 74 kW Současná cena: 120 000 Kč Rok výroby: 1999 Užíváno pro soukromé účely Zabezpečení: mechanické Pojistná částka: 100 000 Kč Spoluúčast: 5 % (min. 5000 Kč) Varianta pojištění: živel, krádež,havárie, neoprávněné užití vozidla Cena havarijního pojištění bez slev a bonusů: Allianz (mimo města) 9091 Kč Česká podnikatelská poj. 7176 Kč Česká pojišťovna 6740 Kč ČSOB Pojišťovna 5222 Kč Generali 5120 Kč Kooperativa 10 565 Kč Triglav 6528 Kč Uniqa (mimo města) 8697 Kč Wüstenrot 7500 Kč |