Lidovky.cz

Co ukážou crash testy

Ekonomika

  13:16
Bezpečnost automobilů je na českém trhu často opomíjena. Jejím nejsledovanějším měřítkem jsou testy EuroNCAP, které ale už nedostačují.

Crash test - ilustrační foto. foto: Reprofoto

Statistiky dopravních nehod v ČR ukazují, že podíl usmrcených nebo zraněných osob na celkovém počtu dopravních nehod pravidelně klesá. Zatímco v roce 1982 činila tato hodnota 1,68, v roce 2007 to bylo 0,67; také ukazatel počtu zraněných osob ku počtu nehod se během uvedených 25 let zmenšil o polovinu. Vysvětlení může být několik. Kromě toho, že se dnes bourá díky větší hustotě provozu častěji v nižších rychlostech, za tím jistě stojí i větší bezpečnostní standard automobilů jako takových. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let došlo k plošnějšímu zavádění airbagů a od poloviny devadesátých let až do současnosti je stále více automobilů vybavených stabilizačními systémy. I samotné karoserie jsou tužší, takže automobily jako celky nabízejí mnohem větší úroveň ochrany.

Bezpečnost, myšleno pasivní, se nejčastěji měří nárazovými testy, tzv. crash testy. Každý automobil homologovaný pro provoz na českých silnicích prochází procedurou schvalování bezpečnosti, což je pro zákazníka zárukou, že určitý bezpečnostní standard vždy dostane. Nikdo se ale netají tím, že dané požadavky nejsou nijak náročné.

Jak dopadla jednotlivá auta v crash testu

Škoda Superb je nejbezpečnějším vozem Škoda Auto. Automobil získal špičkové hodnocení pro všechny typy nárazů a bylo konstatováno, že dokáže účinně ochránit osoby různého vzrůstu a různě sedící na sedadlech.

Hyundai i10 získalo čtveřici hvězd, což je vzhledem k velikosti vozu solidní výsledek. Při čelním nárazu bylo jako rizikové hodnoceno zranění hrudníku, který narazil na volant, stejně tak jako kolen narazivších do přístrojové desky.

Seat Ibiza dosáhl pro segment malých vozů jednoho z nejlepších výsledků. Zranění všech částí těla řidiče byla označena jako malá. Ukázalo se, že Ibiza je schopna ochránit menší i vyšší osoby, než byla testovaná figurína.

Audi A4 je dalším z vozů, který dosáhl vysokého hodnocení. Skvělé načasování zádržných systémů, jejichž činnost je závislá na hmotnosti pasažérů, zajišťují ve spojení s velmi tuhou karoserií vysokou míru ochrany.

Ford Kuga se zařadil mezi nejbezpečnější středně velká SUV. Tuhá karoserie je samozřejmostí. Jako ne zcela ideální se projevil menší tlak v airbagu, který nedokázal zabránit kontaktu hlavy řidiče s volantem.

Citroen Berlingo. Jeho karoserie po nárazu zajistila potřebný prostor pro přežití. Při čelním nárazu byla nejvíce ohrožena stehna a hrudník. Zjištěné údaje platí také pro sesterský model Peugeot Partner.

EuroNCAP jako nástroj reklamy
Proto vzniká řada nezávislých nárazových testů, které se snaží ukázat skutečnou bezpečnost jednotlivých automobilů. Své testy dělá například německý autoklub ADAC, nicméně nejsledovanějšími se staly nárazové testy EuroNCAP. Ty se skládají z čelního a bočního nárazu, nárazu do sloupu, ochrany dětí a ochrany chodců při srážce s nimi. Bezpečnost je hodnocena od jedné do pěti hvězdiček. Nejdůležitějším hlediskem je samozřejmě čelní náraz, který je v běžném provozu nejčastějším střetem. Ten je testován v rychlosti 64 km/h nárazem do deformovatelné překážky pouze 40 procenty šířky vozu na straně řidiče. Metodika testu je všeobecně známa, a tak výrobci navrhují svá auta tak, aby obstála. To však samo o sobě nemusí zcela vypovídat o skutečné míře bezpečnosti, protože jako hodnotící hledisko je například v testech považován i zvuk signalizace na bezpečnostní pásy. Auto s tužší karoserií, ale tišším bzučákem, tak může získat horší hodnocení. To byl případ třeba Audi Q7, které získalo čtyřhvězdičkové ocenění, avšak kdyby si mohl člověk vybrat, určitě by bylo lepší nabourat s tímto mohutným vozem, než řekněme s „pětihvězdičkovým“ Renualtem Clio. V roce 2001 získal jako první nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení Renault Laguna. Dnes je ale tohoto výsledku schopen dosáhnout i automobil segmentu minivozů (příkladem je Fiat 500). V případě, že se nejedná o výrazně cenově orientovaný vůz, je pětihvězdičkové ohodnocení standardem. To samozřejmě ukazuje na stále vyšší bezpečnost, ale současně to vede k tomu, že nárazové testy vlastně ztrácejí svůj význam. Není žádným tajemstvím, že konsorcium vlád evropských států, Evropské komise a spotřebitelských organizací v jednotlivých zemích, které tvoří EuroNCAP, připravuje zavedení nových nárazových testů. Jejich metodika by měla být známa do konce roku a již od ledna 2009 by se měly automobily testovat novým způsobem. Lze předpokládat, že dojde zejména k navýšení rychlosti nárazu. Jak dokáže zvýšení rychlosti o 16 km/h zvýšit zatížení karoserie, která musí zpracovat o 56 procent více energie, ostatně ukázal experimentální nárazový test německého autoklubu ADAC. Proti deformovatelné překážce vypustil rychlostí 80 km/h pětihvězdičkový Renault Laguna. Posádka by náraz sice přežila, nicméně řidič by vyvázl s těžkým zraněním kolene.

Crash test na vlastní oči
V červnu uspořádala společnost TÜV SÜD Auto CZ, která se zabývá prováděním nejrůznějších testů automobilů, boční nárazový test Škody Octavia RS do boku šestiletého Fordu Focus. Stalo se tak v rychlosti 50 km/h. Chvíle napětí, ticho, rozzářená světla, svist přijíždějícího automobilu a tupá, nijak dramaticky znějící rána - to bylo všechno. Po testu se k vozu seběhli hodnotitelé, kteří dokumentovali následky. Měřila se síla, jež je potřebná k otevření dveří, zaměřovala se poloha obou vozů. Součástí testu byla prezentace výzkumu dopravní bezpečnosti společnosti Škoda Auto. Jedná se o nově spuštěný projekt, který ve spolupráci s policií a záchrannými složkami vyjíždí k nehodám vozů Škoda a zaznamenává je. Cílem této činnosti, kterou provádí také většina jiných velkých automobilek, je analýza dopravních nehod, jejich příčin i následků. Výrobci tím získávají významné informace o skutečných nehodách, na jejichž základě mohou zvyšovat bezpečnost svých vozů. Kromě nárazu z boku byla součástí dne bezpečnosti také simulace nehody s nepřipoutanými cestujícími. Jednalo se o nedestruktivní saňovou zkoušku, která pro cestující uvnitř simulovala stejné podmínky jako v předchozím crash testu. Zatímco v prvním případě přečkala posádka Škody Octavia RS náraz bez následků, v druhém případě byly výsledky doslova kritické. Tím se ukázalo, že bez použití bezpečnostních pásů airbagy nejsou schopné stoprocentně plnit svoji funkci. Na nepřipoutaného řidiče působilo v okamžiku nárazu přibližně šestkrát větší přetížení, u dětí sedících vzadu byly naměřeny až desetkrát vyšší hodnoty.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.