Lidovky.cz

Odhalte špatnou ojetinu

  11:35
PRAHA - Nová internetová služba Autotracer dokáže pomoci odhalit kradené, nabourané nebo „omlazené“ ojeté auto. Funguje přes internet, a tudíž i přímo v terénu.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké. foto: Lidové noviny

Možná jste už také slyšeli o nejrůznějších příbězích provázejících koupi ojetého automobilu. Jedním z nich je třeba ten, jak se mladému páru naskytne „od známého“ možnost velmi výhodné koupě nového luxusního kombi. Cena je asi dvoutřetinová, než je obvyklé, ale je potřeba jednat rychle. Nadšení kupující jako smyslů zbavení shánějí peníze, kde se dá, jen aby si dopřáli ten pocit, že mají něco výjimečného, na co by jinak neměli.

Jak získat informace
sSystém, který provozuje společnost Cebia, funguje prostřednictvím internetu na adresách www.zkontrolujsiauto.cz a www.autotracer.cz. Pracuje na základě předplacených kupónů (jeden stojí 499 Kč včetně DPH), které mají formu přiděleného identifikačního čísla. Toto číslo je po zadání aktivní 30 dnů. Následně po zadání VIN vozidla systém ukáže, jaké informace je k danému vozu schopen poskytnout. Až nyní se dotazující může rozhodnout, zda chce tyto informace dostat a zaplatí za ně, či nikoliv. Množství možných dodaných informací lze zjistit také bez aktivovaného kupónu. Tím má uživatel jistotu, že nezaplatí za udání třeba jen roku výroby a barvy vozu. Součástí služeb je i telefonická podpora v pracovní dny od 8 do 16:30 na čísle 267 913 737.

Auto nějakou dobu funguje, ovšem jakmile se dostaví do servisu a podle výrobního čísla se objedná nějaký náhradní díl, začne být něco podivného. Díl, který přišel, není správný a do vozu nejde namontovat. Moudří už vědí, chtělo by se říci, a tak dojde na pečlivou kontrolu identifikátorů vozidla.

Ta odhalí falšované výrobní číslo VIN. Ve skutečnosti tomuto kombi není jeden, ale tři roky a navíc je v Německu evidováno jako odcizené. Vozidlo je zabavené, a jelikož prodávající nevěděl, že se jedná o vůz pocházející z trestné činnosti (co byste jiného čekali?), o finanční kompenzaci nemůže být ani řeč.

Nepolapitelní podvodníci
Možná si říkáte, že tento příběh je ojedinělý, ale bohužel není. Dnes už se výrobní čísla automobilů nepřerážejí, jako tomu bylo dříve. Buď se vyrábějí celá znovu, nebo se jednoduše vyřízne a přivaří do vozu zcela nový celý kus karoserie v okolí vyraženého čísla. Laik tak prostou kontrolou nic nepozná.

Předělané identifikační číslo, které nemusí pouze sloužit k legalizování ukradeného vozu, ale současně může postavit na značky také při bouračce zcela zničený automobil, ale není jediným rizikem při koupi ojetiny.
Podle statistik společnosti Cebia, která se již od roku 1991 systematicky zabývá různými přístupy pro snižování automobilové kriminality, má téměř 40 procent ojetých automobilů stočené tachometry, jedna třetina je omlazená minimálně o jeden rok a u pětiny automobilů není přiznána jejich oprava po velké nehodě.

Většina kupujících ojetých vozů nejsou v tomto oboru odborníky a často se spoléhají na serióznost prodávajícího – ať už je to bazar nebo soukromá osoba. Je ale potřeba počítat s tím, že ani stav kilometrů uvedený na digitálním počítadle, ani servisní knížka nebo třeba fotografie mírně odřeného předního blatníku nemusejí být stoprocentní zárukou.

Na internetu najdete firmy, které za pár korun změní číslo na elektronickém počítadle kilometrů. Je skoro s podivem, že tato činnost je u nás, na rozdíl třeba od USA, z právního hlediska legální. Z pohledu prodávajícího daného automobilu se, v případě, že se to podaří prokázat (právě to je největší potíž), jedná o klamání spotřebitele.

To, že stočení tachometru znamená automatické zvýšení ceny vozu v řádech desetitisíců, asi není potřeba zdůrazňovat, nicméně další problémy jsou například se servisem, protože po stočení tachometru není jasné, kdy má být provedena například výměna rozvodů nebo jiné zásadně důležité úkony. Ani servisní knížka ale není zárukou, vždyť na internetu jsou čisté nabízené k prodeji poměrně často.

Informace za 499 korun
Vyvarovat se koupi špatné ojetiny není snadné. Může se tomu zabránit různě. Například tím, že se vyhnete na první pohled lákavě vypadající nabídce, případně autu, na kterém cokoliv z jeho historie není obvyklé. Také je podezřelé, když má pětileté naftové auto najeto třeba jen 80 tisíc kilometrů, tedy pouze 16 tisíc kilometrů za rok. Důležitá je rovněž pověst obchodníka s ojetinami. Obecně platí, že kvalitní ojetiny jsou v nabídkách oficiálních prodejců jednotlivých značek. Ale ani koupě ojetiny u nich samozřejmě nedává stoprocentní jistotu.

Pomoci v tomto směru mohou nejen stránky Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (www.sdruzenisova.cz), ale také nová služba nazvaná Autotracer, kterou začala na adrese www.zkontrolujsiauto.cz provozovat společnost Cebia. Stojí 499 Kč a po zadání VIN zobrazí skutečné údaje o vozidle, tedy především opravdový rok výroby, barvu a typ vozu. V případě běžnějších typů vozů se na fotografiích ukáže to, jak mají identifikátory v reálu vypadat a kde jsou umístěné. Zobrazí se rovněž typový štítek vozu s umístěním, ale i dostupné servisní záznamy.

Systém podává informace také o tom, zda se nejedná o vozidlo registrované v systému odcizených vozidel, případně zda není v majetku některé z leasingových společností. Systém pracuje tak, že po zadání VIN uživateli sdělí, kolik a jaké informace má pro něj k dispozici. Až poté se uživatel rozhodne, zda za požadované údaje chce zaplatit, či nikoliv. V případě, že automobil byl zadán do databáze společnosti Cebia, objeví se i jeho konkrétní fotografie. I tak ale samozřejmě existují automobily, zejména potom ty starší a méně časté, k nimž informace chybí.

Cebia uvádí, že neustále rozšiřuje své databáze. Systém má za sebou téměř roční testovací program. V současnosti se pracuje na doplňování databází. Během prázdnin by do systému měly kromě stávajících informací přibýt i servisní záznamy vozů koncernu Volkswagen a do konce roku 2009 také dalších velkých značek.

Je zřejmé, že tato služba může do obchodu s ojetými vozy přinést více solidnosti. K tomu ale nestačí pouze uvedený systém, je potřeba i přispění samotných kupujících. Ti se jednoduše nesmějí nechat tak snadno napálit. Nyní je alespoň odhalení případných podvodníků opět o něco jednodušší.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.