Lidovky.cz

Auto s milým a přátelským výrazem

  14:53
Nová generace Renaultu Mégane se už nesnaží okouzlovat netradičním vzhledem, sází na uvolněný a přátelský styl a atraktivní ceny. To platí pro pětidveřové provedení s motorem 1,6 litru.

Uhlazené tvary jsou pro nejnovější generaci pětidveřového Renaultu Mégane typické. Třídveřová verze Coupé je o poznání dravější. foto: Renault

U nových aut se očekává, že přijdou s něčím křiklavě novým, čím při zahájení prodeje upoutají pozornost médií i prvních potenciálních kupců. Buď je to interiér s volantem s pevným středem, plamenně okomentované sportovní jízdní vlastnosti nebo prostor rovnající se dodávce.

Renault Mégane 1,6
Koncepce: pětidveřový pětimístný hatchback s motorem vpředu napříč
a pohonem předních kol, rozměry 4295x1808x1471 mm, rozvor 2641 mm,
provozní hmotnost 1215 kg, zavazadlový prostor 372 l

Motor
zážehový čtyřválec 1598 cm3

Výkon
81 kW (110 k)/6000 min-1
Toč. moment 151 N.m/4250 min-1

Převodovka
6M

Zrychlení
0-100 km/h 10,5 s

Nejvyšší rychlost
195 km/h

Komb. spotřeba
6,9 l/100 km

Cena
354 900 Kč

Když se ale na českém trhu na jaře objevila nová generace Renaultu Mégane, o žádných z podobných senzací se příliš nemluvilo. Ještě teď si ale pamatuji, jaké na tiskové konferenci konané při příležitosti jeho uvedení na trh bylo ticho, když zazněla základní cena 299 900 Kč. Dnes je sice základ o deset tisíc korun dražší, ale i to je nabídka, která s přihlédnutím k výbavě a nabízenému motoru předčí i z hlediska ceny velebený vůz Kia cee`d, který se řadí do zcela stejného segmentu.

K testu jsem sice nedostal zapůjčené ono výchozí provedení, nicméně zkoušená verze byla z mého pohledu ideálním modelem celé této řady. Měla totiž pod kapotou výkonnější verzi čtyřválce 1,6 litru dávajícím 110 k a současně také rozumnější výbavu, v níž nechybí rádio s přehrávačem MP3, lepší sedadla, mlhovky, loketní opěrka či vnější kliky v barvě karoserie.

Motor a výbava postrčily cenu o 45 tisíc korun výše, na stále velmi konkurenceschopných 354 900 Kč. Vzhledem k charakteru vozu, přítomnosti stabilizačního systému a klimatizace ve výbavě bych v tomto případě doporučil dokoupit vlastně pouze hlavové airbagy za 10 tisíc korun.

Milý a přátelský výraz
Auto jako celek ve mně zanechalo těžko popsatelný pocit přátelskosti. Může za to spojení nevtíravého, ale osobitého vzhledu, ale především hezky provedený interiér, který se vyznačuje praktičností a nápaditostí jednotlivých detailů. Jsou v něm příjemné materiály jak na omak, tak na pohled. Ani mi přitom nevadí, že auto působí méně bytelným dojmem než například Volkswagen Golf.

Za pozornost stojí hlavně přední sedadla. Jsou prostorná a dostatečně pohodlná. Vzhledem k zaměření vozu nijak nevadí, že nemají takřka žádné boční vedení. Za volantem se snadno najde optimální pozice, snad jen přístroje by mohly být méně skloněné.

Jednoduchý interiér je elegantní a funkční zároveň.

Zdálo se, že Renault je navrhl tak, že se na ně má člověk dívat z vyšší pozice. Možná je to pro ty, kteří rádi sedí se sedadlem v nejvyšší poloze a blízko volantu. V každém případě jsem tuto věc v žádném jiném autě nezaznamenal.

Z pohledu prostornosti není na předních sedadlech problém, vzadu je místa poněkud méně, ale lze říci, že i v tomto parametru se Mégane drží dobrého průměru dané kategorie. Určité překvapení zaznamenáte v prostoru pro zavazadla, který má objem 372 litrů.

Hodnocení

Z mého pohledu se zdá, že se Renaultu podařilo navázat na charakter a pojetí první generace vozu s tímto názvem, tedy modelu před-předchozí generace. Má dobrou výbavu, prostorný a přátelský interiér. Jízdní vlastnosti jsou jisté, ale nijak zvlášť podmanivé - to je daň podvozku, který z větší části přechází z předchozí generace. Klady: cena a výbava, příjemné materiály uvnitř, živý motor, pohodlná sedadla Zápory: spotřeba paliva, odskakování podvozku, vyšší spodní hrana zav. prostoru

KONKURENCE
Ford Focus
se dostává na srovnatelnou cenu s Renaultem Mégane až v rámci akční nabídky. Výbava obou vozů je srovnatelná, Ford se ale vyznačuje výrazně lepšími jízdními vlastnostmi i příjemněji nastaveným odpružením. Mégane má naopak elegantnější interiér.

Kia cee`d se s podobným motorem a výbavou prodává po využití akční nabídky za podobné peníze. Renault působí modernějším dojmem a také uvnitř má příjemnější materiály. Co do praktičnosti jsou na tom oba vozy podobně, Kia má nižší nakládací hranu zavazadlového prostoru.



Má pravidelný tvar, který zajistí jeho snadnou využitelnost. V tomto případě se ale ukazuje, že by mohl mít níže posazenou spodní nakládací hranu. Náklad je totiž potřeba přes vyšší práh zvedat nejen při nakládání, ale také vykládání. Zadní sedadla jsou samozřejmě asymetricky dělená a klopná. Podlaha po tomto úkonu ale není dokonale rovná.

Na silnici
Jak už bylo řečeno, testovaný motor, kterým je výkonnější verze čtyřválce 1,6 l (110 k), je z mnoha pohledů ideální pohonnou jednotkou. Dobrou zprávou je, že je kombinována se šestistupňovou převodovkou, která s ní tvoří dobrý pár. Motor jako takový je v běžném provozu příjemně tichý.

Ve srovnání s předchozí generací tohoto vozu se ale zdá, jako by cosi ztratil z ostrosti projevu. Nyní má pomalejší reakce, nicméně i tak svou chutí po otáčkách potěší. Tento projev je možná dán faktem, že čtyřválec již s předstihem plní emisní normu Euro 5, která vstupuje v platnost od září letošního roku.

Možná, že čistší provoz motoru má vliv i na vyšší spotřebu. Výrobce udává kombinaci 6,9 l/100 km, avšak při testu tento automobil spolykal 8,5 l/100 km, což se vzhledem na nabízené dynamice zdá jako spíše vyšší hodnota.

Po technické stránce Renault pro nový Mégane použil podvozek předchozí generace se zadní tak zvanou vlečnou nápravou. Aby zajistil potřebnou jistotu v jízdních vlastnostech, nastavil odpružení na spíše tvrdší notu. Tím se mírně omezil jízdní komfort, ale také to způsobilo, že například při přejezdu nerovností v zatáčce měl automobil tendence k odskakování.

Standardní dodávka stabilizačního systému samozřejmě bdí nad bezpečností, nicméně z pohledu jízdního potěšení řidiče to není zrovna nejpříjemnější. To platí též pro méně přesné řízení s poměrně účinným posilovačem. Tato vlastnost ale naopak přijde vhod při jízdě po městě.

Nová generace Renaultu Mégane ukázala, že je povedeným vozem pro toho, kdo vyžaduje racionálně zaměřené, ale také líbivé a příjemné auto. Kdo ale má rád řízení jako takové, ten v něm uspokojení s největší pravděpodobností nenajde.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.