Lidovky.cz

Zajímavý druh do města s nepatřičnou cenou

  10:30
PRAHA - Toyota Urban Cruiser spojuje duch terénního auta s typickými vlastnostmi pro městský vůz. V testu jsem zjišťoval, jaké je toto spojení v praxi.

Toyota Urban Cruiser foto: www.km77.com

Aby bylo jasno hned od začátku, tak z terénních Toyot má Urban Cruiser pouze dvě věci – první je druhé slovo v jeho názvu a druhým mírně zvýšená pozice sedadel. A právě druhá z těchto vlastností spojená s podvozkem a technikou modelu Yaris vytvořila velmi zajímavý automobil pro jízdu ve městě.

Dobrou zprávou je, že ačkoliv to tak nevypadá, tak Urban Cruiser měří méně než čtyři metry. Právě to je zárukou příjemné obratnosti, kterou řidiči ocení nejen na městských ulicích, ale například také v podzemních garážích. Zmiňovaná vyšší pozice sedadel sice není zvýšená nějak dramaticky, nicméně toto posunutí sedadel výše zlepšuje výhled řidiče. Přínosem je také pro pohodlnější nastupování a vystupování.

Konečně funkční start-stop
Základní provedení tohoto vozu disponuje předním pohonem a novým zážehovým motorem 1,3 litru, jehož nedílnou součástí je systém start-stop, který dokáže automaticky vypnout motor například při zastavení na semaforu. Samozřejmostí je u tohoto motoru také manuální převodovka nabízející v daném segmentu nepříliš často obvyklých šest rychlostí.

Nutno říci, že právě ústrojí pohonu bylo velkou devizou vozu Urban Cruiser. Přestože ve vyšších otáčkách nešlo motor přeslechnout, jeho celkový projev je potřeba ohodnotit jako velmi tichý a především kultivovaný. Příjemná byla také ochota motoru k vytáčení, stejně tak jako lineární průběh výkonu.

Díky vhodně odstupňované převodovce automobil řidiči ve městě dodával pocit značné živosti. Na dálnicích při jízdě ve čtyřech byla samozřejmě situace o poznání horší, nicméně musím říci, že Urban Cruiser dokázal i v těchto podmínkách statečně držet předpisovou nejvyšší rychlost a choval se lépe než mnoho objemnějších motorů. Nečekaným překvapením byla jeho účinná hluková izolace i při stabilně vysokých otáčkách v jízdách vyššími rychlostmi.

Jak už bylo řečeno, motor je vybaven funkcí start-stop. To není žádná novinka, avšak Toyota se vyznačuje nejlepším systémem tohoto typu, s nímž jsem se setkal. Navrhla totiž své vlastní řešení, jehož hlavní součástí je jednosměrná spojka, která umožňuje trvalé připojení startéru.

Nebudu zacházet do větších detailů, nicméně je potřeba říci, že startování, které proběhne po sešlápnutí spojky během pouhých 0,4 s, je tak tiché a bezvibrační, že jej vlastně ani nepostřehnete. Díky tomu šlo o první systém svého druhu, který jsem během testu nevypnul a nechal jej spořit palivo. S testovacím Urban Cruiserem jsem najezdil asi 400 km a během nich mi ukázal, že motor celkově vypnul na 19 minut.

Když opustíme od toho, že vypnutí motoru přinese úsporu, až když je delší než 3,5 sekundy, potom činí úspora paliva během testu asi třetinu litru, tedy kolem deseti korun. To jistě není mnoho, nicméně, když by podobným systémem byla vybavena všechna auta...

Kultivovaný jízdní projev
S vozem jako celkem byl povedeně sladěn také podvozek. Díky tomu, že motor má spíše menší točivý moment, bylo řízení prosto jakýchkoliv rázů při akceleraci. Podvozek jako takový se vyznačoval účinným a především v rámci své kategorie tichým pohlcováním nerovností. Bylo znát také účinné sladění pružin a tlumičů, které zajišťovalo příjemnou jízdu na silnicích s horším povrchem a přitom i pocit stability a čitelnosti – to vše samozřejmě v rámci daného tržního segmentu. Spojením uvedených vlastností byla velmi kultivovaná a přitom jaksi zvláštně svěží jízda.

Modernímu motoru s malým objemem odpovídala také spotřeba paliva. Při jízdě po dálnici sice přesahovala hranici 7,5 l/100 km, nicméně ve městě se dalo běžně jezdit o přibližně litr méně – a to vše bez jakéhokoliv omezování.

Praktický uvnitř
Uvnitř Toyota vsadila na podobný trik jako třeba Škoda v případě Fabie – totiž, že výše umístěná sedadla umožní vzpřímenější pozici osob v interiéru a v podélném směru zaberou méně místa. Díky tomu zbude i při nevelkých vnějších rozměrech prostor pro zavazadla se slušným objemem 314 litrů, který je i snadno prakticky využitelný. Za pozornost stojí také překvapivě variabilní zadní sedadla.

Musím přiznat, že mě Toyota Urban Cruiser v testu překvapila svým vyváženým projevem a z mnoha pohledů subjektivně vnímanou příjemností při jízdě. Osobně tento vůz považuji spolu s Hondou Jazz a novým Volkswagenem Polo za nejlepší malá auta.

To vše má ale jeden háček. Tím je cena. Základní Urban Cruiser s ne zcela příjemným gumovým volantem, ovládáním palubního počítače nešikovným tlačítkem umístěným za volantem totiž stojí bez mála čtyři sta tisíc korun.
Má sice stabilizační systém, sedm airbagů včetně kolenního a aktivní opěrky hlavy a mnoho dalšího, nicméně přesto se mi zdá, že cenový rozdíl mezi podobně vybaveným Yarisem ve výši 70 tisíc korun, je moc.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.