Lidovky.cz

Praktičtější, než byste čekali

Ekonomika

  11:44
Prodloužené MINI Clubman je praktičtější, ještě originálnější, a přitom stejně zábavné jako základní model. V testu o tom jednoznačně přesvědčilo.

MINI Clubman je originální z každého úhlu pohledu. Vznětové provedení se od zážehových modelů liší větším nasávacím otvorem v nárazníku a mírně vyboulenější kapotou motoru. foto: Foto MINI

Už na první pohled je jasné, že stylové MINI Clubman je auto vymykající se konvencím. Zachovává si základní linie klasické krátké verze tohoto vozu, díky přírůstku 24 centimetrů na délku však nabízí více prostoru v zadní části, a tím i větší praktičnost a využitelnost. Svojí délkou clubman atakuje čtyřmetrovou hranici, což ho přibližuje například Škodě Fabia nebo třeba Renaultu Clio.

Od nich se ale značně liší. A to nejen svým designem, který zvýrazněnými zadními sloupky evokuje historická prodloužená MINI. Clubman se vyznačuje originálně pojatou karoserií, která má pět dveří. Ty ale nejsou uspořádané konvenčně. První pár dveří umožňuje přístup cestujícím vpředu, další pár dveří je křídlový a otevírá prostor pro zavazadla. Páté dveře jsou umístěné na straně spolujezdce, tedy u chodníku, a otevírají se proti směru jízdy (podobně jako u Mazdy RX-8 nebo u Rolls-Royce Phantom). Právě tato zadní dvířka poměrně účinně usnadňují přístup na zadní místa. Jen je potřeba překročit bezpečnostní pás.

Na zadních sedadlech je samozřejmě více místa než v krátkém provedení a díky poměrně dlouhým sedákům se zde i pohodlně sedí. Delší pobyt ale přesto není nijak zvlášť příjemný a bezproblémový bude spíše pro děti. Překvapením byl zavazadlový prostor s objemem 260 litrů. MINI Clubman sice není rekordmanem, co se týká praktičnosti a užitné hodnoty, pozici stylového vozu pro rodinu s dětmi ovšem dokáže splnit.

Zábavné svezení
MINI Clubman ale není atraktivním vozem, pouze co se týká designu a provedení interiéru.Stylový interiér je přehledný a překvapivě praktický. Jedná se o automobil, který při jízdě nabízí značné potěšení. To je dáno především vynikajícím podvozkem s nezávislým zavěšením zadních kol, což je řešení, které nenabízí žádný jiný vůz daného segmentu. Ani prodloužené MINI neztratilo nic z pověstné obratnosti. Automobil je stále příjemně dravý a při sportovním stylu jízdy překvapí především přilnavost předních kol. Díky ní MINI takřka nezná slovo nedotáčivost, které je typickým projevem naprosté většiny vozů s předním pohonem. Pro MINI i pro clubmana ale platí, že ztratily cosi z mimořádné přímočarosti a určité nekompromisnosti předchozí generace. Současné MINI je laděné univerzálněji a nabízí více komfortu při běžném přemisťování. Přejezd příčných nerovností ale přesto nebyl úplně příjemný. Na vině jsou v tomto případě pneumatiky runflat s tvrdšími boky, které jsou schopné jízdy i po ztrátě vzduchu. 
 
 MINI Cooper D  Clubman
Koncepce třídveřový čtyřmístný čtyřmístný hatchback      
s trojicí bočních dveří a křídlovými
dveřmi vzadu, motor vpředu napříč   
a pohon předních kol, rozměry       
3945×1683×1426 mm, rozvor 2547      
mm, provozní hmotnost 1250 kg,      
objem palivové nádrže 40 l,         
zavazadlový prostor 260–930 l

Motor zážehový čtyřválec, 1560 cm3
Výkon 80 kW (109 k) při 4000 min-1
Toč. moment 240 N.m při 1750-2000 min-1 Převodovka 6M
Zrychlení 0-100 km/h 10,4 s
Nejvyšší rychlost
193 km/h
Komb. spotřeba
4,1 l/100 km
Cena 560 000 Kč

Klady: jízdní vlastnosti, zábavné řízení, praktická karoserie, originální design, nízká spotřeba paliva, vysoká zůstatková hodnota

Zápory: hlučnější motor, tvrdé odpružení (díky pneumatikám  raunflat), klimatizace jen za příplatek   

Testované MINI mělo pod krátkou přední kapotou vznětový čtyřválec s objemem 1,6 litru, pocházející z koncernu PSA Peugeot Citroën. Výkon 109 koní sice slibuje solidní dynamiku, nicméně projev motoru je spíše těžkopádnější, a tak otupuje živelnost, kterou jsou vozy MINI známé.

Velká zásoba točivého momentu omezuje sportovní projev a současně občas způsobí problémy s trakcí ve výjezdech ze zatáček. Příliš podmanivý není ani zvukový projev motoru. Jeho nejpříjemnější vlastností je spotřeba paliva, která během testu činila v průměru 6,5 l/100 km.

Test ukázal, že vhodnější variantou pro zamýšlené kosmopolitní zaměření vozu MINI Clubman je základní zážehové provedení Cooper. To nabízí 120 koní, živější a kultivovanější projev, a přitom se prodává za cenu o přibližně 40 tisíc korun nižší.

Specifická nabídka
Stejně jako běžné MINI nabízí i verze Clubman velmi široké možnosti individualizace. Zájemci o tento vůz mohou vybírat z obrovského množství různých barev a materiálů v interiéru, stejně jako z rozmanitých doplňků, které jsou obvyklé spíše u vozů střední třídy.

Základní bezpečnostní výbava je bohatá a obsahuje šestici airbagů a například i stabilizační systém. Základní prvky komfortu včetně rádia s CD přehrávačem či centrálního zamykání jsou samozřejmostí, nicméně je škoda, že je potřeba připlácet za klimatizaci.

MINI Clubman je cenově postaveno nad zvyklosti vozů dané velikosti. Jeho cena je při srovnání výbavy přibližně o sto tisíc korun vyšší než u některého ze zmiňovaných konkurentů. To se může zdát mnoho, nicméně je potřeba si uvědomit, že za tuto cenu člověk dostane vlastnosti, které v dané velikosti nenabízí nikdo jiný.

Pro MINI hovoří i fakt, že jeho ceny se na trhu ojetin drží nesmírně vysoko. Vždyť „krátké“ MINI z roku 2002 jen těžko pořídíte za cenu nižší než 200 tisíc korun. O tom by se mohlo většině jiných automobilů jen zdát.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.