Lidovky.cz

Nový druh dopravy pro město se stále hledá

  22:36
Stěhování do měst pokračuje a urbanizace stále nabírá na obrátkách. V současné době žije přibližně polovina všech lidí na zemi ve městech a je nasnadě, že se podíl městského obyvatelstva bude dále zvyšovat.

Třímístná Honda P-NUT se představila v Los Angeles foto: Honda

To je skutečnost, kterou samozřejmě zaregistrovali také stratégové světových automobilek. Již více než deset let jsou stále intenzivněji slyšet myšlenky o potřebě vývoje nových forem individuální mobility určených právě pro pohyb po megapolích. Výrobci automobilů se v tomto směru zdají být aktivnější než státní orgány, jejichž nejpoužívanějším přístupem pro zlepšení dopravní situace jsou omezování a zákazy. Různé vize dopravních prostředků individuální mobility automobilky představují zcela běžně.

Nová miniauta
Je zřejmé, že automobilky se při hledání způsobu budoucí dopravy ve městech zaměřily na dva základní proudy. V jednom ukazují své představy o malém automobilu budoucnosti. Jedná se o vozy různého vzhledu určené pro jednoho, dva nebo i čtyři cestující, které může pohánět jak spalovací motor, tak čistě elektrická síla, nebo dokonce vodíkové palivové články. Jak ukazuje například nedávno představený třímístný koncept Honda P-NUT, fantazii se v tomto směru meze nekladou.

V tomto trendu jdou také již v současnosti vyráběné minivozy, mezi které patří zejména Smart, ale také Mitsubishi "i" nebo Toyota iQ. Ukazuje se ale, že jejich masovějšímu rozšíření brání především vyšší cena, kterou si logicky vynucuje jejich složitější konstrukce.

Změna celého systému dopravy
Kromě malých, roztodivně tvarovaných úsporných městských vozítek se ale uvažuje také o změně celkové koncepce dopravy v přeplněných městech. Například Toyota s Hondou představily zajímavé individuální dopravní prostředky, které se snaží kombinovat jízdu po silnicích s pohybem v pěších zónách. U Toyoty se jedná o vozítko i-Unit, u Hondy o pohyblivé sedátko U3-X.

To by ale znamenalo provést značné změny komunikací a jejich propojení s chodníky či veřejnými prostory. A to je zřejmě hudba hodně vzdálené budoucnosti.

Jedním z reálných konceptů individuální městské mobility, který již funguje např. v německém Ulmu a v americkém Austinu, je sdílení automobilů, systém založený na půjčování auta třeba jen na krátkou jízdu, s mnoha malými parkovišti.

Až čas ale ukáže, jaký způsob dopravy ve městech bude pro obyvatele nejpříjemnější a také nejvýhodnější. V současnosti se o tom můžeme zatím jen dohadovat.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.