Lidovky.cz

Inteligentní světla vidí za roh

Ekonomika

  10:57
Nová generace světlometů se umí přizpůsobit jízdním podmínkám. Díky tomu budou vaše noční cesty opět o něco bezpečnější.

Nová generace světlometů se umí přizpůsobit jízdním podmínkám. Díky tomu budou vaše noční cesty opět o něco bezpečnější. foto: Grafika LN VondraReprofoto

Asi všichni tušíme, že jízda v noci skrývá více rizik než přemisťování se za světla. Statistiky z německých silnic tomu dávají za pravdu: udávají, že zatímco ve dne se najede přibližně 75 procent všech kilometrů na tamních silnicích, za tmy dojde ke zhruba polovině všech vážných nehod. Právě z tohoto důvodu se automobiloví výrobci a hlavní dodavatelé v oboru snaží nebezpečí nočních jízd snížit vývojem stále účinnějších světlometů.

V dnešním automobilovém světě jsou standardem halogenové žárovky. Stále častěji je však nahrazují xenonové vývojky, které se začaly do luxusních automobilů montovat počátkem 90. let minulého století a dnes jimi mohou být vybaveni i zástupci segmentu malých vozů. Příplatek za xenonová světla, která mají ve srovnání s halogenovými žárovkami přibližně 2,5násobnou svítivost a poloviční spotřebu, začíná na 20 tisících korunách.

Xenony se zpočátku používaly pouze pro obrysová světla, zatímco dálková světla byla tvořena přídavným halogenovým světlometem. V současnosti je ale většina výbojkových světlometů bi-xenonových. V nich je sice stále doplňkové dálkové světlo, ale samotné vývojky se po přepnutí na dálková „otevřou“ a osvětlí více prostoru před vozem.

Aktivní od roku 2002
Nové technologie se většinou objevují na vozech vyšších tříd, jejichž majitelé jsou ochotni a schopni za ně zaplatit. Není proto divu, že v roce 2002 představila značka Mercedes-Benz první aktivní světlomety, které se samočinně natáčely do zatáček. Abychom byli přesní - systém Mercedesu byl první, který tak činil na základě elektronického řízení, jež bralo v úvahu nejen úhel natočení volantu, ale také rychlost automobilu. Jen pro zajímavost uveďme, že mechanické světlomety, které se samočinně natáčely do zatáčky, se objevily už koncem 50. let v tehdy revolučním Citroënu DS.

Systém natáčení světlometů je propracovanější, než by se mohlo zdát. Podle informací výrobců údajně dokáže osvětlit zatáčku až o 90 procent lépe než konvenční pevné světlomety. Při průjezdu zatáčkou se nenatáčejí obě světla stejně. Vnitřní světlomet se natáčí přibližně dvakrát více, přičemž úhel jeho vychýlení činí nejčastěji 15 stupňů. O velikosti a samotném pohybu rozhoduje řídicí elektronika vozu a do hry vstupuje celá řada informací, které jsou často získávány z čidel stabilizačního systému.

Některé masovější značky nabízejí u vozů nižších tříd systémy natáčení klasických halogenových světlometů, které jsou samozřejmě levnější. Například Ford u modelu Focus nabízí tuto techniku za příplatek 12 900 Kč. Natáčecí bi-xenonové světlomety přitom přijdou většinou na více než 30 tisíc korun.

Další světelné možnosti
Zajímavou možností, jak zajistit natáčení světlometů, nabízí společnost Hella, která je vedoucí značkou v oboru. Právě její aktivní produkty používají ve svých vozech i samotné automobilky. Hella nabízí zajímavou možnost rozšíření funkce běžných světlometů i pro vozy s pevnými světly. Za cenu přibližně 12 500 Kč dostanete paket DynaView. Jedná se o doplňkové mlhové světlomety vybavené senzory příčného zrychlení. Díky nim dokážou samočinně aktivovat druhý reflektor, který osvětlí prostor šikmo před vozem.

Zajímavou funkcí, jež řidiči usnadňuje život například při sjíždění na úzkou vedlejší silnici za tmy, jsou takzvaná odbočovací světla. Ta jsou buď integrována do hlavních světlometů, nebo včleněna do mlhových světel. V malých a nízkých rychlostech se tato světla samočinně aktivují při zapnutí blikače. Velmi praktickým a nepříliš nákladným doplňkem je asistent dálkových světel, který pro své vybrané modely nabízí BMW. Za příplatek méně než 4000 korun totiž lze získat funkci, jež samočinně vypíná a zapíná dálková světla podle toho, zda je před vámi nějaký vůz či nikoli. Systém využívá kamery umístěné v modulu vnitřního zpětného zrcátka, která snímá obraz před vozem. Přítomnost jiného automobilu je schopná rozpoznat do vzdálenosti přibližně 800 metrů - a to jak auta jedoucího ve stejném směru, tak v opačném.

Inteligentní od roku 2006
Pro natáčení světlomety se vžil přívlastek aktivní nebo někdy též adaptivní. V roce 2006 ale přišel Mercedes v rámci modernizace své třídy E s novinkou nazývanou jako inteligentní světelný systém. Tyto světlomety, které vyvinula opět Hella, mají všechny funkce dříve používaných zatáčecích bi-xenonových světlometů. Navíc se ale dokážou lépe přizpůsobovat aktuální jízdní situaci.

Inteligentní světlomety mají většinou čtyři hlavní provozní režimy, které jsou závislé hlavně na rychlosti jízdy. Platí, že při jízdě většinou do 50 km/h je osvícená plocha před vozem širší, zatímco zhruba od rychlosti 100 km/h (závisí na výrobci) se světelný kužel prodlužuje až o padesát metrů, aby osvětlil delší část silnice před vozem. Zajímavý je také režim určený pro jízdu v mlze, resp. v dešti, který se samočinně aktivuje ve středních rychlostech po zapnutí zadní mlhovky, resp. stěračů. Světla pak svítí ještě níž a více do šířky než v případě jízdy ve městě.

Systémy inteligentních světlometů již nejsou výsadou prestižních značek Mercedes a BMW, ale budou tvořit příplatkovou položku také u nové generace vozu Škoda Superb. O dalším rozšiřování nemůže být pochyb, nicméně omezením je vyšší cena.
Ve vývoji jsou další systémy Inteligentní světlomety jsou v současnosti nejvyspělejším systémem osvětlení automobilů, nicméně už nyní je jasný další vývoj zvyšování bezpečnosti při nočních jízdách. Světla budou ještě přizpůsobivější a budou schopna ještě variabilněji směřovat světelný kužel.

K tomu dopomohou především světelné diody, které již používá například Audi nebo Cadillac pro funkce denního svícení či obrysových světel. Nová generace těchto světlometů bude mnohem variabilnější, než je tomu v současnosti. Když například pojede automobil proti, světla jej pomocí kamery (používané například pro asistent dálkových světel) zaznamenají a světlo jednoduše soustředí mimo něj a především na silnici před vozem. Řidič tak bude mít i v situaci, která jej nyní na okamžik doslova oslepí, jasnou představu, kam jede.

Osvětlení automobilu bude aktivně propojeno například se systémy nočního vidění a obě zařízení budou společně vyhodnocovat potenciální nebezpečí nebo blížící se překážky. Ty poté řidiči na čelním skle zvýrazní a současně je samočinně lépe osvětlí. Je vidět, že v budoucnu budou mít řidiči opět další pomocníky na to, aby jejich noční cestování bylo bezpečnější.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.