Maserati Quattroporte je ale přesně ukázkou toho, že auto, které nemá být jen obyčejným, byť pohodlným a rychlým dopravním prostředkem, nejde vybírat na internetu a že je potřeba osobní kontakt. Hlavně potom svezení.
Maserati Quattroporte Automatic |
Koncepce: čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem za přední nápravou a pohonem zadních kol, rozměry 5052x1895x1438 mm, rozvor 3064 m, pohot. hmotnost 1990 kg, zav. prostor 450 l Motor zážehový V8, 4244 cm3 Výkon 295 kW (400 k)/7000 min-1 Toč. moment 460 N.m/4250 min-1 Převodovka 6A Zrychlení 0-100 km/h 5,6 s Nejvyšší rychlost 270 km/h Komb. spotřeba 14,7 l/100 km Cena 3 000 000 Kč Klady: mimořádné jízdní vlastnosti, chuť k zatáčení, emotivní projev motoru, exkluzivita, záruka Zápory: vyšší spotřeba, menší zav. prostor, malá vnější zrcátka, navigace s mapami jen na CD |
Kilogramy nevnímáte
Přínos tohoto konstrukčního řešení je zřejmý ještě dřív, než přijedete do prvních zatáček. Auto totiž působí velmi obratným dojmem už v běžných rychlostech. Když se s ním pohybujete na zatáčkovitých silnicích, zaujme vás jeho ochota v zatáčkách, stejně tak jako živelnost vozu, kterou pocítíte v každém výjezdu ze zatáčky pod plynem. Rázem máte pocit, že sedíte v autě střední třídy s hmotností 1500 kilogramů. Skoro dvě tuny „živé váhy“ byste autu při řízení nehádali. Právě mrštnost je jedním z největších odlišení tohoto maserati od, řekněme, klasických modelů dané třídy.
Není však jediným rozdílem. Za pozornost samozřejmě stojí také motor. Atmosféricky plněný osmiválec 4,2 litru má původ u Ferrari -a to mluví za vše. Je to právě vysokootáčková koncepce motoru, která dává jízdě s tímto vozem takový náboj.
Při běžné jízdě se budou otáčky motoru pohybovat mezi běžnými dvěma až čtyřmi tisíci. V tomto režimu sice podle rychlých reakcí a jakoby chraplavého zvuku slyšíte, že nejde o běžný sametový osmiválec, nicméně to pravé nastane, až když povolíte uzdu emocím, respektive necháte zaútočit gravitaci na svoji pravou nohu.
Velmi rychlý automat Od toho okamžiku motor se stále větší urgencí zvyšuje otáčky. Mezi šesti a sedmi tisíci má takovou razanci a hlavně zvuk, že zapomenete těsně za motorem.
Automatická verze sice proti DuoSelectu ztratila cosi z předchozí možná až přílišné nekompromisnosti, na všechno ostatní. Podmanivosti projevu tohoto motoru se jednoduše není schopen vyrovnat ani desetiválec Audi S8, ani osmiválec Mercedesu - byť jsou oba o 50, resp. o 114 koní výkonnější.
Maserati Quattroporte se původně představilo s manuální sekvenční převodovkou DuoSelect umístěnou až před zadní nápravou. Od loňského roku je ale k dispozici také s klasickou samočinnou převodovkou, která byla také v testovaném voze. Ta je umístěna konvenčně na druhou stranu se samočinná převodovka podle mého názoru k automobilu podobného charakteru hodí lépe. I přes vyšší kulturu projevu je automatické quattroporte ve srovnání s konkurenty stále ostřeji laděným vozem. Řazení převodovky (jde o ústrojí ZF, stejné, jaké používá i Audi, BMW či Jaguar) je ale překvapivě rychlé a ostré. Také tato převodovka umožňuje sekvenční ovládání, což je přínosem zejména při sportovním stylu jízdy, kdy dokáže poskytnout v relacích samočinných převodovek poměrně pevné spojení motoru s koly.
Není dokonalé, ale má charisma
Quattroporte nemá ambice vyhovět všem. To jasně ukazuje svým v dané kategorii výrazně sportovním projevem a chováním, které by například klasického řidiče mercedesu nebo audi možná až obtěžovalo. Výjimečný je také vzhled tohoto auta, který ale dobře ladí s jeho nekonvečním pojetím. Ovšem nezaměnitelně italský styl je cítit také uvnitř.
Právě výrazný a osobitý charakter je tím, co přiláká potenciální zákazníky, kteří přesně vědí, co chtějí. Myslím si, že díky tak silné osobnosti, jakou quattroporte má, si ani nevšimnete toho, že má vcelku průměrný vnitřní prostor, malé místo pro zavazadla, malá zpětná zrcátka nebo navigaci s ne zcela přehledným ovládáním.
To všechno jsou ale vlastnosti, s nimiž se naučíte žít. Quattroporte je totiž na každém ujetém metru hravě přebije svým dravým projevem.
KONKURENTI
|