Lidovky.cz

Skvělý podvozek a svěží design

Ekonomika

  10:44
Seat Ibiza láká na jižanský temperament. Test LN však ukázal, že toho nabízí ještě mnohem víc.

Ostré rysy jsou vidět nejen vpředu, ale také na dynamické zádi. foto: Foto Seat.

Vzhled je všeobecně velmi subjektivně hodnocenou vlastností automobilů. To je také důvod, proč se jej v redakčních testech nových vozů snažím nehodnotit. Jsou ale automobily, u nichž právě design hraje tak významnou roli, že jej opomenout prostě nelze. Přesně tak je tomu u nového Seatu Ibiza, řadícího se do segmentu malých vozů. Právě zde je vnější vzhled při výběru jedním z nejdůležitějších kritérií.

Nový design U Seatu si toho byly při návrhu nové ibizy vědomi a navrhli auto, které se poučilo z úspěchu většího typu Leon. Ibiza totiž působí podobně kompaktně a dravě. Charakteristická je také směrem dozadu klesající linka, která začíná u světlometů. Ibiza je ale ostřeji řezaná než předchozí generace vozů Seat. Tím její výraz dostal na osobitosti a charakteru. 
 
Sport a jednoduchost jsou hlavními motivy v interiéru.Důležitější než přitažlivé křivky je ale způsob, jakým nová ibiza jezdí. Okamžitě poznáte, že při vývoji si u Seatu dali hodně práce s naladěním podvozku a všech prvků, které souvisí s ovládáním vozu. Ibiza totiž působí příjemně svěžím dojmem. Má rychlé reakce a velmi ochotně zatáčí.

Samozřejmostí je také v daném segmentu vynikající držení stopy a překvapivě malé naklánění v zatáčkách. Ibiza přitom není jakkoliv přehnaně sportovní. Při vynikající ovladatelnosti totiž nabízí také potřebný komfort.
 
Velmi dobré chování nové ibizy má na svědomí nová generace podvozku koncernu Volkswagen určeného pro malé vozy. To, že Volkswagen svolil k použití nové platformy, ukazuje, že ibiza je stěžejním modelem své značky a potřebuje maximální podporu. Jistě není bez zajímavosti, že podobný přístup použil německý koncern také u značky Škoda na první generaci fabie a obě provedení větší octavie. Bohužel nová fabia vyjela na podvozku své předchůdkyně a má ve srovnání s ní o 8 mm delší rozvor a o přibližně tři centimetry větší rozchod kol. Když se tyto změny spojí s menší výškou (o 5 cm), která je zárukou snížení těžiště, je hbitější projev španělského městského auta odůvodněný. V ibize jsou navíc sedadla umístěná o trochu níže. Zlatá střední cesta Testovanou ibizu poháněl zážehový čtyřválec 1,4 litru s výkonem 85 koní. Motor je velmi tichý, vyznačuje se plynulým zátahem a také jím poskytovaná dynamika je vzhledem k danému segmentu na dobré úrovni. I tak ale motor subjektivně působil spíše utlumenějším dojmem, který měl původ v menší ochotě k vytáčení. I přesto je ale testovaný motor 1,4 litru z mnoha pohledů optimální volbou.
 
V nabídce je také slabší tříválec. Po zkušenostech s ním lze říci, že je vhodný v případě, že automobil bude jezdit obsazen pouze řidičem a ve městě. Jakmile se vůz více zatíží nebo budete požadovat rychlosti nad 100 km/h, musíte počítat nejen s omezenou dynamikou, ale také spotřebou přes 8 l/100 km. Naopak proti volbě vznětových motorů stojí jejich příliš vysoký cenový odskok, který se vzhledem k dané kategorii nemusí podařit ani během celé životnosti projezdit.

Uvnitř jako zvenku
Svěží duch vnějšího designu se přenáší také dovnitř. Na předních poměrně výrazně tvarovaných sedadlech je místa dostatek. Přístrojová deska je na první pohled jednoduchá a s technicistní grafikou přístrojů navozuje mírně sportovní atmosféru. Z pohledu jednoduchosti obsluhy nelze mít nejmenších námitek, kolem řidiče je navíc dostatek nejrůznějších odkládacích míst ve snadném dosahu.

Seat Ibiza 1,4 16 V
Koncepce: pětidveřový pětimístný hatchback s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, rozměry 4052x1693x1445 mm, rozvor 2469 mm, prov. hmot. 1025 kg, zav. prostor 292 l

Motor zážehový čtyřválec, 1390 cm3
Výkon 63 kW (85 k)/5000 min-1
Toč. mom. 132 N.m/3800 min-1
Převodovka 5M
Zrychlení 0-100 km/h 12,2 s
Největší rychlost 175 km/h
Komb. spotřeba 6,2 l/100 km
Cena 304 900 Kč

Klady: velmi dobré jízdní vlastnosti a komfort odpružení, praktický interiér, zajímavý design, tichý motor

Zápory: prostor na zadních sedadlech, spíše mdlejší projev motoru, cenový odskok vznětových verzí
Zadní sedadla jsou například ve srovnání s již zmiňovanou Škodou Fabia poněkud stísněnější a hůře se na ně nastupuje. Prostorem se nehýří v podélném směru, ani pro hlavu. Je ale potřeba mít na vědomí, že na rozdíl od fabie je ibiza pojata více jako čistě městský vůz, kde se s kdovíjak velkým pohodlím vzadu příliš nepočítá. Zavazadlový prostor má zcela dostatečný objem.

Ceny nového Seatu Ibiza se mohou na první pohled zdát spíše vyšší. Seat spoléhá na to, že není v pozici, kdy si k němu zákazníci chodí kupovat modely se základní výbavou, jako je tomu například u korejských automobilek. Seat předpokládá, že zákazníci si budou chtít svůj vůz dále dovybavit.

Ceny příplatkových položek jsou totiž nezvykle příznivé. Vždyť například ESP přijde na 10 000 Kč, hlavové airbagy na 5500 Kč nebo kožený volant na 3900 Kč. Když se k tomu přičte ještě mnoho věcí z programu originálního příslušenství, je zřejmé, že Seat dokáže s modelem Ibiza nabídnout nejen auto, které se příjemně řídí a hezky vypadá, ale dokáže také vyjádřit styl svého majitele.

 

Fiat Grande Punto.


Fiat Grande Punto
je uvnitř větší než ibiza a vyznačuje se jemnějším designem. Fiat v sobě má také jižanskou svěžest, nicméně jízdní vlastnosti seatu jsou pečlivěji vyladěné. Cenově je fiat posazen o trochu výše.

Mazda 2.


Mazda 2
je menší a lehčí než ibiza a při jízdě působí stejně živým a podmanivým dojmem. Mazda má podobně vyzývavý design. Se srovnatelně výkonným motorem je mazda k dispozici jen s velmi bohatou výbavou.

Škoda Fabia.


Škoda Fabia
používá stejné motory, ale je laděna usedleji než ibiza. Současně je zaměřena hlavně na velikost vnitřního prostoru. Ibiza při jízdě působí sportovnějším a živějším dojmem.


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.