Lidovky.cz

Autoservisy podceňují elektromobily. Mechanici o nich neví dost informací

  10:51
Elektromobily jsou obecně považovány za bezpečnější než vozy na klasický pohon. Této iluzi podléhají i autoopravny. Přitom u elektrických baterií hrozí i exploze.

Elektřiny se nebojí. Automechanici považují pohon elektromobilů za bezpečnější než výbušné palivové nádržě klasických benzinových vozidel. Jen málokterý mechanik však ví o elektromobilech dost. foto: Ilustrační foto.Reuters

Podle majitelů autoservisů ještě nenastal ten správný čas začít personál zaučovat, jak správně zacházet s elektromobily. Ukázal to průzkum, který mezi 311 autoopravnami v Německu realizovala společnost TÜV SÜD. Ta se specializuje na inspekce a testování výrobků, včetně produktů automobilového průmyslu.

"Překvapilo nás, že většina lidí v autoservisech věří, že otázku elektrických aut budou muset řešit až za několik let. Současně je většina z nich schopna jít na elektromobily se šroubovákem," stojí ve výsledné zprávě. Opravny nejsou podle průzkumu vybaveny odpovídající technikou na manipulaci se zelenými vozy, a přesto se nebojí vozy přijmout. "Přes dvacet dva procent dotázaných servisů by prý bylo schopno opravit elektromobil nebo hybridní vůz, pokud by to bylo nutné. A to bez speciálních školení," pokračuje zpráva.

Podle odborníků z TÜV SÜD podceňuje celý automobilový průmysl riziko spojené s technologií využívající vysoké napětí. Testovací společnost dospěla k závěru, že automechanici se baterií obávají daleko méně než nádrží s benzinem. Pouze čtrnáct procent dotázaných uvedlo, že vnímají jako problém třeba nebezpečí vznícení baterií. V naprosté většině případů se také ukázalo, že k vozům s elektrickým pohonem přistupují mechanici s daleko menší obezřetností než k autům na benzinový nebo naftový pohon. Důvodem je podle nich hlavně to, že elektrická auta nemají nádrž s výbušnými pohonnými hmotami.

Podle odborníků, kteří se během německého autosalonu v Lipsku zúčastnili konference Crash.test, je to alarmující zjištění. Provoz elektromobilů je totiž zatím skutečně spojen se značným bezpečnostním rizikem právě kvůli bateriím. Pro společnosti zabývající se vyhodnocováním bezpečnostních opatření je v současnosti nejvyšší prioritou integrovat zkušenosti z prvních simulovaných havárií automobilů s lithiumiontovými bateriemi do certifikací a homologací, stejně tak se zajímají o bezpečnost dobíjecích stanic. Zatím totiž nebyly nastaveny jasné požadavky na bezpečnost těchto baterií, ať už z hlediska jejich elektrického výkonu, chemického složení nebo mechanického chování. Největší riziko lithiumiontových baterií přitom představuje možnost exploze během nabíjení.

Servisy se těší, ale nepřipravují
Z průzkumu přitom vyplývá, že autoopravny jsou podobně jako celý automobilový průmysl k novinkám velmi otevřené. Pouze čtvrtina dotázaných vyjádřila znepokojení, že by elektrický pohon mohl poškodit jejich byznys, a ani v tomto případě nešlo o obavy z toho, že by elektromobily byly spolehlivější než standardní vozy. Majitelé autoopraven, kteří vyjádřili obavu, že jim zelená auta ohrozí živnost, argumentovali spíš neustálou nutností posílat personál na stále nová školení. Obávají se také toho, že klesne počet vyměnitelných součástek v autě, a samozřejmě také toho, že se zvětší intervaly mezi jednotlivými servisními prohlídkami a opravami. Jenom čtrnáct procent servisů je však ve skutečnosti důkladně připraveno na opravy hybridních vozů a elektromobilů. Jde zejména o oficiální servisy značek, které hybridní vozy nabízejí. Ty mají proškolené zaměstnance i správnou techniku. Odborníci z TÜV SÜD ale varují, že hybridní vozy už nejsou jenom vizí budoucnosti, ale začaly být každodenní realitou evropských silnic.

Německo, kde průzkum proběhl, je navíc v oblasti servisů vozidel na mnohem vyspělejší úrovni než Česká republika.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.