Lidovky.cz

Tak trochu jiné Audi

  10:48
Zatím nejvýše postavená verze řady A4 má tradiční jméno S4 a je vybavena novým přeplňovaným šestiválcem s výkonem 333 koní. Svůj sportovní charakter dává tento sedan na odiv působivě upraveným vzhledem. Jak jezdí, jsem zjišťoval během redakčního testu.

audi S4 foto: www.km77.com

Začnu trochou techniky, protože ta je v případě tohoto modelu velmi důležitá. Značce Audi bylo v minulosti často vytýkáno, že její modely od řady A4 výše (mají odlišnou techniku než s Volkswagenem spřízněné typy A3 a TT) nepůsobí nijak zvlášť agilním dojmem a v zatáčkách se potýkají s větší nedotáčivostí, než by bylo při sportovní jízdě příjemné.

Lidově se toto chování popisuje tak, že automobil je „těžký na předek“. To, že tento projev je pro běžného méně zkušeného řidiče pocitově bezpečnější, nechme nyní stranou. Tento projev je způsoben tím, že motory ve vozech Audi jsou umístěné až před přední nápravou, kterou nadměrně zatěžují.

audi S4

V posledních letech je ale zřejmé, že Audi na výše uvedené výtky velmi intenzivně reaguje. Přepracovává svůj pohon všech kol tak, že nyní na zadní kola posílá 60 procent točivého momentu motoru a současně se snaží motor posunout co možná nejblíže k přední ose. V modelu A4 se toho podařilo dosáhnout vyměněním pozice spojky a předního diferenciálu.

Pro typ S4 si ale Audi připravilo ještě další technické lahůdky, kterými se do té doby mohlo pyšnit jen málo značek. Jednou z nich je aktivní řízení měnící svůj převod podle rychlosti jízdy – v nižších rychlostech je řízení pro větší agilitu přímější, ve vyšších naopak méně přímé (pro vyšší stabilitu ve vyšších rychlostech).

audi S4

Další je aktivní zadní diferenciál, který dokáže podle pokynů elektroniky poslat v zatáčce více síly k vnějšímu zatíženějšímu kolu, které je schopné ji účinně přenést na vozovku. Tento technický prvek použilo dříve pouze Mitsubishi, Honda a BMW. Audi k tomu všemu může přidat ještě elektronicky řízené tlumiče a to všechno společně řídit rozhraním, které dovolí řidiči nastavovat komfortní nebo sportovní chování.

Za jízdy
Dost už bylo techniky, podívejme se, jak se to všechno projevuje při jízdě. Spojením všech těchto systémů se při sportovním nastavení skutečně podařilo citelně omezit nedotáčivost, v extrémních situacích, zejména potom v opravdu rychle projížděných zatáčkách ji sice stále cítíte, avšak nijak zvlášť.

Audi S4

Koncepce:
pětimístný čtyřdveřový
tříprostorový sedan s motorem
vpředu podélně a pohonem všech kol, rozměry 4717x1826x1406 mm,
rozvor 2811 mm, prov. hmotnost
1650 kg, zavazadlový prostor
480 l

Motor přeplňovaný zážehový
šestiválec do V, 2995 cm3

Výkon 245 kW (333 k) při
5500-7000 min-1

Toč. mom. 440 N.m/2900-5300 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení
0-100 km/h 5,1 s

Nejvyšší rychlost
250 km/h

Kombinovaná spotřeba 9,7 l/100 km

Cena 1 449 700 Kč

HODNOCENÍ
Audi S4 má tu vlastnost, že díky emotivnímu designu kolem sebe dokáže vytvořit auru sportovního stroje. Mně se ale jevilo spíše jako velmi rychlý a pohodlný sedan. Když ho máte vybavené sadou elektronických aktivních pomocníků, pak dokázalo nabídnout pro svoji značku dříve nepoznanou obratnost a chuť k zatáčení. Určitý problém Audi S4 vidím v jeho vysoké ceně, k ní je navíc potřeba přidat ještě 90 tisíc Kč za ony aktivní „drobnosti“.

Klady: síla a spotřeba motoru, trakce a stabilita, precizní zpracování, aktivní diferenciál

Zápory: to, co z něj dělá poněkud jiné Audi, je za vysoký příplatek k již tak vysoké ceně

KONKURENCE
BMW 335i xDrive
je v přímém směru o něco pomalejší než Audi S4. V zatáčkách ale působí obratnějším a přirozenějším dojmem. BMW svoji rychlost nedává tolik na odiv svým vzhledem. BMW je o cca 200 tisíc korun levnější.

Volkswagen Passat R36 má atmosférických tři sta koní, pohon všech kol, ale je laděn ještě komfortněji než Audi S4. Passat má méně propracovaný podvozek, ale vzadu nabídne více prostoru. Kladem je výrazně nižší cena.



Hodnotíme-li Audi S4 jako sportovní vůz střední třídy, potom je potřeba říci, že by řízení mohlo být o něco sdílnější. Velmi zajímavé je sžívání s aktivním zadním diferenciálem. Hlavně ve sportovním módu jej Audi nastavilo poměrně agresivně.

V praxi funguje tak, že když ve výjezdu ze zatáčky přidáte plyn, tak systém dodá více síly k vnějšímu kolu a díky tomu vznikne moment, kdy se automobil neviditelně stáčí do zatáčky. Za volantem máte pocit, jako když zadní část má tendence k vybočení. Je ale potřeba potlačit snahy o korekce volantem a jednoduše pod plynem vykroužit zatáčku. V běžném režimu diferenciálu není tento účinek tak výrazný a zdálo se mi, že chování automobilu bylo v ten okamžik pocitově přirozenější.

Na uzavřeném okruhu je možné po několika průjezdech záď dokonce odsadit a zatáčku projet v mírném powerslidu, což je pro značku Audi novinka. Je jasné, že auto na to není postaveno a naprostá většina zákazníků se o tento jízdní styl ani nebude pokoušet, nicméně Audi S4 tím ukazuje na své lepší vyvážení.

Chválu je potřeba pět na motor, přestože má ve svém názvu T, tak není přeplňován turbodmychadlem, ale mechanicky poháněným kompresorem. Má plynulý zátah již od nejnižších otáček a jeho výkon příjemně graduje až přibližně do šesti tisíc otáček. Motor sice dokáže točit ještě o další tisíc více, zdá se však, že to nemá příliš význam. Příjemnější a pro jízdu na běžných silnicích je účinnější zařadit výše a opřít se o točivý moment ve středním pásmu otáček.

Kromě vynikajícího zátahu je potřeba motor pochválit také kvůli jeho spotřebě. Při plynulém jízdním stylu bez přílišného využívání dynamiky je možné jezdit za přibližně 10 l/100 km. Když si budete užívat, je potřeba počítat s konzumací kolem 16 l/100 km – to ale je ve srovnání s konkurencí velmi dobrá hodnota. Vždyť jestli si dobře vzpomínám, tak Audi S4 předchozí generace s osmiválcem jezdilo stabilně za nějakých 14 až 15 l/100 km.

Cesty na dlouhé vzdálenosti
Po testovacích jízdách v různých podmínkách se mi Audi S4 zdálo nejpříjemnější při cestách na dlouhé vzdálenosti. Silný motor s velmi podmanivým zvukem dělal vynikající atmosféru a zásoba síly motoru zajišťovala, že v běžných rychlostech se jezdí jen s malým sešlápnutím plynového pedálu, což jízdě dodává nejen působivou „hojnost“, ale také klid.

Když byste se totiž rychlostem pohodové projížďky v S4 chtěli přiblížit se slabším motorem, museli byste z něj ždímat každičký kilowatt, a jízda by byla příliš stresující.

Audi S4 se proto ukázalo jako vynikající pohodlný sedan na dlouhé cesty. Současně s tím se s ním ale velmi příjemně jezdilo také v městském provozu, což měly na svědomí hlavně rychlé reakce motoru na pohyby plynového pedálu. V malých rychlostech automobil působil velmi obratným dojmem.

Jak už bylo řečeno výše, tak testované Audi S4 se chovalo svým specifickým způsobem velmi podmanivě. Je ale potřeba vzít na vědomí, že aktivní podvozek, řízení a diferenciál, spolu se systémem, který to všechno dohromady řídí, není součástí standardní výbavy. Všechny tyto prvky stojí dohromady více než 92 tisíc korun, které je potřeba připočítat k již tak poměrně vysoké ceně. Tím se cenově Audi S4 dostává z dohledu konkurence.

Navíc lze jen těžko odhadnout, jak by se model S4 choval bez zmiňovaných elektronických pomocníků, které automobil při jízdě poměrně účinně „neutralizují“.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.