Lidovky.cz

Příliš tiché elektromobily

  9:40
Odborné studie dávají do rukou argumenty politikům požadujícím stanovení minimální hladiny hluku pro automobily bez spalovacích motorů.

Elektrická vozidla mají být především čistá a tichá. foto: Reprofoto

Od nástupu elektromobilů se očekává, že zbaví města většiny neduhů způsobovaných automobily s „předpotopními“ spalovacími motory. Elektrická vozidla mají být především čistá a tichá. První výhoda samozřejmě znamená jen to, že emise uvolněné při výrobě potřebné elektřiny se do ovzduší dostanou mimo obydlenou oblast a vzhledem k výrobě ve velkém by jich mělo být méně. Druhá přednost - nízká hlučnost - je také diskutabilní. Je možné, že se o ni dobrovolně připravíme. Přesněji, že nám to úřady v našem zájmu nařídí. 

Hluk vydávaný konvenčním automobilem pochází v zásadě ze tří zdrojů. Při vyšších rychlostech dominuje aerodynamický hluk a zvuk vydávaný pneumatikami. Poslední činitel, hluk motoru, je nejvíc patrný při pomalé jízdě.

Zatímco první dva faktory jsou společné pro všechny typy vozidel, u hluku motoru je to jiné. Elektromobil je podstatně tišší a místo charakteristického hluku spalovacího motoru vydává jen bzučení. Po zastavení, třeba jen velmi krátkém při parkování, utichne docela, zatímco běžný vůz o sobě dává vědět, i když motor běží na volnoběh.

Právě na jízdu po městě se zaměřil tým vedený Lawrencem Rosenblumem z University of California. Vědci nahráli zvuky, jaké vydává první masově rozšířený hybridní automobil Toyota Prius při různých rychlostech v obou režimech, při jízdě na benzin i na elektřinu. Dobrovolníkům nahrávky pouštěli do sluchátek. Účastníci pokusu měli podle toho, z jakého směru se vůz blíží, stisknout jedno ze dvou tlačítek.

Potvrdilo se, že jízdu benzinového auta dokáže lidské ucho zaznamenat podstatně dřív. V případě, že byla nahrávka smíchána s běžným hlukem z parkoviště, zaznamenali lidé elektromobil až na poslední chvíli.

Druhý dech „audiotuningu“
Fakt, že směr pohybu elektromobilu se dá při nízkých rychlostech určit, až když je třikrát blíž než benzinová auta, ospravedlňuje návrh nařízení projednávaného americkými zákonodárci. To pro všechny automobily bez spalovacího motoru stanovuje minimální úroveň hluku. Podobné opatření ochraňující slepce i ostatní chodce zvažuje také Evropská komise.

Výrobci elektromobilů na nařízení nečekají a na speciálním výstražném zařízení již pracují. Supersportovní hybridní vůz Fisker Karma (na fotografii), vybavený mj. i dvěma elektromotory o výkonu přes 400 koní, má na svém povrchu i v interiéru rozmístěné reproduktory, které vyluzují zvuk připomínající hřmění tryskového motoru. Cílem není ani tak ochrana chodců, jak spíš potřeba vyhovět očekáváním kupců sportovního vozu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.