Lidovky.cz

Suzuki Swift 4x4. I taková může být čtyřkolka

  10:25
Suzuki Swift 4x4 je unikát, jediné malé auto s pohonem všech kol. Terénní verze to není, ale v těch správných podmínkách najde jen těžko konkurenci. Ostatně, přímého rivala ani nemá.

Suzuki Swif 4x4 foto: Suzuki

 Když je na horách sníh, nejvyšší kopce vyjedou lehká auta s pohonem všech kol. Jenže takových se vyrábí již jen hrstka a malé (tedy ne úplně miniaturní) jen jedno – toto Suzuki Swift 4x4. Hodí se pro horaly i lidi jezdící na hory, kteří nechtějí kupovat a živit velké auto.

Nenápadný Swift s pohonem všech kol je trochu vyšší, ale pokud nevyjíždí zasněžený kopec, na první pohled jej nepoznáte.

Swift s pohonem všech kol používá jednoduchý osvědčený systém. Když začnou přední kola prokluzovat, viskózní spojka připojí pohon zadních kol. Jejich zapojení neprobíhá tak plynule jako u některých vyspělejších systémů, ale rušivé není a k autu, které nemá být drahé, se hodí. Do terénu však Swift 4x4 není. Sice je o 2,5 centimetru vyšší než standardní verze, ale kvůli zadnímu diferenciálu má stejnou světlou výšku jen 14 centimetrů.
 
Pokud rádi řídíte, bude se vám Swift 4x4 líbit. Má spíše komfortní pérování, které výborně tlumí nerovnosti, ale auto je to jisté, stabilní a velmi hbité. Zatáčí rádo, což se o mnoha dnešních malých vozech říci nedá.
 

Interiér Suzuki Swift

Přesné řízení s elektrickým posilovačem má i trochu citu, hladce jdoucí převodovka řadí přesně a brzdy nemají s lehkým autem moc práce. I s pohonem všech kol auto váží jen zhruba tunu a má krátký rozvor, takže když vypnete stabilizační systém, dá se na sněhu nebo mokru plynovým pedálem poslat do řízeného přetáčivého smyku. Ani nevadí, že nemá moc silný motor.

Swift 4x4 pohání výhradně benzinová dvanáctistovka, jiný na výběr není. Malý čtyřválec je ale kultivovaný a má slušný výkon 94 koní, ale ty se ukážou až po překonání čtyř tisíc otáček, kdy se do té chvíle tichý motor probere a jeho zvuk zostří.

Kdo chce jet rychle, musí jej udržovat v otáčkách častým řazením, které je díky přesné převodovce radostí. Ta je ale jen pětistupňová a má krátké převody – při rychlosti 130 km/h točí motor téměř čtyři tisíce otáček. Pohon všech kol prodlouží čas sprintu na stovku o 1,1 sekundy a zvýší průměrnou spotřebu o půl litru. Ta se v reálu pohybuje kolem sedmi litrů na 100 kilometrů.

Suzuki Swif 4x4

Jinak je to Swift jako každý jiný. Uvnitř rozdíl nepoznáte a prostoru je v tak kompaktním autu až překvapivě dost, nezbylo ale už moc místa na kufr. Alespoň že má dvojité dno. S pohonem všech kol se prodává jen jako pětidveřový a v jediné výbavě. Nic důležitého v ní nechybí, ani přípojka USB či vyhřívání sedaček. Verze 4x4 se jako jediná nevyrábí v Maďarsku, ale v Japonsku. Proto nenabízí akční cenu jako verze s pohonem předních kol ani další možnosti výbavy.

Přímého konkurenta Swift 4x4 nemá. Největší rival pochází paradoxně z vlastní stáje – Suzuki SX4 s o pět centimetrů vyšším podvozkem, jež se nyní v akčním ceníku nabízí za úplně stejné peníze. A aby to bylo ještě složitější, SX4 má ještě o trochu levnější klon jménem Fiat Sedici. Malá auta to ale nejsou a tak lehká také ne.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.