Lidovky.cz

Grand Cherokee - poevropštěný Američan

  14:47
Na nové generaci Grand Cherokee si dal Jeep záležet. Po ukončení výroby ještě většího Commanderu je totiž jeho vrcholným modelem. O důležitosti novinky svědčí také fakt, že ji vedení koncernu Fiat, které Jeep nyní ovládá, nechalo těsně před nástupem do výroby zrevidovat i za cenu opoždění. Není divu, předchůdce byl podprůměrné auto. S mnohem vyspělejším nástupcem se má vše změnit.

Jeep Cherokee foto: Jeep CherokeeReprofoto

Rozdíly jsou evidentní již na první pohled. Pomiňme líbivější vnější tvary – o zlepšení interiéru pochybovat nelze: Použité materiály jsou konečně srovnatelné s evropskými konkurenty a dřevěné obložení je pravé. Jen zpracováním se jim ještě nevyrovná, občas něco nesedí tak, jak by mělo.

Po praktické stránce lze však vozu jen těžko něco vytknout.
Místa je v něm dost, u zadních sedaček lze nastavovat sklon a ve sklopené poloze navážou na dno kufru téměř rovnou plochou.
Hodně se zlepšily i jízdní vlastnosti. Grand Cherokee má nebývale přesné řízení s poctivým hydraulickým posilovačem i optimální rozložení hmotnosti. Zkoušené auto v nejvyšší specifikaci navíc těžilo z výhod vzduchového podvozku – za všech okolností velmi komfortního, přitom na poměry SUV nadprůměrně sebejistého.
Podvozek se hodil, auto v testu poháněl nejsilnější osmiválec 5,7 litru HEMI s výkonem téměř 350 koní a skvělým zvukem, pro velké americké osmiválce typickým.  Jen zní lépe, než jede.

Jeep Cherokee

Je to klasický agregát s rozvodem OHV, vzhledem k monstróznímu objemu nijak zvlášť výkonný, zato velmi pružný již od nízkých otáček. Docela se k němu hodí hladce řadící, avšak pomalejší pětistupňová automatická převodovka. Osmiválec má také unikátní funkci odpojování válců při pomalejší jízdě, moc úsporný ale není. Reálné minimum je 12 litrů, ve městě se dostane i přes dvacet. Jako alternativa se nabízí nový motor 3,6 litru, během léta pak dorazí třílitrový turbodiesel.

Umí Jeep stále to, co od "džípu" očekáváme? Na rozdíl od mnoha SUV se Grand Cherokee opravdu dokáže vypořádat i s těžším terénem.

Jeep Cherokee

Má poctivou redukci i asistenta sjezdu ze strmých svahů, jenž auto zbrzdí na 1 km/h. Přepínačem lze volit mezi pěti silničními i terénními režimy, které ovládají nastavení motoru, převodovky, podvozku i kontroly trakce a stabilizace. Reguluje také elektronické uzávěrky předního i zadního diferenciálu. A vzduchové pérování dražších verzí auto zvedne pěkně vysoko.

Takže to je pořád Jeep, i když moderní, každopádně ale mnohem lepší než předchůdce. V některých ohledech se hrstce svých konkurentů nevyrovná, ale jde o vcelku zdařilé auto.
Navíc je asi o 200 tisíc korun levnější než soupeři.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.