Lidovky.cz

Trojzubec opět získal na lesku

Ekonomika

  12:03
Maserati je jedním z tradičních italských výrobců sportovních aut. Návštěva v továrně a testovací jízdy s modelem GranTurismo ukázaly, že tato značka je v nejlepší kondici.

Maserati. foto: Foto Petr Hanke

Při pohledu na supermoderní výrobní linku Maserati není sporu o tom, že tato automobilka hledí do budoucnosti. Současně je ale hrdá na svoji minulost, což je ostatně důvod, proč stále sídlí v centru Modeny na Viale Ciro Menotti, kam se z Bologně přestěhovala již v roce 1937.

Maserati.Podobně jako tomu bylo v osmdesátých a devadesátých letech s jinými slavnými automobilovými značkami, ani Maserati na tom nebylo zrovna nejlépe. Prošlo tím, že byl vlastněna několika značkami, skutečná proměna nastala ovšem až v roce 1997, kdy se dostala pod kontrolu Ferrari. Od toho okamžiku získala nejen finanční zázemí, ale také doslova novou krev do žil. Na trh přišly nové modely, byla vystavěna již zmiňovaná moderní výrobní linka a prodeje automobilky postupně rostly.

Zatímco v roce 1998 značka s trojzubcem ve znaku vyrobila jen 518 automobilů, v roce 2007 to již bylo více než sedm a půl tisíce vozů. Dlouhodobou metou je hranice 20 tisíc automobilů. To ale současný výrobní program se čtyřdveřovým Quattroporte a dvoudveřovým kupé GranTurismo nebude stačit. Už se hovoří o vývoji nového, dostupnějšího modelu.

To je ale hudba vzdálenější budoucnosti, do které patří také zbrusu nové muzeum automobilky, které bude otevřeno v příštím roce. Autorem extravagantního architektonického návrhu budovy ve tvaru žraločích žáber (jsou k vidění i na slavném závodním Maserati 250F) je studio Future Systems Jana Kaplického.

Kupé jménem GranTurismo
Nejnovějším modelem, který měl premiéru v roce 2007, je kupé, jehož názevMaserati. GranTurismo jasně definuje jeho charakter. Nejde tedy o přísně sportovní vůz, ale o kupé ve stylu 2+2, které se vyznačuje sportovním šarmem, výkonným motorem, ale je použitelné pro každodenní ježdění po městě či na dlouhé vzdálenosti. Podobně jako limuzína Quattroporte se i nové kupé vyznačuje unikátní koncepcí upořádání pohonu. Má totiž motor umístěný vpředu, ale až daleko za přední nápravou.

Samozřejmostí jsou poháněná zadní kola, stejně jako samočinná převodovka. A co je vlastně srdcem tohoto vozu? Jak jinak než atmosféricky plněný osmiválec 4,2 l s výkonem 405 k a úžasným zvukem.

Motor, který miluje otáčky
Motor, který se vyrábí u Ferrari, je skutečnou lahůdkou. Miluje otáčky a jeho reakce jsou bleskové. Při jízdě se skoro nechce věřit, že je spojen se samočinnou převodovkou. Ve sportovním režimu jsou totiž jednotlivá přeřazení nejen nesmírně rychlá, ale současně také zajímavě agresivní. Motor a převodovka tvoří vynikající pár, nicméně největším zážitkem jsou jízdní vlastnosti tohoto kupé. Motor posunutý až za přední nápravu způsobuje rozložení hmotnosti v poměru 49:51 ve prospěch zadních kol. Může se to zdát jako nepříliš významná informace -ovšem pouze do okamžiku, Moderní továrna je na původním místě v centru italské Modeny. Stejně velký prostor jako výrobní linka patří také kontrole kvality.než usednete za volant. Slovo nedotáčivost, které je nejčastějším výrazem při popisování jízdních vlastností například vozů Audi, vás v tomto autě nenapadne. GranTurismo agilně reaguje na nejmenší pohyby volantu. Celkové sladění vozu je tak povedené, že i při sportovním stylu jízdy máte pocit naprosté samozřejmosti. Zdá se vám dokonce, jako by se stále nic nedělo. Zatímco běžně koncipovaná auta vám dají právě předními koly první informaci o počátku ztráty trakce, GranTurismo díky vynikajícímu vyvážení o ničem takovém ani neví. Příčné síly jsou tu rovnoměrněji rozdělené mezi přední a zadní nápravu, a tak ztráta trakce přichází mnohem později. Vynikající zprávou ale je, že jakmile tohle auto přepnete do standardního režimu, je při popojíždění po městě nejen tiché, ale také příjemné. Díky tomu se při běžném používání může GranTurismo postavit jako plnohodnotná konkurence například Jaguaru XKR nebo BMW650i. Pro sportovněji založené řidiče navíc Maserati připravilo výkonnější a ještě ostřeji laděné GranTurismo S s motorem 4,7 l.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.