Lidovky.cz

Za volantem nového Superbu

Ekonomika

  12:11
V podhůří Alp v okolí Salcburku jsme měli možnost absolvovat prvních několik stovek kilometrů za volantem nové generace Škody Superb. Nejčastěji se při hodnocení používalo slovo ticho.

Nová Škoda Superb. foto: Foto Škoda Auto

Škodovka měla prezentaci nové generace svého nejvýše postaveného modelu Superb promyšlenou dlouho předem. Aby si zajistila maximální možnou publicitu, pouštěla informace na veřejnost pěkně postupně. Po první fotce následovaly jízdy zamaskovanými vozy v americkém Utahu pro hrstku vybraných novinářů, následně se ukázal interiér a záběry zádi. Výstavní premiéru si nový vůz odbyl na ženevském autosalonu a k prvním jízdám byli čeští motorističtí novináři pozváni toto pondělí do již zmiňovaného Salcburku.

Nová Škoda Superb.Jaký tedy nový Superb je? O jeho vzhledu toho již bylo napsáno mnoho, nicméně neodpustím si ještě krátkou poznámku. Škoda se u druhé generace snažila tomuto modelu vtisknout vlastní tvář. Design nového modelu je proto zcela svébytný a nezaměnitelný, což s sebou samozřejmě nese riziko, že se nemusí líbit každému. O tom by ale mohlo dlouho hovořit i mnoho dalších automobilových výrobců.

Když vidíte nový Superb na silnici, tak si jej rozhodně s jiným vozem nespletete. Automobil působí majestátně, ovšem vzhledem ke své délce by mohl být možná o něco širší. Na druhou stranu uvnitř je i do šířky místa na rozdávání. Nová generace je, stejně jako ta první, pozoruhodná v tom, že je nejlevnějším vozem, který je schopen beze zbytku plnit roli limuzíny s řidičem. Na zadních pohodlných sedadlech je místa na rozdávání hlavně v podélném směru. V tomto ohledu je možná škoda, že zadní sedadla nemohou být ani za příplatek nastavitelná.

Škoda vsadila na zajímavé doplňky například v podobě deštníků integrovaných do zadníchNová Škoda Superb. dveří, slunečních clon zadního i bočních oken (škoda, že zadní není elektrické), stejně tak jako třeba překvapivě pohodlných stupátek umístěných pod sedadly vpředu.

Nelze se nezmínit také o nově řešeném přístupu do zavazadlového prostoru, kterému u mladoboleslavské automobilky říkají Twindoor. Automobil tak může být buď klasicky střiženým tříprostorovým sedanem, nebo praktičtějším pětidveřovým hatchbackem.
 
Designem i provedením prostoru pro posádku se Škoda snažila nový Superb přiblížit spíše zájemcům o luxusní vůz, zatímco dvojakost zadní části ukazuje i na to, že automobilka chce tímto řešením nalákat i praktičtěji smýšlející lidi.

Nová Škoda Superb.Už skutečně za volant
Dost už ale bylo statického popisu, přesuňme se již opravdu za volant. Na salcburském letišti jsem obdržel klíčky od nejvýše postaveného provedení, které bylo vybaveno veškerými technickými novinkami, které škodovka pro nový Superb připravila. K jeho pohonu sloužil šestiválec 3,6 litru s výkonem 260 koní, který byl spojený se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a poháněl všechna kola prostřednictvím elektronicky ovládané spojky Haldex.

Jakkoliv může tento popis ústrojí pohonu znít složitě, věřte, že automobil se ovládá jednoduše pomocí volantu a dvojice pedálů – jako běžné auto se samočinnou převodovkou. První jízdní dojmy ukázaly, že doménou Superbu je jízda přímým směrem po dálnici. Díky krátkému výletu na nedaleké německé dálnice se ukázalo, že automobil je dostatečně stabilní a dynamický i v rychlostech hodně přesahujících 200 km/h.

Silnou stránkou byla také velmi nízká hlučnost, a to jak od samotného motoru, tak odNová Škoda Superb. obtékajícího vzduchu. Jak se v tomto ohledu bude chovat některá z jistě oblíbenějších vznětových verzí, na to si budeme muset počkat do tradičního týdenního testu.

Komfortní ladění
Jízda po běžných zatáčkovitých silnicích první třídy je podobně komfortní jako na dálnici. Pohon všech kol dokáže sílu motoru bezpečně přenést na vozovku, takže automobil působí velmi stabilně. Stejný pocit jsem měl také při jízdě na zatáčkovitých horských silnicích. Zde bylo možné chování Superbu označit skoro až za inertní, což je v daném segmentu, kde jde především o suverénní stabilitu a komfort, jednoznačnou předností.

Jízdní vlastnosti jako takové jsou na vysoké úrovni. Podvozek zvládá utlumit většinu nerovností silnice a posádka je tak příjemně odizolována, i přesto ale řidič nemá pocit, že by byl od automobilu jakkoliv odtažen. Při rychlejší jízdě v zatáčkách je znát větší sklon k čitelně se projevující nedotáčivosti. Hlavně při náhlých změnách směru jízdy byla při řízení pocítit značná hmotnost zkoušeného automobilu. Jeho provozní hmotnost činila celých 1750 kg, což je díky velkému motoru a pohonu všech kol o přibližně 200 kilogramů více, než kolik váží o stupeň níže postavená verze s motorem 1.8 TSI (160 k).

Nová Škoda Superb.Nová elektronika
Samotné ovládání je standardní záležitostí. Škoda ale současně s novým Superbem uvedla na trh také novou generaci audiosystémů v čele se zabudovaným navigačním systémem s možností dotykového ovládání a integrovaným pevným diskem. Nová navigace je ve srovnání s předchůdcem obrovským krokem vpřed. Cestu do požadovaného cíle dokáže velmi rychle spočítat a zcela jednoznačné jsou také hlasové povely vydávané směrem k řidiči. Na pevný disk se přitom vejdou mapové podklady celé Evropy. Jedná se o jedno z nejpovedenějších zařízení svého druhu.

Bohužel nebylo možné vyzkoušet vlastnosti inteligentních bixenonových světlometů, které dokážou měnit nejen směr svícení, ale také tvar osvětlené plochy. Například při jízdě po dálnici díky své konstrukci mohou svítit více do dálky, zatímco při jízdě po městě dokážou osvětlit i místa kolem silnice.

Zkoušený Superb byl vybaven systémem automatického parkování. Bylo zřejmé, že se jedná o další vývojový stupeň ve srovnání s obdobným zařízením používaným například u Volkswagenu Touran. Superb dokáže sám zaparkovat do mezery, která je jen o 1,1 metru delší než jeho karoserie.

Zavazadlový prostor je přístupný buď jako v klasickém tříprostorovém sedanu, nebo po stisku tlačítka se z vozu vytvoří pětidveřový vůz se snadným přístupem k zavazadlům (na obrázku). Škoda má toto řešení patentované a označuje jej Twindoor.




Zavazadlový prostor je přístupný buď jako v klasickém tříprostorovém sedanu (na obrázku), nebo po stisku tlačítka se z vozu vytvoří pětidveřový vůz se snadným přístupem k zavazadlům. Škoda má toto řešení patentované a označuje jej Twindoor.



Zavazadlový prostor je přístupný buď jako v klasickém tříprostorovém sedanu (nahoře), nebo po stisku tlačítka se z vozu vytvoří pětidveřový vůz se snadným přístupem k zavazadlům (dole). Škoda má toto řešení patentované a označuje jej Twindoor.

 

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.