Lidovky.cz

Smart MHD nenahradí tramvaj MHD

Ekonomika

  16:16
Pro Čecha může být zkratka MHD v názvu jednoho modelu vozu Smart možná zavádějící. Vězte ale, že znamená něco úplně jiného než městská hromadná doprava.

Kvůli možnosti odpočtu DPH usiluje Smart o homologaci jako N1 foto: Smart

Micro Hybrid Drive. Smart tímto spojením označuje systém, pro který se obecněji používá spojení Start-Stop. Jedná se tedy o doplněk motoru, který dokáže při jízdě ve městě automaticky vypnout a následně zase nastartovat motor. V praxi funguje tak, že když třeba přijíždíte k semaforu s nohou na brzdě, tak jakmile klesne rychlost jízdy pod 8 km/h, litrový tříválec smartu se samočinně vypne. Jakmile se na semaforu objeví zelená, jednoduše pustíte brzdu, smart v tom okamžiku nastartuje a po stisku plynového pedálu se normálně rozjede.

Celý systém funguje spolehlivě a po chvíli, když se na něj přestanete soustředit, si jeho činnosti ani nevšimnete. Přesto ale nastanou okamžiky, kdy je lepší jej vypnout tlačítkem umístěným u voliče převodovky. Mě k tomu nejčastěji přivedly okolnosti při jízdě v dopravní zácpě, kdy se motor neustále vypínal třeba jenom na jedinou sekundu.

I přesto, že motor byl důkladně přepracován a jeho klasický alternátor a startér byl nahrazen jedním zesíleným kombinujícím zařízením, čistě subjektivně mi toto neustálé vypínání a zapínání přišlo jako trápení celého systému.

Smart Fortwo Coupé 1.0 MHD

Koncepce: třídveřový dvoumístný hatchback s motorem umístěným nad zadní nápravou a pohonem zadních kol, rozměry 2695 x 1559 x 1542 mm, rozvor 1867 mm, provozní hmotnost 825 kg, zavazadlový prostor 220 l

Motor zážehový 3válec, 999 cm3

Výkon 52 kW (71k)/5800 min-1
Toč. moment 92 N.m/4500 min-1
Převodovka 5st. automatizovaná
Zrychlení 0–100 km/h 13,3 s
Nejvyšší rychlost 145 km/h
Komb. spotřeba 4,3 l/100 km
Cena 246 000 Kč

Smart uvádí, že při běžné jízdě po městě automobil zastavuje v průměru každých 1,3 kilometru. Současně sděluje, že ve městě dokáže systém MHD uspořit až 19 procent paliva. V kombinovaném režimu je tato hodnota samozřejmě menší, ale i tak činí přibližně 8 procent (4,3 l/100 km u MHD a 4,7 l/100 u standardního modelu). Jelikož ale testovaný smart nebyl vybaven počítačem měřícím spotřebu paliva, nebylo možné důkladnější ověření. Jen uvedu, že během týdenního testu při jízdě výhradně v pražském provozu jsem do tohoto auta doplnil v průměru 5 litrů benzinu na každých 100 km.

Se smartem je parkovacích míst dostatek
Smart je s délkou 3,7 suverénně nejmenším plnohodnotným autem na trhu. Je navržen speciálně pro městský provoz, takže se v něm sedí o něco výše než v běžných autech, což zajišťuje přehled v provozu. Všechny smarty jsou vybaveny automatizovanou sekvenční pětistupňovou převodovkou, která se ovládá pouze pohyby voliče mezi sedadly dopředu nebo dozadu.

Vzhledem k městskému provozu tohoto auta ale jednoznačně doporučuji doplnit řazení automatickým režimem – stojí 7470 Kč. Testovaný vůz ho měl a musím říci, že mě po každém nastartování (klasickém, ne samočinném systémem MHD) rozčilovalo, že jsem musel tlačítkem na voliči zapnout automatické řazení. Proč se smart jednoduše nenastartuje do toho režimu řazení, s nímž přijede? Samotná převodovka nepatří k nejrychlejším, ale po několika kilometrech si na ni zvyknete. Já osobně bych v autě tohoto typu ani manuální řazení nechtěl.

Také elektrický posilovač řízení je k dispozici jen za příplatek (11 500 Kč), ale díky hmotnosti vozu bez něj nemáte ani při parkování problém. Jízda ve smartu je ve městě hodně zábavná a praktická. Jakmile budete kdekoliv hledat místo k zaparkování, budete překvapeni, kolik ho všude je. To je dáno jednoduše tím, že smart se vejde i do mezer, které nechávají běžná auta bez povšimnutí. Ve městě se smart dokáže velmi hbitě proplétat provozem a je jasné, že právě zde je jeho domov. Jakmile s ním vyjedete mimo zastavěné aglomerace, budete na tom v nové generaci lépe než v té první, ale přesto příliš komfortu a rychlosti nečekejte – na to jednoduše není postaven.

Cena vozu Smart Fortwo se systémem MHD začíná na 246 000 Kč. To se může zdát vzhledem k velikosti dost peněz, je ale potřeba vzít v potaz, že smart má kromě pečlivě propracovaného interiéru s nádechem mercedesu a vysoké úrovně bezpečnosti také zcela specifickou vlastnost, kterou je trpasličí délka. Když se na tento vůz podíváme z jiného úhlu pohledu, zjistíme, že je to nejlevnější auto na trhu s automatickým řazením.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.