Lidovky.cz

Limuzína plná emocí

Ekonomika

  10:11
Maserati Quattroporte má něco, co nenabídne žádné jiné čtyřdveřové pětimetrové auto. O co jde? O skutečně sportovní charakter, který nejde spoutat tabulkami.

Maserati Quattroporte. foto: Foto Maserati

Když budete chtít sportovně laděnou luxusní limuzínu s výkonným motorem, patrně zaklepete na dveře Mercedesu, BMW či Audi - Maserati Quattroporte vás patrně ani nenapadne. Navíc, když si srovnáte technické údaje verzí prodávaných v ceně přibližně tří milionů korun, jistě si všimnete, že takřka všichni konkurenti s výjimkou už stárnoucího BMW řady 7 nabídnou za dané peníze více výkonu a lepší zrychlení v přímém směru.

Maserati Quattroporte je ale přesně ukázkou toho, že auto, které nemá být jen obyčejným, byť pohodlným a rychlým dopravním prostředkem, nejde vybírat na internetu a že je potřeba osobní kontakt. Hlavně potom svezení.

Maserati Quattroporte Automatic
Koncepce: čtyřdveřový pětimístný sedan s motorem za přední nápravou a pohonem zadních kol, rozměry 5052x1895x1438 mm, rozvor 3064 m, pohot. hmotnost 1990 kg, zav. prostor 450 l

Motor zážehový V8, 4244 cm3
Výkon 295 kW (400 k)/7000 min-1
Toč. moment 460 N.m/4250 min-1 Převodovka 6A
Zrychlení 0-100 km/h 5,6 s
Nejvyšší rychlost 270 km/h
Komb. spotřeba 14,7 l/100 km
Cena 3 000 000 Kč

Klady: mimořádné jízdní vlastnosti, chuť k zatáčení, emotivní projev motoru, exkluzivita, záruka

Zápory: vyšší spotřeba, menší zav. prostor, malá vnější zrcátka, navigace s mapami jen na CD
Ti znalejší automobilové techniky možná zbystří při pohledu do kolonky koncepce. Quattroporte je totiž postavené jinak než ostatní sedany na trhu: má motor posunutý až za přední nápravu. Tato zdánlivá maličkost zajistila v daném segmentu zcela unikátní rozložení hmotnosti, kdy více kilogramů připadá na zadní nápravu. Jistě není bez zajímavosti, že podobnou koncepci má například také Ferrari 612 Scaglietti nebo 599 GTB Fiorano.

Kilogramy nevnímáte
Přínos tohoto konstrukčního řešení je zřejmý ještě dřív, než přijedete do prvních zatáček. Auto totiž působí velmi obratným dojmem už v běžných rychlostech. Když se s ním pohybujete na zatáčkovitých silnicích, zaujme vás jeho ochota v zatáčkách, stejně tak jako živelnost vozu, kterou pocítíte v každém výjezdu ze zatáčky pod plynem. Rázem máte pocit, že sedíte v autě střední třídy s hmotností 1500 kilogramů. Skoro dvě tuny „živé váhy“ byste autu při řízení nehádali. Právě mrštnost je jedním z největších odlišení tohoto maserati od, řekněme, klasických modelů dané třídy.

Není však jediným rozdílem. Za pozornost samozřejmě stojí také motor. Atmosféricky plněný osmiválec 4,2 litru má původ u Ferrari -a to mluví za vše. Je to právě vysokootáčková koncepce motoru, která dává jízdě s tímto vozem takový náboj.

Při běžné jízdě se budou otáčky motoru pohybovat mezi běžnými dvěma až čtyřmi tisíci. V tomto režimu sice podle rychlých reakcí a jakoby chraplavého zvuku slyšíte, že nejde o běžný sametový osmiválec, nicméně to pravé nastane, až když povolíte uzdu emocím, respektive necháte zaútočit gravitaci na svoji pravou nohu.

Italský styl. Interiér je vzdušný, pohodlný a velmi příjemný. Velmi rychlý automat Od toho okamžiku motor se stále větší urgencí zvyšuje otáčky. Mezi šesti a sedmi tisíci má takovou razanci a hlavně zvuk, že zapomenete těsně za motorem.
Automatická verze sice proti DuoSelectu ztratila cosi z předchozí možná až přílišné nekompromisnosti, na všechno ostatní. Podmanivosti projevu tohoto motoru se jednoduše není schopen vyrovnat ani desetiválec Audi S8, ani osmiválec Mercedesu - byť jsou oba o 50, resp. o 114 koní výkonnější.

Maserati Quattroporte se původně představilo s manuální sekvenční převodovkou DuoSelect umístěnou až před zadní nápravou. Od loňského roku je ale k dispozici také s klasickou samočinnou převodovkou, která byla také v testovaném voze. Ta je umístěna konvenčně na druhou stranu se samočinná převodovka podle mého názoru k automobilu podobného charakteru hodí lépe. I přes vyšší kulturu projevu je automatické quattroporte ve srovnání s konkurenty stále ostřeji laděným vozem. Řazení převodovky (jde o ústrojí ZF, stejné, jaké používá i Audi, BMW či Jaguar) je ale překvapivě rychlé a ostré. Také tato převodovka umožňuje sekvenční ovládání, což je přínosem zejména při sportovním stylu jízdy, kdy dokáže poskytnout v relacích samočinných převodovek poměrně pevné spojení motoru s koly.
Není dokonalé, ale má charisma
Quattroporte nemá ambice vyhovět všem. To jasně ukazuje svým v dané kategorii výrazně sportovním projevem a chováním, které by například klasického řidiče mercedesu nebo audi možná až obtěžovalo. Výjimečný je také vzhled tohoto auta, který ale dobře ladí s jeho nekonvečním pojetím. Ovšem nezaměnitelně italský styl je cítit také uvnitř.

Právě výrazný a osobitý charakter je tím, co přiláká potenciální zákazníky, kteří přesně vědí, co chtějí. Myslím si, že díky tak silné osobnosti, jakou quattroporte má, si ani nevšimnete toho, že má vcelku průměrný vnitřní prostor, malé místo pro zavazadla, malá zpětná zrcátka nebo navigaci s ne zcela přehledným ovládáním.

To všechno jsou ale vlastnosti, s nimiž se naučíte žít. Quattroporte je totiž na každém ujetém metru hravě přebije svým dravým projevem.

KONKURENTI

Audi S 8.
Audi S8
má silnější atmosférický desetiválec, který mu dodává lepší dynamiku v přímém směru. Quattroporte je ale mnohem zábavnější a rychlejší v zatáčkách. Po srovnání výbav si stojí oba vozy podobně, nicméně maserati je jasně exkluzivnější.
Jaguar XJR
Jaguar XJR
má přeplňovaný osmiválec s výkonem 395 k a pohon zadních kol. Stejně jako maserati se vymyká z šedi německých limuzín. Proti quattroporte je komfortnější, potěší nižší hmotností, nicméně při jízdě není tak zábavný. Jaguar má hodnotněji působící interiér.

Mercedes CLS 63 AMG
Mercedes CLS 63 AMG
je pouze jedním z možných konkurentů, které nabízí značka Mercedes-Benz. CLS na maserati útočí svým výrazným designem, který se vymyká konvencím a míří na extrovertní zákazníky. Verze AMG sice stojí podobně jako quattroporte, ale je mnohem výkonnější. V zatáčkách však více zaujme italský vůz.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.